אני זוכרת, לפני כשנה, את ההתרגשות שאחזה בי כשהכריזו על הברמן הטוב ביותר בישראל, לא בגלל שזה היה אחד האירועים הראשונים אחרי הקורונה, לא בגלל הדרינק המושלם שהיה לי ביד אלא בגלל שמולי עמדו שלושה חבר'ה צעירים שעלו לגמר המיוחל, סביבם עוד חבר'ה בגילאי ה- 25 -30 כולם לבושים מגניב ומושקע ובמקום לשבת באיזה בר או על האינסטוש הם התאספו פה כדי להיות חלק מאחד המקצועות העתיקים שחווה פריחה מדהימה בשנים האחרונות. 

תחרות הוורלד קלאס אולי לא נשמעת לכם מוכרת, וחבל, כי היא מיועדת בעיקר לאנשי המקצוע בתחום האלכוהול. זוהי אחת התחרויות אם לא ה-תחרות, היוקרתית ביותר היום לברמנים בחסות דיאג'ו שהנציגים שלה בארץ זה ibbls והם אלו שמפיקים כל שנה את התחרות בארץ.

למעלה מ- 50 ברמנים וברמניות מהברים הטובים בעולם מתחרים בסדרה של אתגרים במטרה לזכות בתואר "הברמנ/ית הטוב/ה בעולם" כשהשנה התחרות נערכת בסידני אוסטרליה. המטרה של התחרות היא למתוח את גבולות הידע והיכולות של האנשים והנשים מאחורי הבר, למצוא את הברמנים /יות הטובים ביותר שיכולים הרבה יותר מלהכין קוקטייל מפונפן עם רוזמרין שרוף.

וורלד קלאס 2022 (צילום: נווה אביאני)
וורלד קלאס 2022 (צילום: נווה אביאני)

כבר מהשנים הראשונות של התחרות, ישראל הייתה דומיננטית וחלק בלתי נפרד מהתחרות. ב- 2014 זכה איש האלכוהול הוותיק בר שירה (אימפריאל, לה אוטרה) כישראלי הראשון וב- 2015 זכה איש האלכוהול המוערך ובהחלט אחד האנשים היותר צבעוניים והיצירתיים שיש פה (ולדעתי גם בעולם), אריאל לייזגולד (223, בלבוי, פליקס, בלבוי ברלין שנפתח לאחרונה ועוד שפע של מקומות) במקום השני בתחרות היוקרתית (המקום הכי גבוה עד כה שזכינו בו בתחרות) והפך גם לשופט לצד בר שירה, איש האלכוהול והמיקסולוג- מוש בודניק מהסושיאל קלאב ועוד אנשי אלכוהול מוערכים ונדירים בנוף המקומי.

ישבנו עם אריאל לייזגולד כדי להבין למה התחרות הזו חשובה ולמה צריך ברמן לעשות יותר מרק למזוג משקה.

"להיות ברמן זה לא רק למזוג משקה וללכת"  מסביר לייזגולד, "להיות ברמן, מיקסולוג, איש אלכוהול, זה להיות אדם שמבין עם מה הוא עובד ומול מי. להבין את חומרי הגלם שיש לך ביד, לדעת איך הם עובדים בשילוב חומרי גלם אחרים, אילו טעמים ניתן להפיק מהם, לדעת מה האדם שמולך אוהב לשתות ואיך, מה יגרום לו להנאה מושלמת שהלגימה הזו תיחקק אצלו במוח. 

היום כשופט בתחרות וכבעלים של בר אני מבין שאני רוצה שיהיו אצלי אנשים שמסוגלים לתת לי יותר. מיקסולוג, כמו אומן, צריך להבין מה הוא עושה ולדעת להשתמש בטכניקות כדי לייצר מאסטרפיס,  להבין את התהליך ולא לאמץ ישר את התואר "מיקסולוג" ולחשוב שאם מלמדים אותו 5 קוקטיילים, איך לעשות ריח מגניב וקישוטים, הוא כבר יודע הכל. 

וורלד קלאס 2022 (צילום: נווה גנוד)
וורלד קלאס 2022 (צילום: נווה גנוד)

מה ברמן טוב חייב לדעת בימינו?
כמו בכל מקצוע יש את אלו שמחפשים לקצר תהליכים, בתחרות הזו אנחנו מחפשים את אלו שרוצים לעבור את התהליך ולא לקצר.
אנחנו בוחנים אותם על ידע של היסטוריית משקאות, ידע בחומרי הגלם בהם הם משתמשים, ידע ביכולת להמציא ולייצר דברים חדשים שמאפיינים אותם, ידע של טכניקות חדשות וישנות, ידע בעבודה בלחץ, כשיש צורך להשקות הרבה אנשים בלי לרדת מרמת הקוקטיילים, יכולת לאלתר כשצריך, לנהל את הבר בצורה החסכונית ביותר- כל עניין הצמצום פסולת הוא חזק מאד עכשיו, היכולת להשתמש בכל חומר הגלם שברשותך ולא לזרוק חצי ממנו כי השתמשת רק בקליפה, לחשוב. אנחנו לא מחפשים רובוטים שיתקתקו אנחנו מחפשים את אנשי האלכוהול של הדור הבא, כאלו שמוכנים עוד ללמוד, לעבוד קשה וכאלו שיעבירו את אומנות הכנת האלכוהול והקוקטיילים.

מתי פעם שמעת על ברמן שיודע להתאים את הקוקטייל שלך למנה שהזמנת? זה תמיד היה קשור ליין. בשנים האחרונות מבינים שאנשים רוצים להעביר ערב על הבר או עם דרינקים ועדיין להנות מאוכל טוב ליד שישתלב כמו שצריך, ולכן הברמנים של היום חייבים להבין קולינריה ברמה של פינגר פוד, של טעמים. אני לא צריך שידעו להכין מנות מישלן.
 זו תחרות חשובה במיוחד ולכן ברמנים מכל העולם מתחילים לעבוד קשה כדי שיוכלו להכנס לתחרות. זה פשוט מדהים בעיני.

אריאל לייזגולד (צילום: לירון אראל)
אריאל לייזגולד (צילום: לירון אראל)

מטכניקות בישול ועד הבר הבא של ישראל- שלבי תחרות בוורלד קלאס

גם השנה יש הרבה מאד ברמנים וברמניות שמנסים להתקבל, לרבע הגמר מגיעים כ- 60 מתמודדים.ות שם הם מקבלים יד חופשית להראות מה הם מסוגלים. אחרי המיונים נותרים 12 מתמודדים בלבד לחצי גמר.
בחצי גמר עוברים המתמודדים "אתגר בו הם צריכים ליצור מנת פינגר פוד שתתאים מבחינת טעמים למנת רום זקאפה נקיה ויצירת קוקטייל בעזרת טכניקה הלקוחה מעולם הבישול. פה נכנס הצורך בלהכיר את עולם הקולינריה ולהבין איך מתאימים את הדרינק לאוכל.
בצהרי אותו יום המתמודדים עוברים תחרות נוספת בנושא "אפס פסולת" עם וודקה קטל וואן, שם הם צריכים להראות הכנת קוקטייל ושימוש בחומר הגלם כולו. מהיום הזה נותרים רק 6 מתמודדים שעוברים ליום הבא.
ביום למחרת יש ספיד ראונד- המתמודדים מקבלים רשימה של 8 קוקטיילים קלאסיים שהם חייבים להכין ב- 12 דקות.

וורלד קלאס 2022 (צילום: נווה אביאני)
וורלד קלאס 2022 (צילום: נווה אביאני)

והעולים לגמר הם...

אל הגמר הגדול הגיעו 3 בלבד, עם נציגות מרתקת של נשים והמגזר הערבי:

  • ג׳ורדן- ברמן בווספר חיפה
  • קורי לואיס- ברמנית בלה אוטרה של קבוצת אימפריאל
  • נועם שרת- מנהלת תחום ההאלכוהול של קבוצת oth

השנה הולך להיות אירוע מיוחד בו כל מתמודד יקבל לערב אחד בר משלו, חלל ריק אותו הוא יצטרך לעצב מבחינת עיצוב פנים, עיצוב תפריט אוכל ואלכוהול וכמובן לתפעל אותו ואת אנשי הצוות שלו. סטייל "המסעדה הבאה " ואל האירוע הזה יוכלו להגיע גם אנשים לא מהתחום - הולך להיות שואו מטורף, זה בהחלט אתגר רציני ואני אישית מחכה בכליון עיניים לראות מי ייקח את הגמר