האחים שפירא יכולים לסמן וי אחד גדול על הגשמת חלום. ענקית המשקאות טמפו (גולדסטאר, מכבי, היינקן, פאולנר ועוד מותגי בירה רבים וטובים), רכשה 50.1% מהמניות במבשלת הבירה המשפחתית מבית שמש. אפשר לקרוא לזה סוג של אקזיט במונחים מקומיים, על אף שהצוות המקורי נשאר במקומו, כמו גם מערך הייצור שנותר בסמכותם של המייסדים. 

הכל התחיל בספר 
זוהי מתנה לא רעה ליום הולדתה העשירי של המבשלה. היא החלה כרעיון אקראי במוחם הקודח של האחים איציק ודני שפירא, שהחליטו לבשל בירה בבית, אחרי שאחד החברים נתן להם ספר אמריקאי על בישול בירה ביתית ששכב בארון יותר מידי זמן. השניים החלו לאלתר, נתנו לחברים לטעום ואיציק שפירא, לימים מנכ"ל החברה, החליט שהוא טס לארה"ב, מתמקצע בתחום בירות הקראפט ועושה מזה עסק.

מבשלת שפירא  (צילום: באדיבות המבשלה )
מבשלת שפירא (צילום: באדיבות המבשלה )
"נשארת כמו שהיא" 
החברה המשפחתית, המונה 6 אחים ואב אחד גאה, עשתה חיל בעשור האחרון בתחום בירות הקראפט בישראל, וכאמור לפני כמה שבועות נרכשה על ידי 'טמפו'. "היה חשוב להם ולנו שהחברה נשארת כמו שהיא" אומר איציק שפירא שימשיך לכהן כמנכ"ל החברה, "יש לנו עצמאות בכל מה שקשור לייצור, והשלב הבא הוא לראות איך אנחנו עובדים יחד בצורה מקסימלית. כל אחד ראה את החוזקה של השני, וביחד באמת נוכל לעשות בירה לכולם כמו הסלוגן שלנו".

יכולת לראות את זה קורה?
"בטח. תמיד אמרתי שיבוא יום ואנחנו נתחבר לאחד הגדולים. ראיתי את זה מההתחלה. גם כשפתחנו את המבשלה ועבדנו על האסטרטגיה תמיד ידענו שאנחנו צריכים לשמור על הייחוד שלנו כבירות בוטיק וגם לחשוב קדימה ובגדול. בזמנו, אף אחד לא חשב לעשות בירות בחבית, חשבו רק על בקבוקים. אנחנו היינו מבשלת הבוטיק הראשונה שעשינו חביות".

הסלוגן שלכם הוא בירה לכולם, אחרי הרכישה הוא באמת יגשים את עצמו?
"זה בא ממקום שכל אחד מבין שלשני יש מה להציע, ושאנחנו הכי טובים במה שאנחנו עושים. הם (טמפו) גם הכירו בזה ששפירא מותג חזק בקראפט, יודע מה שהוא עושה והם נתנו לנו את האפשרות להמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים. כל השיווק נשאר אצלנו והייצור אצלנו. ואנחנו ננצל את יכולות הרכש ובעיקר את כוח ההפצה והמכירות המטורף שלהם". 

מה עומד להשתנות?
"תראי, אנחנו לא עושים בירה תעשייתית מיינסטרים, וזו גם לא הולכת להיות התכנית עכשיו. אנחנו עושים בירות מעניינות, שונות, איכותיות וכן רוצים להגיע לכולם. בין אם זה למסעדת שף עם מנות ב-500 ₪ ובין אם זה למסעדות חוף כשהבירה עולה כמעט כמו החומוס. אני חושב שעכשיו אחרי הרכישה התכנית היא קודם כל להגדיל את עצמנו, להכפיל את הקיבולת שלנו ולייצר שיתוף פעולה מוצלח".

מבשלת שפירא: הבירות  (צילום: באדיבות המבשלה )
מבשלת שפירא: הבירות (צילום: באדיבות המבשלה )

איך מרגיש אב גאה?
"אנחנו חוגגים יום הולדת עשר וגם התחתנתי שבוע אחרי הרכישה, וזה מרגש וכייף. תמיד יש קושי כשאתה משחרר ילד ואנחנו עדיין שם וזה קשה לעשות את המהלך הזה. אבל מצד שני לייצר משהו שהתחלנו מכלום שבסוף חברה כמו טמפו רוצה את מה שיש לנו זה מדהים וטפיחה על השכם".

יש בארץ תכונה מעניינת של לקוחות, שמוכנים לשלם קצת יותר ולקבל משהו מיוחד יותר ולראייה מבשלות גדולות שהגיבו יפה לסיטואציה הזו והוציאו ליינים של בירות מיוחדות, זו הקורונה? או טרנד טבעי?
"לא רק הקורונה, אבל זו בהחלט השנה עם הכי הרבה בירות מיוחדות שיצאו. אנשים אוהבים את זה. ספציפית אצלנו כל המהדורות המיוחדות זה משהו שהוא טוב גם כלפי חוץ כלפי קהל הלקוחות, וגם כלפי פנים כדי לאתגר ולשמור עניין אצל הבשלנים וצוות הייצור. מי שנמצא בתחום הזה נמצא מתוך תשוקה למוצר ולתחום. וכשאתה עובד ביום יום העבודה קשה ומאתגרת, אז יש את ההתחדשות והדברים האחרים האלה שמכניסים דרייב ועניין".
 
"בסופו של דבר מה שחשוב לנו להעביר ללקוחות זה הנגישות והדרינקביליות, את שותה בירה מיוחדת ואחרת אבל נגישה" אומר שגיב קרלבוים מנהל השיווק של 'שפירא', שאמנם לא נמנה על האחים השותפים, אך עובד במבשלה משנת 2018 ומרגיש לא פחות גאווה. "אני לחלוטין מרגיש שותף לדרך ולעשייה ורואה את זה כסוג של הצלחה אישית. הצלחנו להגיע ליעדים שהצבנו לעצמנו וזה סוג של ניצחון".

מה הפורטה של המבשלה?
"מבחינה שיווקית קודם כל, המוצר בועט צעיר ורענן ויחד עם זאת נמצא הרבה שנים בשטח ונוכחותו מורגשת. מעבר לנגישות בטעמים של הבירות אנחנו כל הזמן מאתגרים את עצמנו מחדש עם גרסאות ספיישלים. עשינו בירה מפולי קקאו שמיושנת בחביות עץ, מהדורת סאואר מיוחדת, עשינו בירה עם שאנן סטריט עם פלפל חריף מהערבה. שיתוף פעולה עם בית קלייה בתל אביב. אנחנו אוהבים את האתגרים האלה".

שאנן סטריט ובירה אידיאלים של שפירא (צילום: נעם ריבקין פנטון)
שאנן סטריט ובירה אידיאלים של שפירא (צילום: נעם ריבקין פנטון)

עד כמה קל או קשה להכניס בירה ישראלית לשוק רווי?
"במבט לאחור, לא היה קל. אנחנו אמנם בדרך הנכונה אבל עדיין לא אמריקה הגדולה. אפשר לומר שביחס לשוק האמריקאי אנחנו מאחרים בעשור אולי עשור וחצי. אבל כן אפשר, גם מנתוני המכירה וגם מהפתיחות של הלקוחות, להבין שהשוק עובר איזו שהיא מהפיכה וההוכחה לכך היא הרכישה הזו, שחברה גדולה קנתה מבשלת קראפט". 

קרלבוים מסביר שהחברות הגדולות הבינו שכללי המשחק והביקושים בקרב הקהל משתנים. "אם נסתכל על השוק האמריקאי והאירופאי וננסה להקביל אותו לשוק הישראלי, אז עתידנו לפנינו וצריכת בירות הקראפט הולכת וגדלה. בשנים האחרונות יש סטגנציה בשוק הבירות התעשייתיות וגידול מאד יפה בשוק בירות הקראפט המיוחדות וגם בירות הבוטיק המיובאות לצורך העניין".

איך הרכישה תשפיע לדעתך על האמביציה של היצרנים הקטנים?
"קודם כל כאחד שגדל בקראפט ובא משם ואני מכיר טוב את התעשייה, אני יודע שהרכישה הזו תשפיע בצורה טובה על התעשייה המקומית. העובדה שחברה כמו טמפו קנתה אותנו אומרת הרבה ואני מקווה שגם תעודד יצרנים מקומיים אחרים". 

ז'אק בר, מנכ"ל ויו"ר טמפו מברך על השותפות החדשה עם בירה שפירא. "כל מי שמכיר את האחים שפירא ואת צוות העובדים יודע שהם עושים דברים בדרך הייחודית שלהם. בירה שפירא היא מבשלה חדשנית עם מגוון בירות מצוינות, צוות מוכשר, ותרבות ארגונית המּונעת מתוך ערכי
משפחה אותנטיים, משהו שהיה מאוד חשוב לנו".