ויסקי חדש ודי מגניב משך את עיניי על אחד ממדפי חנות האלכוהול הקבועה שלי. צורת הבקבוק, הצבע הצהוב, עיצוב התווית ובעיקר השם הלא סטנדרטי של הבלנדד מאלט הזה: Water Proof!

ויסקי Water Proof (צילום: יח''צ)
ויסקי Water Proof (צילום: יח''צ)

גלגוליו של מעיל 
ובכן, מדובר בוויסקי, סמול באטץ" אשר מקורו בכמה מזקקות סינגל מאלט סקוטיות שאת שמן נמנעים היצרנים מלהזכיר. אחרי מחקר קטן הבנתי שלפחות אחת מהן היא גלן דברון/מקדוף מאיזור ספייסייד. העיצוב הלא סטנדרטי של הבקבוק עושה כבוד לממציא והכימאי הסקוטי צ'ארלס מקינטוש, האיש שאחראי על פיתוח המעיל נגד מים! כן ההוא הצהוב הבוהק! תחשבו איך היו נראים החיים בסקוטלנד בין גשם לגשם, או בין סירת דיג אחת לשנייה אם לא היו ממציאים כזה מעיל צהוב. עכשיו כבר יותר ברור למה התווית נראית ככה ומאיפה מגיע השם.

מים ואיכותם הם לב ליבו של כל וויסקי, מתחילת תהליך הייצור ועד הדילול הסופי לפני הביקבוק, כך שהחלק הראשון של השם נותן כבוד לוויסקי. PROOF או הוכחה הייתה בעצם שיטת מדידת וסימון חוזקו האלכוהולי של המשקה שנולדה על ידי ערבוב אלכוהול ואבק שריפה והצתתם. לפי מידת הבעירה וצבעה של האש החליטו ה"מדענים" של אותה תקופה האם יש הוכחה שהוויסקי בסדר או לא.
 
גם האנגלים וגם האמריקאים השתמשו בשיטה זו כאשר האמריקאים משתמשים בה עד ימינו, בעוד האנגלים ושאר העולם עברו לשיטת סימון של אחוזי אלכוהול ABV בנפח. בגדול 100% אלכוהול, שווים ל-200% פרוף אמריקאי ו-175 פרוף בריטי, עכשיו אתם מבינים למה עברו לאחוזים?

חמת חלילים (צילום: יח''צ)
חמת חלילים (צילום: יח''צ)
מאוזן ונעים 
הויסקי עצמו שילוב של כמה ויסקיים מצוינים עם אחוז לא קטן של חביות שרי מתקתקות. באף יש כאן שילוב מעניין של  של פירות כהים ויבשים, עדינים ולא כבדים מדי, לצד שוקולד מריר או קקאו ועדיין משהו מאוד רענן ולא מכביד. לא פצצת שרי אלא וויסקי מאוזן ונעים. למרות העיצוב הצעיר כביכול, בטעימה מרגישים טעמים בוגרים. פירות יבשים, אפילו קצת פירות יער ומרקם שמנוני ונעים. מרגיש ש 45.8% האלכוהול שבוויסקי מתאימים ככפפה ליד. 

למי שרגיל לאחוזי האלכוהול הנמוכים יותר של מותגי הויסקי המסחריים יותר אל דאגה, לא סתם קוראים לו ווטר פרוף. אחרי שתטפטפו לכם כמה טיפות מים לתוך הכוס הוויסקי, ירד קצת אחוז האלכוהול וטעמים נוספים ומתקתקים יופיעו. עכשיו רק נשאר שירד קצת גשם. 

Water Proof בלנדד מאלט סקוטש וויסקי 45.8% אלכוהול. המחיר: 169 שקלים