ויסקי מתאים לי בחורף. בקיץ אני מעדיפה משקאות קלים יותר ובירה. בסיפור שלנו יש גם בירה, חכו רגע. ויש ויסקי, למרות החום. כי מתברר שאם הויסקי יבש, לא כבד מדי ולא יקר מדי, אפשר ליהנות ממנו בקיץ, אפילו בלי קרח. לאחרונה טעמנו כמה דוגמאות כאלה, שהגיעו ממזקקת גלן מוריי (Glen Moray), אליהן התאים השף אוראל קמחי ממסעדת פופינה כמה מנות מופלאות באמת. אבל זה כבר סיפור אחר. 

בין הרים ובין סלעים 
אזור ספייסייד הפורה בסקוטלנד משופע במזקקות ויש לו השפעה מכרעת על תעשיית הוויסקי כולה. גלן מוריי, המזקקה הצפונית ביותר באזור, החלה את פעילותה בשנת 1897, בבעלות רוברט ת'ורן ובניו, בעיר אלג'ין שנחשבת לבירה ההיסטורית של ספייסייד.  

באזור החקלאי העשיר Laich O’Moray, המוגן מרוח באמצעות הרים, האקלים מתון יחסית. את מרתפי החביות בנו אנשי המזקקה בשקע הנמוך מקו פני הים, ובכך יצרו תנאים אופטימליים לאידוי מוגבר. במקרים כאלה השפעת העץ על תהליך יישון הוויסקי גדלה בכמה מונים. במזקקה משתמשים בשעורה מולתתת ובמים הטהורים של נהר ה"לוסי" (Lossie), מרכיבים שנחשבים ללב הפועם של אזור הספייסייד. ואכן, הסינגל מאלטים של 'גלן מוריי' משקפים היטב את המסורת והאופי של האזור.

מזקקת גלן מוריי  (צילום: יח''צ)
מזקקת גלן מוריי (צילום: יח''צ)
המזקקה למנהל 
גלן מוריי, נמצאת כיום בבעלות תאגיד האלכוהול 'לה מרטיניקז' (ויסקי 'קאטי סארק' ו-'לייבל 5', רום 'סיינט ג'יימס', וודקה 'פוליאקוב' ועוד), ומייצרת שישה מיליון תיבות (12 בקבוקים של 750 מ"ל בתיבה) בשנה. מנהל המזקקה, גרהאם קול, מתגאה בעובדה שהוא מפקח על כל פרט בתהליך הייצור. לדבריו, "עם צוות ותיק העובד על ייצור התזקיק אני תמיד מרוצה מאיכות התוצר, באחריותי לבחור את המועד בו הנוזל התבגר מספיק ולהבטיח את האיכות הגבוהה ביותר לביקבוק". התוצאה הסופית מגיעה בבקבוק קלאסי המזכיר את צורתם של דודי הזיקוק המסורתיים. ואם תרצו להיווכח בכך במו עיניכם, במזקקה יש מרכז מבקרים המציע סיורים וטעימות בכל ימות השנה. 

הסינגל מאלטים של גלן מוריי נחשבים לאידיאליים למי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם המרתק של הסינגל מאלט הסקוטי בשל הטעמים הנינוחים, חלקים ונעימים של סוגי הוויסקי השונים. 

 גלן מוריי 12 
הוויסקי התבגר 12 שנים בחביות עץ אלון אמריקאי. ויסקי קלאסי, חלק, לא כבד ומאוזן להפליא, עם ניחוחות עשירים מתקתקים ופרחוניים עם וניל, טופי ופירות קיץ. בפה שמנוניות נעימה, פרי יער בשל, וניל ולחם קלוי. הסיומת חלקה ונעימה מאוד. ויסקי נהדר לסיים אתו כל יום עבודה עמוס. 40% אלכוהול. המחיר: 100 שקלים – תמורה נפלאה למחיר!

גלן מוריי 12 (צילום: יח''צ)
גלן מוריי 12 (צילום: יח''צ)

גלן מוריי 15 
התבגר 15 שנים בחביות עץ אלון אירופאי שיושן בהן בעבר שרי אולורוסו ובחביות עץ אלון אמריקאי. סינגל מאלט מורכב עם ניחוחות של פירות יבשים, צימוקים, שוקולד מריר וקקאו ושטרודל תפוחים. בפה גוף מלא וטעמי פירות יבשים, תיבול פלפלי נהדר, שוקולד מריר ונגיעה קלילה של עישון. הסיומת מלאה, מורכבת ומענגת. 40% אלכוהול. המחיר: 180 שקלים. תמורה טובה למחיר.

גלן מוריי 18 
התבגר 18 שנים בחביות עץ אלון אמריקאי חדשות. ויסקי אלגנטי ועמוק עם ניחוחות פירות בשלים, טופי, קרמל, חמאה ואלון קלוי. בפה עושר מבני וחלקלקות חמימה ורכה עם טעמי תפוחים אפויים, תיבול עשיר, וניל, דבש וצימוקים. הסיומת אלגנטית, ארוכה, עדינה ומענגת עם רמז קל לעשן. 47.2% אלכוהול. המחיר: 340 שקלים.

גלן מורי 18 (צילום: יח''צ)
גלן מורי 18 (צילום: יח''צ)

גלן מוריי 10 Fired Oak 
ויסקי שונה במקצת מאחיו הבוגרים, שנוצר בהשראת הברבן האמריקאי, בתהליך יישון של 10 שנים בחביות עץ אלון אמריקאי, שאחריו עברו ליישון סופי של כמה חודשים בחביות עץ אלון חרוכות. . ויסקי מורכב עם ניחוחות מתקתקים, מאפה טרי, אננס וניל, קרמל, טופי, חמאה, שוקולד, תבלינים חמים ועשן. בפה מתיקות וחריפות קלה, ענבים ורמז לאניס, וניל ועץ קלוי. סיומת שוקולדית מעושנת בעדינות. 40% אלכוהול. המחיר: 140 שקלים. תמורה יפה למחיר. 

מבטיחה ומקיימת 
הבטחתי בהתחלה גם בירה. אז אחרי כל הוויסקי הזה ובחזרה לימי הקיץ החמים הגיעה לארץ בירת לאגר גרמנית בשם הלא פשוט להיגוי, Ureich – אורייש. מדובר במותג שהוצג לראשונה בשלהי שנות ה-60 של המאה הקודמת. מרכיבי הבירה איכותיים וטבעיים, מים המגיעים מבאר עם מאגר ייחודי המשמש לצרכי הייצור בלבד, כשות משובחת מזן אורורה, המעניקה את הטעם המריר, מאלט איכותי ושמרים טבעיים. 

לבירה ניחוחות עדינים של כשות, מרירות עדינה ורעננות עם טעמי פירות קיץ. בירה שתצנן לנו את הקיץ החם. כשר. 4.8% אלכוהול. המחיר: 7 שקלים ל-500 מ"ל.

בירה אורייש  (צילום: יח''צ)
בירה אורייש (צילום: יח''צ)