קריניאן הוא אחד מזני הענבים היותר מדוברים בשנים האחרונות. הוא מוכר בישראל מסוף המאה ה-19 ונחשב לכזה שמניב כמויות ענק של ענבים באיכויות נחותות. והנה, במאה ה-21 הייתה לו עדנה, עם כרמים בוגרים מהם מייצרים יינות מלאי עניין, מסקרנים ומפתיעים. בתחילת החודש שעבר, נערכה טעימת קריניאן בבית 'איש הענבים', בו ממשיכים כל הזמן לשמור על תרבות היין ויכולת הטעימה שלנו. אל הטעימה נאספו יינות ותיקים וצעירים מכ-12 יקבים ישראליים, ועוד מספר יינות קריניאן מהעולם הגדול (27 יינות בסה"כ). השורה האחרונה? הזן מצדיק את ההתעניינות בו, ורוב היקבים ייצרו ממנו יינות שיעמדו בגאון על כל שולחן של חובב יין.  

חנות 'כרמל מזרחי' ביפו, ראשית המאה ה-20 (צילום: ארכיון יקבי כרמל)
חנות 'כרמל מזרחי' ביפו, ראשית המאה ה-20 (צילום: ארכיון יקבי כרמל)

שיכון ותיקים 
הקריניאן הוא אחד הזנים הנטועים ביותר בעולם ואחד הוותיקים ביותר בארץ. עדויות על הזן קיימות לראשונה מהמאה השלישית, בכפרי הפרובינציה הספרדית אראגון, שם הוא כבר כמעט ולא נמצא כיום. במאה ה-12 הגיע הקריניאן לדרום צרפת דרך אלג'יריה ובאמצע המאה ה-20 הוא היה הזן הנטוע ביותר באזור. הספרדים כינו אותו Cariñena או Mazuelo, באנגלית הוא מכונה Carignan, האיטלקים מכירים אותו בשם Gragnano והפורטוגלים קוראים לו Pinot Evara. הוא הגיע לארץ  כאחד הזנים הראשונים שניטעו פה בעזרת פקידי הברון דה רוטשילד.   

היכולת של הקריניאן להתאקלם היטב באקלים חם מאפשרת לו להתאים לאזור הים התיכון. הוא מתאפיין ביבולים גבוהים למדי ובצימוח זקוף בעוצמה בינונית. האשכולות גדולים והגרגרים בינוניים עד גדולים. בפריוראט שבצפון מזרח ספרד, בסמיכות לים התיכון עושה הקריניאן חיל. הגפנים באזור זה בוגרות מאוד, האדמות הסלעיות דלות ובנויות בשיפועים גבוהים. והיינות שמייצרים מהזן מרתקים ובעלי מוניטין גבוה. 

שובו של הקאמבק 
בארץ נוצלה בעבר יכולתו של הקריניאן להניב יבולים גבוהים מאוד, להפקת יינות זולים, שהצטיינו בצבע טוב וטאנינים בולטים ותו לא. עד מהרה ננטש הזן לטובת זנים פופולריים יותר כמו קברנה סוביניון ומרלו. במשך שנים רבות הוא נחשב לנחות והשתמשו בו בעיקר לייצור יינות קידוש מתוקים ומיץ ענבים. בעשורים האחרונים גילו את התכונות הייחודיות של הכרמים הבוגרים שלו והוא זוכה לעדנה. מגפנים בוגרות, בטיפול נכון ובאיכות העולה על הכמות, מפיקים ממנו במספר אזורים בעולם יינות עשירים, מרוכזים ומפתיעים ביותר. במקביל הביקוש הולך וגובר וחלקות כרם בוגרות של קריניאן, שנזנחו במשך שנים הפכו למשאת נפשם של ייננים רבים. רוב כרמי הקריניאן הבוגרים בישראל נמצאים באזורי בנימינה וזיכרון יעקב.   

בבציר 1999 יצא הקריניאן הזני האיכותי הראשון, כניסיון חד פעמי, מבית יקב מרגלית. אבל את הדחיפה המשמעותית עשה בשנת 2002 היינן אסף פז. אסף ייצר יין זני מרשים מענבי הקריניאן שהראה את יכולותיו, ומאז הקריניאן הוא אחד הזנים הבולטים ואבן דרך ביינות יקב ויתקין. בעקבותיהם החלו יקבים נוספים ובראשם יקבי כרמל לייצר יינות זניים מקריניאן. היום ניתן למצוא יינות קריניאן זניים איכותיים ביקבים כמו: סומק, נווה ירק, רקנאטי, כרמל, סגל, דלתון, וורטמן, עביה, עמק יזרעאל, שורק, מוני ועוד. 

מופע שנות השבעים 
רגע לפני שעזבתי את הטעימה מבוסמת ושמחה למדתי עוד משהו מחיים גן, איש הענבים, שהראה לי, בין הבקבוקים הוותיקים המפארים את מדפי המקום, בקבוק יין קריניאן ישראלי זני מיקב המרתף משנת בציר 1973. אלה הם יינות הקריניאן הישראליים שהרשימו אותי בטעימה.  

כרמל, קריניאן ואדי מילק גפנים בוגרות 2018: אחד היינות הטובים ביותר בטעימה. הקריניאן של היינן יפתח פרץ וצוות יינני כרמל מבוסס על גפנים בוגרות ופראיות מכרם יחידני, מאדי מילק באזור זיכרון יעקב, שניטעו לפני כארבעה עשורים. ניחוחות עשירים ומשכרים וקצת פרועים של פרי שחור, אדום וסגול, דומדמניות, פטל ושזיפים, ובושם רקפות, אדמת יער, תבלינים וטבק. בפה גוף בינוני פלוס, חומציות מרעננת והרמונית וסיומת ארוכה.

כרמל, סיגנצ'ר, קריניאן ואדי מילק  (צילום: יח''צ)
כרמל, סיגנצ'ר, קריניאן ואדי מילק (צילום: יח''צ)
  

סגל, קריניאן אשכולות שלמים 2018: בסדרה בה הגרגרים נשמרים שלמים, ללא מעיכה, והיין שנוצר בתסיסה כמעט ולא סופח מהחרצן טאנינים ומרירות, נתן היינן עידו לוינסון ביטוי מקומי ייחודי לקריניאן. ניחוחות די מעודנים של פרי אדום, פרחוניות, אדמתיות ותיבול ים תיכוני, עם טאנינים רכים ועגולים וסיומת נעימה ומתמשכת.  

דלתון, מג'סטיק, קריניאן אסופה 2019: בסדרת הדגל של היקב יצר היינן גיא אשל יינות מקומיים. הקריניאן מכרם בוגר בר קיימא הוא יין צעיר וארומטי עם ניחוחות פרי אדום ותיבול מפולפל, בשרניות ושוקולד, רעננות וקלילות בפה.  

שורק, קריניאן 2018: לצד ניהול בית הספר ליין, היינן והמורה ניר שחם מנסה כוחו בזנים ייחודיים, מהם הוא יכול ליצור יינות קלילים, שמחים וטעימים, תוך כדי שמירה על חופש היצירה ועל אופי הזנים. היין פירותי מאוד ומעט עשבוני, מורכב יחסית אך לא כבד, משמח וקל לשתייה. 

סומק, קריניאן  2009: היינן ברק דהאן, דור חמישי לכורמים מאזור זכרון יעקב, יצר פה קריניאן מהנה ומורכב עם פרי טוב, תיבול ים תיכוני, מאופק למדי ולא כבד ועמוס, המבליט את אופי הזן הים תיכוני. 

ויתקין, קריניאן 2017: היינן אסף פז, שניכר בעשייתו עד כמה הוא מכיר ואוהב את זן הקריניאן, יוצר ממנו יינות נהדרים כבר שני עשורים. היין עוצמתי ועמוק מצד אחד, עם ניחוחות שזיפים שחורים, פטל, אדמתיות ופרחוניות, ומאידך הוא חלק ועגול בפה, עשיר, רענן ומאוזן.

יקב ויתקין, קריניאן  (צילום: באדיבות היקב )
יקב ויתקין, קריניאן (צילום: באדיבות היקב )

עביה, סנונית, קריניאן 2019:  יוסי יודפת יוצר יינות קצת שונים, מעניינים מאוד ופאנקיים לעתים. היין שלו שופע תבלינים ים תיכוניים ופרי אדום ושחור, אדמתיות מחוספסת ואנימליות, שבצידם אלגנטיות וקלילות. בפה עושר טעמים, איזון יפה עם חמיצות יפה ורעננה, שיוצרת יין קל וכיפי לשתייה.
 
וורטמן קריניאן 2016: היינן חי וורטמן יצר קריניאן ים תיכוני טיפוסי עם פרי טוב, לא עמוס, תיבול רב, אך לא פרוע, אלא מאופק ומעודן. בפה אלגנטיות וקטיפתיות המייצרות יין נעים, עגול וקל לשתייה. 
 
נווה ירק קריניאן 2018: היינן מומו שמילוביץ מטפח שני כרמי קריניאן שונים, להם וגם ליינות קרא בשמות בנותיו, נטע והגר. שני יינות די מורכבים ואלגנטיים,, עם ניחוחות מתובלים, לא כבדים, עם חמיצות חדה תומכת. ה'נטע' קליל ורענן יותר עם תבלינים מעט ירקרקים, וה'הגר' מחוספס ומתובל יותר, מעט אדמתי, אך עדין בסך הכל.
 
רקנאטי, קריניאן פרא 2017:  את הטעימה חתם יין מהיקב שלקח על עצמו לקדם זנים מקומיים ומציג פה יין קריניאן בעל אופי פראי ושרירי, עם ניחוחות פרי בשל ותיבול מתקתק, ובפה חמיצות תומכת ומרעננת. יין מלא ומהנה, שכדאי לחכות שיתבגר עוד קצת.

רקנאטי - קריניאן פרא (צילום: עמרי מרון)
רקנאטי - קריניאן פרא (צילום: עמרי מרון)