ליום השבת יש מספר מאפיינים אשר לא ניתן לוותר עליהם: עוגה טובה, חמין, קידוש קטן (ארוחת הבוקר) וכמובן - חלה. ביום שישי הראשון אחרי פסח נוהגים להכין חלה בצורת מפתח ובעת התפילה נוהגים לברך ולומר שזהו המפתח לשערי שמיים: לשער הבריאות, לשער הפרנסה, לשער הזיווגים, לשער הפריון, לשער שלום בית ולשער השמחה.

יש עדות שבהן נהוג לאפות את החלה בצורת חלה רגילה, כשמפתח מוטמן בתוכה עטוף ברדיד אלומיניום. לכן את המדור הראשון לאחר פסח אני מקדישה לחלה, שאותה אני משווה למלכה. תפוחה, גבוהה ויפה ולה כתר זהוב־חום המעוטר בגרגירי שומשום מנצנצים. החלה בולטת משאר המאכלים המוגשים בערב שבת. היא מונחת במרכז השולחן, מוגבהת קלות, על מגש מוכסף או קרש חיתוך מעוצב, מכוסה בכיסוי מיוחד שעליו מתנוססים הצירופים "שבת שלום", "שבת קודש" או "לכבוד שבת ויום טוב".

החלות נבדלות זו מזו בטעמן, במרקמן, בצורתן ובאיכותן - בהתאם למיומנות ולמקצועיות של האופה. במשפחות שומרות שבת אפשר למצוא חלות בטעמים מיוחדים, הקלועות בשלל שיטות. כיום ישנן סדנאות המלמדות כיצד להכין את החלה האולטימטיבית, תוך הבחנה בין המנהגים השונים הנוגעים לשבת ולחג.

במסורת היהודית הכנת חלות בבית מזכה את האישה במצווה גדולה - הפרשת חלה. נוטלים חתיכה קטנה מהבצק, מברכים ושורפים את החתיכה, או עוטפים אותה היטב ומשליכים לפח. אם כמות הקמח שממנה מכינים חלות פחותה מ־1.2 קילוגרם, לא מפרישים חלה. אם כמות הקמח פחותה מ־1.67 קילוגרם, מפרישים חלה אך לא מברכים, ואם כמות הקמח עולה על 1.67 קילוגרם, האישה האופה מברכת על הפרשת חלה. לפי האמונה, הברכה נושאת עמה חשיבות רבה וסגולות מיוחדות בשמירה על בני הבית והמשפחה. 

בחרתי להציע כאן שני מתכונים שונים להכנת חלה. אפשר לגוון ולהעשיר את החלות לפי טעמכם באמצעות הוספת צימוקים, אגוזים, ממרח פיסטוקים או רסק סלק אדום. כל אלו משפיעים על מרקם החלה ומקנים לה מראה מיוחד ומעניין. 

את החלה שלכם אתם מוזמנים להכין בכל עיצוב שתבחרו (ראו הסבר בהמשך), אולם רצוי בשבת ראשונה זו שלאחר פסח, להכין את החלה שלכם בצורת מפתח. הכנתי מספר צורות של חלות מפתח בעיצובים שונים, מהקל אל המורכב (הצילומים מופיעים כאן), אתם יכולים להכין את חלת המפתח שלכם לפי אחד העיצובים הללו או להכין בעיצובכם.  מברכת אתכם בבריאות, פרנסה, פריון, זוגיות טובה, שלום ושמחה בביתכם.
שבת שלום.

למתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

עיצוב חלות 
חלת צמה משלוש רצועות: מחלקים את הבצק לשלושה חלקים ומעצבים לשלושה גלילים ארוכים. מחברים את הגלילים בקצה אחד וקולעים צמה. סוגרים ומהדקים את הקצוות. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים. חלה מארבע רצועות: מחלקים את הבצק לארבעה חלקים ומעצבים לארבעה גלילי בצק. לוקחים את הרצועה הראשונה מימין ומניחים אותה מעל רצועה מספר 2. לוקחים את הרצועה השלישית ומניחים אותה מעל הרצועה הראשונה. מבצעים את אותן הפעולות מצד שמאל וחוזר חלילה. מהדקים את הקצה. מתפיחים.

חלת מפתח שושנים לפני אפייה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
חלת מפתח שושנים לפני אפייה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

חלה משש רצועות: מחלקים את הבצק לשישה חלקים ומעצבים לשישה גלילי בצק. מניחים את ששת גלילי הבצק על משטח עבודה וממספרים אותם מימין לשמאל (אם מכינים חלת זיקית, מגלגלים שלוש מהרצועות בתוספת רצויה - כגון שומשום כהה או בהיר, פיסטוקים או כל ציפוי אחר - ואז מצוותים רצועה רגילה לרצועה מצופה, וקולעים צמה אחת משלושת הזוגות). מרימים את רצועה מספר 2 ומעבירים אותה מעל כולן. את ארבע הרצועות שבאמצע מפרידים: מניחים את רצועה מספר 1 בין רצועה 4 ל־5. בפעם השנייה מבצעים את אותן הפעולות מצד שמאל, וחוזר חלילה.

חלת צמה קומתיים: מכינים חלת צמה גדולה וחלת צמה קטנה - שתיהן משלושה חלקים. מניחים את החלה הגדולה בתבנית מרופדת בנייר אפייה ומניחים מעליה את החלה הקטנה. מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

חלת פרח: מחלקים את הבצק לשלושה־ארבעה חלקים ומעצבים לגלילים באורך 25 ס"מ. משטחים קלות כל גליל וחורצים בבצק בסכין חריצים אלכסוניים. מגלגלים כל גליל כשבלול ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

חלת כתר: מחלקים את הבצק לשניים־שלושה חלקים ומעצבים לגלילים ארוכים. מגלגלים כל גליל בצורה ספירלית, כמו שבלול. דוחפים קלות את הבצק מלמטה כדי שהמרכז יתרומם מעט. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

חלה מפותלת: מחלקים את הבצק לארבעה חלקים ומעצבים לגלילים ארוכים. מחברים שני גלילים בקצה ומפתלים אותם זה סביב זה, פעם לימין ופעם לשמאל. אפשר להשאיר כגליל מפותל ארוך או לסגור לטבעת. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

חלת מפתח (צילום: פסקל פרץ-רובין)
חלת מפתח (צילום: פסקל פרץ-רובין)

חלה מתוקה לשבת (1)
החומרים (ל־2 חלות בינוניות):  
• 460 מ"ל (¼2 כוסות) מים
• ½2 כפות שמרים יבשים
• 2 ביצים בגודל L
• 1 ק"ג קמח מנופה
• 5 כפות סוכר או דבש
• 4 כפות שמן 
• 1 כף מלח
להברשה:
• 1 ביצה טרופה + טיפה אחת או שתיים של שמן

אופן ההכנה:
מניחים בקערת מערבל חשמלי את המים, השמרים והביצים. מערבבים בוו לישה. בקערה נפרדת מערבבים את הקמח והסוכר, ומוסיפים לקערת המערבל. לשים את הבצק כ־2 דקות. מוסיפים את השמן והמלח ומערבלים עוד 8 דקות, עד לקבלת בצק אחיד וחלק. מוציאים את הבצק מהקערה. משמנים את הקערה במעט שמן ומחזירים את הבצק פנימה. מכסים בניילון נצמד ומתפיחים כשעה.  לשים את הבצק היטב להוצאת האוויר. מכסים שוב בניילון נצמד ומתפיחים שנית במשך כ־40 דקות.

מעצבים מהבצק שני מפתחות בצורה הרצויה, מניחים אותם על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה ומתפיחים שוב, במשך 30 דקות נוספות, עד שהמפתחות מכפילים את נפחם. מברישים אותם היטב בביצה הטרופה ובתנור שחומם מראש בחום של 200 מעלות אופים במשך 10 דקות. מנמיכים את חום התנור לבינוני (180 מעלות) ואופים עוד 20 דקות. 
דרגת הקושי: בינונית
משך ההכנה: כשעתיים 
סוג המנה: פרווה 

חלת מפתח עתיק לפני אפייה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
חלת מפתח עתיק לפני אפייה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

חלה מתוקה לשבת (2)
החומרים (ל־2 חלות בינוניות): 
• 1 ק"ג קמח מנופה
• 3 כפות שמן
• 1 ביצה 
• 50 גרם מרגרינה
• 1 כפית מלח 
• 50 גרם שמרים טריים
• 5 כפות סוכר 
• 2–½2 כוסות מים 
להברשה: 
• 1 ביצה טרופה
• ½ כוס שומשום או פרג

אופן ההכנה:
מניחים את הקמח בקערת מערבל. יוצרים גומה במרכז, יוצקים לתוכה את השמן, ומוסיפים את הביצה, המרגרינה והמלח. מפזרים מסביב את השמרים והסוכר. מערבלים בוו לישה במהירות בינונית ומוסיפים בהדרגה מים, תוך הגברת המהירות. מפסיקים כשמתקבל בצק רך וגמיש הניתק מדופנות הקערה.

מעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות, מכסים בניילון נצמד ומתפיחים במקום חמים כשעה וחצי או עד הכפלת הנפח. מעבדים מעט את הבצק כדי להוציא את האוויר ומעצבים בצורה הרצויה. מניחים בתבנית אפייה משומנת ומשהים כ־20 דקות להתפחה. מברישים בביצה ובוזקים מעל שומשום. אופים 30־25 דקות בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות, עד השחמה יפה. מוציאים ומצננים על רשת.
דרגת הקושי: בינונית
משך ההכנה: כשעתיים וחצי
סוג המנה: פרווה

חלת מפתח עתיק (צילום: פסקל פרץ-רובין)
חלת מפתח עתיק (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טיפסקל להצלחה:
# הקפידו על לישה נכונה וארוכה. 
# התפיחו היטב את הבצק.
# הכניסו לתנור טרם האפייה כלי עם מים חמים, כדי שייווצרו אדים.
# כדי לקבל חלות בצורות מעניינות, אפו אותן בתבניות מיוחדות. 
# אפשר להמתיק כל חלה בסילאן, סוכר חום או דבש, לפי הטעם.
# כדי לקבל חלה שאינה מתוקה, הקטינו בחצי את כמות הסוכר והגדילו את כמות המלח. הוסיפו תבלינים לפי הטעם.
# ניתן להעשיר את החלות בצימוקים ובאגוזים (אם כי מניסיוני, ילדים בדרך כלל מנקרים בחלות כדי להסיר אותם).  
# בחלה המיועדת לארוחה שאינה בשרית, החליפו את המרגרינה בחמאה, ואת הנוזלים בחלב או ביוגורט. החלות המתוקות יזכו בטעם ובנימוחות מפתיעה, וגם בעושר קלורי.