לפעמים כל מה שצריך הוא מאכל פשוט, קל וטעים. ואחרי שאמרתי את זה, תמצאו שהבחירה שלי מוזרה, היות שבחרתי להציע לכם להכין פיתות. במבט ראשון נדמה שהכנתן מסובכת, אבל לדעתי ממש לא. מספיק לדעת מספר כללים בסיסיים, וההצלחה מובטחת.

למשל, כדאי לדעת שבצק הפיתה הוא קצת יותר לח ורטוב מהבצק המוכר להכנת לחם. רכות זו מאפשרת תפיחה גדולה, היוצרת את הכיס הכל כך אופייני לה. לדעתי, הדרך המוצלחת להכנתן היא בסיר אפייה חשמלי, אשר נמכר בשווקים ב־100 שקל. אפשר להכין אותן בתנור הביתי, על אבן שמוט, אז מתקבלות פיתות רכות ובשרניות.

אחרי שהכנו את הפיתה הביתית, נפנה להכין עבורה תוספות, ממרחים וסלטים, שייכנסו בנוחות לתוכה. אתם מוזמנים להכין כל תוספת אהובה עליכם. בחרתי להציע לכם להכין פרוסות חצילים מפולפלות ברוטב עגבניות פיקנטי וסלט עגבניות, שום ופלפל ירוק חריף - שילוב מנצח שמתחבר יחד לטעם מושלם.

בנוסף, בחרתי במתכון פשוט לפרוסות חציל מטוגנות. לכאורה אין קל ופשוט מזה, הרי כל אחד יודע לטגן פרוסות חציל. אך מתברר שגם לטגן פרוסות חציל צריך לדעת. כי אף אחד אינו מעוניין בפרוסת חציל ספוגה בשמן וסמרטוטית.

אחרי מספר ניסיונות טיגון של פרוסות חצילים בקמח ובלעדיו, בקורנפלור, בביצה ובחלבון טרוף, הגעתי למסקנה שהצלחת הטיגון תלויה בחציל. החציל צריך להיות קל וללא גרעינים. בנוסף, חשוב להקפיד על המלחת פרוסות החציל לפני הטיגון, כדי לנקז מהן את הנוזלים והמרירות. ככל שהן שוהות זמן ממושך יותר לפני הטיגון במלח, כך הן סופגות פחות שמן, והטיגון שלהן אחיד.

ואחרי שהכנתם פיתות ובחרתם את התוספות האהובות עליכם, מלאו את הכיס בכל טוב, תנו נגיסה אחת וחכו לרגע שבו סימפוניה של טעמים תתפרץ לכם בפה.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

פיתה, עגבניות ופלפל (צילום: פסקל פרץ-רובין)
פיתה, עגבניות ופלפל (צילום: פסקל פרץ-רובין)

פיתה ביתית

החומרים:
(ל־16־14 יחידות)
• 1 ק"ג קמח לחם לבן מנופה (אפשר להשתמש בקמח כפרי, קמח לחם או כוסמין)
• 1 כף מלח
• ½1 כפות שמרים יבשים
• 2־1 כפות סוכר (אפשר סוכר גולדן או חום)
• 3 כפות שמן (אפשר שמן זית)
• ½3 כוסות מים פושרים

אופן ההכנה:
מניחים את הקמח בקערה רחבה, מוסיפים את המלח ומערבבים. מוסיפים את השמרים ומערבבים בכף היד. מוסיפים את הסוכר ומערבבים היטב לפיזור אחיד.
מוסיפים את השמן ומחצית מכמות המים, ומערבבים עד לקבלת עיסה. ממשיכים ללוש, ובהדרגה ותוך לישה מוסיפים את יתר המים. לשים עד לקבלת בצק רטוב ודביק מאוד.
לשים את הבצק בקערה: טובלים יד אחת במים, ומסובבים בה את הבצק חצי סיבוב, וביד השנייה אוחזים בשפת הקערה ומסובבים את הקערה לכיוון הנגדי. בדרך זו לשים היטב את הבצק. מדי פעם מרטיבים קלות את היד כדי שהבצק לא יידבק אליה. לשים 8–10 דקות, עד לקבלת בצק אחיד ורך.
אפשר להכין את הבצק במערבל חשמלי עם וו לישה. מערבלים את הבצק במהירות נמוכה במשך כ–10 דקות, עד שהבצק נאסף לכדור סביב הוו ונפרד מדופנות הקערה. במידת הצורך אפשר לשפוך מעט מים מדי פעם על הבצק, תוך כדי הלישה.
את הבצק שהתקבל בלישה ידנית או במערבל מכסים בעודו בקערה במגבת לחה. מניחים במקום חמים להתפחה במשך שעה עד שעה וחצי, עד שהבצק מכפיל את נפחו.
מניחים אבן שמוט (אבן אפייה) בתנור ומחממים לחום המרבי (250 מעלות), כשעה וחצי קודם לאפייה בתנור.
מניחים את הבצק על משטח עבודה מקומח היטב. חותכים את הבצק ל־16־14 חלקים, תלוי בגודל הפיתות הרצוי. יוצרים מחתיכות הבצק כדורים, ואותם מניחים על מגש מקומח. מכסים במגבת ונותנים להם לנוח כ–10 דקות. מרדדים כל כדור בצק לעיגול דק ואחיד ומעצבים את צורת הפיתה.
מניחים את עיגול הבצק על גבי האבן החמה. (או תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה) ממתינים כחצי דקה עד דקה, עד שהפיתה מתנפחת, ומוציאים מהתנור. ממשיכים לאפות בדרך זו את שאר הפיתות.

דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: שעה
 סוג המנה: פרווה

חציל  (צילום: פסקל פרץ-רובין)
חציל (צילום: פסקל פרץ-רובין)

פרוסות חציל מפולפלות

החומרים:
(ל־6 מנות)
• 1 חציל גדול
• מעט מלח גרוס
• 1 פלפל מתוק אדום גדול
• 1 פלפל מתוק צהוב
• 3 פלפלים חריפים
• שמן לטיגון

רוטב עגבניות מפולפל:
• 3 כפות שמן זית
• 2 עגבניות מרוסקות
• 5 שיני שום גדולות
• 100 גרם רסק עגבניות
• 1½ כוס מים
• מלח ופלפל שחור גרוס, לפי הטעם
• 3־4 כפות חומץ

לעיטור:
• עלי פטרוזיליה או בזיליקום שלמים או קצוצים

אופן ההכנה:
קוטמים את שני קצות החציל. שוטפים היטב ופורסים לפרוסות בעובי חצי ס"מ. מסדרים על מגש ובוזקים מעל מעט מלח גרוס. משהים להגרת נוזלים כשעה.
מנקים את הפלפלים, מסלקים את העוקצים וחותכים לרצועות ברוחב של 2 ס"מ. את הפלפלים החריפים חוצים לשניים.
יוצקים שמן למחבת עד לגובה כ־2 ס"מ (בדומה לטיגון שניצל) ומחממים אותו. מנגבים את פרוסות החציל ומטגנים אותן בשמן החם משני הצדדים, עד לקבלת גוון חום זהוב. מעבירים למסננת או לנייר סופג.
מנגבים היטב את הפלפלים ומטגנים משני הצדדים 2־3 דקות. מעבירים לקערה ומסננים מהשמן.

הכנת הרוטב:
מחממים שמן זית במחבת רחבה, מוסיפים את העגבניות המגוררות ושיני השום ומטגנים 1־2 דקות. מוסיפים את רסק העגבניות, מערבבים ומוסיפים את המים, מלח, פלפל והחומץ. מערבבים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ־10 דקות להסמכה. במידת הצורך אפשר להוסיף רבע כוס מים נוספים.
יוצקים שכבה דקה מהרוטב לתבנית נמוכה ועגולה (סנייה) בגודל בינוני. מסדרים בתוכה שכבה של חצילים ועליה שכבה של רצועות פלפלים, 2 כפות מהרוטב, וחוזר חלילה: שכבות של חציל ופלפלים ורוטב. מנענעים קלות את התבנית או המחבת, כך שהרוטב יצפה את כל הירקות בשכבה אחידה. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני ואופים כ־10 דקות. מעטרים בעשבי תיבול ומגישים חם.

דרגת הקושי: בינונית
משך ההכנה: כשעתיים
סוג המנה: פרווה

רוצים מתכונים נוספים? שלושה סלטים קלילים ומהירי הכנה במבחר טכניקות

עגבניות, שום ופלפל ירוק חריף

החומרים:
(ל־4 מנות)
• 3 עגבניות בינוניות
• 1 פלפל ירוק גדול חריף
• 2 שיני שום כתושות
• מעט מלח ושמן זית, לפי הטעם

אופן ההכנה:
שוטפים היטב את העגבניות והפלפל וחותכים אותם לקוביות קטנות מאוד. מניחים בקערה, מוסיפים שום, מלח ומעט שמן זית. מערבבים ומתקנים תיבול. אפשר להוסיף גם מעט מיץ לימון או חומץ. מגישים לצד הפיתה.
דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: 10 דקות
סוג המנה: פרווה
פרוסות חציל מטוגנות

החומרים (ל־6־8 מנות):
• 3־2 חצילים מאורכים או בלדי, מבריקים וקלים

לבזיקה:
• מלח
לטיגון:
• שמן

אופן ההכנה:
שוטפים את החצילים במים קרים ומנגבים אותם. מסירים את הקליפה במספר מקומות ליצירת פסי זברה. פורסים את החציל לאורכו או לפרוסות עגולות.
ממליחים את הפרוסות היטב משני הצדדים ומניחים במסננת למספר שעות או למשך הלילה במקרר כדי שיגירו את הנוזלים.
יוצקים שמן למחבת עד לגובה כ־2 ס"מ ומחממים אותו. מספיגים את פרוסות החצילים היטב בנייר סופג ומייבשים אותן תוך כדי לחיצה, כדי לשחרר מהן נוזלים ככל האפשר. מטגנים בשמן החם משני הצדדים עד לקבלת גוון חום זהבהב.

דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: שעה
סוג המנה: פרווה

סלט (צילום: פסקל פרץ-רובין)
סלט (צילום: פסקל פרץ-רובין)

סלט חסה עם דלעת, רימונים, תפוחים וחלומי

המצרכים:
2 חסות בינוניות, מופרדות לעלים וחתוכות גס
200 גרם דלעת חתוכה לפרוסות
2 כפות דבש
1 כף שמן זית
גרגירי רימון מ־½ רימון
1 תפוח חתוך לפרוסות דקות
½ כרוב אדום חתוך דק
200 גרם חלומי חתוכה לפרוסות דקות
1 כף שמן קנולה או תרסיס שמן

לרוטב:
1 כוס (240 מ"ל) שמן קנולה
⅓ כוס (80 מ"ל) חומץ בן יין לבן
1 כפית חומץ בלסמי (מומלץ מרוכז)
1 כפית גדושה חרדל מהסוג שאוהבים
⅓ כוס (80 מ"ל) דבש
1־2 שיני שום (לא חובה)
מלח ופלפל גרוס

אופן ההכנה:
בבלנדר, במעבד מזון או בבלנדר ידני טוחנים יחד את כל מרכיבי הרוטב כדקה. מתבלים במלח ופלפל.
מחממים את התנור ל־200 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
מערבבים את הדבש והשמן בקערה בינונית ומתבלים במלח. מוסיפים את פרוסות הדלעת ומערבבים היטב.
מעבירים לתבנית ואופים 8־10 דקות או עד שמזהיב. מוציאים מהתנור ומצננים לגמרי (אפשר במקרר).
במחבת גדולה מרססים מעט שמן וממש לפני ההגשה מטגנים את פרוסות החלומי כ–2 דקות מכל צד על אש גבוהה ועד שהן מזהיבות. מעבירים לצלחת. משהים בטמפרטורת החדר.
בינתיים בקערה גדולה מערבבים את עלי החסה, הכרוב האדום, הרימונים, התפוחים ופרוסות הדלעת. מוסיפים מעל פרוסות חלומי ומערבבים עם הרוטב. מתקנים תיבול במידת הצורך. 

טיפסקל:
# אפשר להשתמש בשמרים טריים בקובייה או בגרגירים. אין צורך להמס אותם בנוזל או להתסיס אותם קודם לעבודה. מספיק לערבב אותם בקמח וזה יעשה את העבודה.
# לשמרים היבשים יש חיים ארוכים. שמרו אותם במקרר או במקפיא, וכך תמיד יש שמרים בבית.
# 05 גרם שמרים טריים = 2 כפות שמרים יבשים.