ברחוב הארבעה 16 בתל אביב שוכנת מסעדה טבעונית יוצאת דופן, העונה לשם FOUR ONE SIX. מיד בכניסה מתרחשת מתקפה רב־חושית: העין נעטפת במראה ירוק של עציצי שרכים שמאחוריהם בר קוקטיילים יפהפה, מושקע ומקצועי; וברקע פלייליסט מושלם ומגוון של פופ, R&B, האוס ועוד כל מיני בווליום טיפהל’ה גבוה (למי קראתם זקנים?) שאילץ אותנו קצת להתאמן בקריאת שפתיים; והריחות, הריחות. איזה כיף שנגמרה הקורונה.

לפתיח דגמנו את הנוזלים המיוחדים של המקום, אגוז קוקוס עם קש רב־פעמי, לימונדה ביתית מיוחדת שהגיעה בבקבוק שיוצר עבורם במיוחד על ידי סודה סטרים, וקוקטייל, שהשם יסלח לנו שאיננו זוכרים את שמו, אבל את טעמו גם בעוד חמש שנים נזכור. למנות הראשונות טעמנו סיגרים מרוקאיים ממולאים ב”בשר טחון”, שלמעשה עשוי חלבון סויה, בצל מקורמל, צנוברים, פלפל חריף ובהרט. הסיגרים היו פריכים ונהדרים והוגשו עם מטבלי איולי, איולי סרירצ’ה וטחינת סילאן (48 שקלים).

למנת הביניים טעמנו ניוקי ברוטב פסטו משוגע לגמרי, קרמי ומענג, עמוס בבזיליקום, בצנוברים ובשמרי בירה שנתנו את הטעם הפרמזני. לעיקרית הזמנו את שיפוד הסייטן המפורסם של המקום (72 שקלים) - שיפוד אימתני בגודלו, שבמבט ראשון גורם לכל טבעוני להביט לצדדים באימה ולוודא שהוא אכן נמצא במסעדה טבעונית ולא בשיפודייה. מדובר בגושי ענק של סייטן מתובל ורך, נעוצים על שיפוד ברזל לוהט שהונח על בריכה של טחינה. באמת לא ניתן להפריז בכמה הדבר הזה שימח לנו את החך וריפד לנו את הקיבה.

מנה נוספת של ארטישוק מרוסק גס ומעורבב בקרם גבינת קשיו הוגשה לצד הר של נאצ’וס - משולשי טורטיות מטוגנים שהתפצחו בקול גדול עם כל ביס (58 שקלים). לצד המנות העיקריות הוגש סלט מרענן של סלק צלוי, שומר, אשכולית אדומה, חסה סלנובה וירקות נוספים שהוסיפו רעננות מתבקשת. לקינוח טעמנו את האלפחורס הכי מופרע שיש, שכאן מכונה “אלף ההורס” – הוא מוגש בכלי זכוכית רחב ומכיל בתוכו שכבות של קרם קרמל, שקדים וגודיז נוספים. הוא היה כל כך מושלם, שאנחנו חותמים שכל ארגנטינאי היה מוחל על חילול השם של העוגייה (56 שקלים). 

הארבעה 16, תל אביב, 03-7755060 (כשר ללא תעודה)

ארטישוק במסעדת 416 (צילום: אנטולי מיכאלו)
ארטישוק במסעדת 416 (צילום: אנטולי מיכאלו)

עוגייה נולדת

השף קונדיטור יואב רמות, רק בן 20, מגיע עם הקינוחים המושחתים שלו מאלקנה לתל אביב־יפו. בתפריט: סינמון באנס, עוגיות רד ולווט או קרמל מלוח ובייגלה ועוד

יואב רמות רק בן 20, וכבר יש לו עסק לקינוחים מושחתים ועדת מעריצים שהולכת שבי אחרי שובל הריחות שהמאפים מותירים אחריהם. הוא מתגורר באלקנה, צעירי יהודה ושומרון בואכה ירושלים ופתח תקווה כבר מכירים אותו, וכעת יש הזדמנות גם לתל־אביבים וליפואים: עד שישי הבא, 30 באפריל, תפעל חנות פופ־אפ בשוק הפשפשים, שם יוצעו למכירה 12 סוגי עוגיות תחת המותג “מאנצ’איט” - מקלאסיות כגון שוקולד צ’יפס, פיסטוק ואמסטרדם, דרך מאתגרות כמו קרמל מלוח ובייגלה, ועד רד ולווט, קפה פקאן ושוקולד לבן, פיסטוק ושוקולד לבן, לוטוס, נוטלה ואגוזי לוז ועוגיית אם אנד אם. מי שגונבות את ההצגה הן הסינמון באנס - עוגיות קינמון ושוקולד לבן ממולאות בקרם גבינת שמנת. את כל אלה ניתן לטבול ברטבים מושחתים לא פחות - פופקורן מקורמל, רפאלו (קוקוס ושוקולד לבן), פררו, הרשיז ופיסטוק, ומי שגרונו יבש ירווה צימאונו באייס קפה או באייס וניל.

רמות נכנס למטבח בגיל 14, התנסה במתכונים מהיוטיוב ובגיל 16 יצא ללימודים ב”תדמור”, בית הספר לבישול ואפייה. למרבה הפלא, הוא עצמו לא אוהב מתוק. “אני יכול לספור בעשר אצבעות כמה עוגיות אכלתי כל חיי”, הוא אומר. “אני טועם הכל כי אני צריך, אבל לא מעבר. תביא לי מאנצ’יז מלוחים, ואני אטרוף הכל. מתוק זה פחות אני”.

יואב רמות (צילום: יח''צ)
יואב רמות (צילום: יח''צ)

איפה תהיה בעוד עשור?
“אני מאמין שאמשיך ללמוד כמה שיותר. לפני הקורונה רציתי ללמוד בחו”ל, זה עוד יקרה. אני רוצה גם להעביר סדנאות, אני רוצה סטודיו משלי, גם זה יקרה”.

מחיר כל עוגייה: 14 שקלים, מארז של רביעייה – 48 שקלים, מארז של שמינייה – 90 שקלים. 

“מאנצ'איט – יואב רמות", רחוב נחמן 6, שוק הפשפשים, יפו (פתוח כל יום החל מ־12 בצהריים, כשר ללא תעודה)