צריכת האורז בישראל מוערכת בכ-160,000 טונות בשנה. זאת לאחר עלייה של 28% מהשנה הקודמת. הצריכה השנתית היא של כ-17.4 קילוגרם לאדם. בחודשים האחרונים, האיחוד האירופי מקדם תכנית אשר מטרתה לשווק אורז בריא ואיכותי יותר במדינות שונות. האורז האירופאי ממוצא יווני נחשב לטוב ביותר באיחוד האירופי בשל איכותו המעולה. הוא גדל, מעובד ומיוצר בשיטות אופטימליות בשדות הפוריים של צפון יוון ועל גדות נהרותיה של העיר סלוניקי. הוא ידוע באיכותו הגבוהה וכבעל ערך תזונתי גבוה, מכיל תרכובות ויטמין B, ומספק לגוף את האנרגיה המיידית הדרושה לו.

בנוסף הוא מאופיין בטעם עשיר מהרגיל, הודות לשילוב של אדמה ואקלים, ובשל אופי ההשקיה נוצר לו טעם עם מליחות גבוהה יותר. שדות האורז ממוקמים בעיקר באזור החוף והדלתות של נהרות יוון, מה שאומר שהאורז היווני עשיר יותר במינרלים ובמליחות שנוצרת מהים עצמו. הזנים הארוכים (הודיים) או הבינוניים/ קצרים (ג'פוניקה) יכולים לשמש ברוב המתכונים הישראלים, כמו מקלובה, אשפלו, טבית ועוד וכמובן גם כתוספת בארוחות המכילות קטניות, סלטים, בשרים, דגים ועופות. למידע נוסף על האורז האירופאי.

שדות האורז האירופאי בסלוניקי יוון (צילום: יחצ)
שדות האורז האירופאי בסלוניקי יוון (צילום: יחצ)

סופגניות אורז בסירופ מתוק ופיסטוקים

מצרכים:
100 גרם אורז ג'פוניקה European rice
100 גרם אבקת חלב
70 גרם אבקת סוכר
30 גרם פיסטוקים
1/2 כפית קינמון
30 גרם קמח אורז
1 ביצה
10 גרם אבקת אפייה

לסירופ:
600 מ"ל מים
750 גרם סוכר

אופן ההכנה: מניחים סיר על אש בינונית עד גבוהה ומבשלים את האורז היטב. כשמוכן, מסירים מהאש ומועכים אותו. מוסיפים את הסוכר, אבקת החלב, אבקת האפייה, קמח האורז, הביצה, הפיסטוקים והקינמון. יוצרים כדורים קטנים. יוצקים שמן על מחבת לוהטת ומוסיפים את כופתאות האורז. מטגנים 5-7 דקות מכל צד עד להזהבה. טובלים אותן בסירופ, בוזקים בפיסטוקים טחונים ומגישים.

סופגניות אורז עם סירופ ופיסטוקים  (צילום: יחצ)
סופגניות אורז עם סירופ ופיסטוקים (צילום: יחצ)

פודינג אורז יווני עם אגוז מוסקט ושוקולד לבן

מצרכים:
150 גרם אורז אינדיקה European rice
1 ליטר חלב 
50 גרם חמאה
100 גרם שוקולד לבן
20 גרם סחלב
1/4 אגוז מוסקט
2 ענפי לבנדר/ מעט תמצית וניל (לא חובה)
100 גרם אגוזי לוז מגורדים
70 גרם קמח תירס
מיץ מ-1/2 לימון וגרידת לימון
120 גרם סוכר

אופן ההכנה: אופן ההכנה: מניחים סיר על אש בינונית עד גבוהה ומבשלים את האורז בחלב כ-20 דקות, מסננים אותו ושומרים את הנוזל בצד. מוסיפים לאורז את מיץ הלימון וגרידת הלימון. מניחים סיר נוסף על אש בינונית עד גבוהה ומאדים את הנוזלים (ששמרנו קודם) עם הסוכר עד שהוא מתקרמל. לאחר שמתקרמל מוסיפים את החלב, הסחלב, אגוז המוסקט והלבנדר ומוסיפים את האורז. כשמוכן, מוסיפים את השוקולד הלבן ואגוזי הלוז ומערבבים היטב עד לאיחוד מלא של כל הרכיבים. מומלץ להגיש בקערות קטנות.

פודינג אורז יווני עם אגוז מוסקט ושוקולד לבן (צילום: יחצ)
פודינג אורז יווני עם אגוז מוסקט ושוקולד לבן (צילום: יחצ)

 

מקלובה

מצרכים:
500 גרם פרגית צרובה במחבת
1 חציל מטוגן חתוך לסטייקים
3 בצלים חתוכים לפרוסות וצרובים
3 תפוחי אדמה חתוכים לפרוסות וצרובים
1 בטטה מקולפת, חתוכים לפרוסות
1/4 כרובית מחולקת לתפרחות קטנות
חופן עלי זעתר מופרדים
5 שיני שום פרוסות
500 גרם אורז בסמטי מושרה לפחות 30 דקות ושטוף
כ-850 מ"ל ציר עוף/ ירקות/ מים (עד כיסוי מלא)
כפית שטוחה של בהרט
חצי כפית קינמון
חצי כפית פלפל אנגלי טחון
כפית שטוחה זרעי כוסברה טחונים
1/4 כפית פלפל שחור
2 כפיות מלח

אופן ההכנה:
בסיר נפרד מרתיחים את התבלינים עם הציר. בסיר מקלובה מתחילים לסדר את התבשיל: מניחים בתחתית הסיר את פרוסות הבצל, מעליהם מסדרים את פרוסות תפוחי האדמה ולאחר מכן את הפרגית. בין שכבה לשכבה מפזרים מעט מהשום ומהזעתר. בשכבה הבאה שמים את החצילים ומעליהם את הבטטה. לאחר מכן שמים את הכרובית ומעל הכל מניחים את האורז שסיננו מראש. מהדקים היטב את התערובת. שופכים בעדינות את הציר לתוך סיר עם המקלובה, מכסים בנייר אפייה ונייר כסף או מגבת. מבשלים כ-4 דקות על חום גבוהה ולאחר מכן מנמיחים את הלהבה למבשלים למשך שעה.

סיר מקלובה של נעמן (צילום: שירה רז)
סיר מקלובה של נעמן (צילום: שירה רז)