כבר שש שנים פועל הקרפרי (מקום שבו מכינים קרפים) “ברטון" באבן גבירול בתל אביב בהצלחה רבה. הגם שהישיבה בו היא על כיסאות גבוהים ולא נוחים, המקום מלא בסועדים. סיפורו של “ברטון" החל בשלושה חברי ילדות ושף שהחליטו לייבא ארצה את רעיון הקרפ הצרפתי המלוח, העשוי מקמח כוסמת. במקום מספרים שהקמח נטחן במקום מדי יום במטחנת אבן ריחיים, מה שהופך את הקרפ עצמו למנה בריאה ודלת קלוריות.

במקום גם מכינים רוטב זעתר, ממרח אגוזי לוז, קרם ערמונים ועוד, לצד גבינות מיובאות מדנמרק, צרפת, הולנד ואנגליה. ב"ברטון" מציעים תפריט עשיר ויצירתי, עם קטגוריות של טבעונות, דגים, גבינות, וכן בשר וגבינות (יחד), לצד מתוקים (חלקם לא על בסיס כוסמת). עם נקודות פתיחה מרשימות כאלה, איך אפשר להתאכזב? מתברר שאפשר.

בשורה התחתונה, המנות אולי מבוססות על חומרי גלם בוטיקיים וייחודיים, אבל התוצאה היא מנות שנדמה שהוכנו בידי חיילי צה"ל בזמן חופשת רגילה. הן עתירות גבינות ונקניקים, טעמיהן מופרזים וצעקניים, ובינם ובין הקרפ הצרפתי העדין אין כלום.

מנת כתף הבקר ממחישה את הפערים, הן הקולינריים והן הבריאותיים, בין התוצאה ובין מה שמנסים ב"ברטון" לשדר: ערימת פתיתי גבינת אמנטל ופרמזן מאפסת את כל היתרונות הבריאותיים של קמח הכוסמת שעליו מבוסס הקרפ. על גבי הכבודה המוגזמת והמושחתת הזו מונח נקניק כתף בקר שומני והר של עלי רוקט.

טעים? טעים! אבל גם טוסט גבנ"צ טעים. איפה העדינות? איפה ההשפעה של המטבח הצרפתי אנין הטעם? איך הבסיס של כל הרעיון המבורך הזה הגשים את עצמו לכדי טעמי לונה פארק ילדותיים? גם המחיר - 50 שקלים, ללא תוספת בצד או שתייה – הוא על סף השערורייה. עלות הכנת מנה כזו היא שקלים בודדים, ראוי היה לתמחר אותה ב־30 שקלים, גג 35 שקלים.

המנות המתוקות, לעומתן, מתומחרות בצורה הוגנת לגמרי: 22־28 שקלים, פוגע בול בפוני. אנחנו ניסינו את צ’אבי באבי (26 שקלים) - חמאת בוטנים, שוקולד חלב ושברי בייגלה, ואת הנוטלה (24 שקלים). טעים? כצפוי, גם זה טעים, בדיוק כמו שפיתה טרייה עם ממרח שוקולד השחר טעימה. דווקא הבייגלה מקלקל קצת את הצהלה - לא בגלל השילוב, אלא בגלל העובדה שהוא מוגש כמעט שלם, וכל ביס בקרפ הרך ובממרחים נתקל בהתנגדות קשיחה בשיניים. זה קרפ מושחת, זה קרפ כיפי, אבל היינו תורמים אותו בשמחה למסיבת שחרור בגולני. 

“ברטון", אבן גבירול 52, תל אביב, 03-6358221

ברטון (צילום: פרטי)
ברטון (צילום: פרטי)

חדשות האוכל

חגיגת קיץ
בכפר סבא ייערך ב־13־14 ביולי פסטיבל הבירה השלישי: יומיים של חגיגות קיץ תחת כיפת השמיים בפארק העירוני, כולל הופעות חיות של "היהודים" ו"הג'ירפות". הפסטיבל יכלול, בין השאר, 40 סוגי בירות מהארץ ומהעולם, מגוון פודטראקים ומאכלים, דוכני מכירה והופעות של להקות והרכבים של אמנים מקומיים. הכניסה חופשית (לבני 18 ומעלה).

פסטיבל הבירה כפר סבא (צילום: ECLIPSE MEDIA)
פסטיבל הבירה כפר סבא (צילום: ECLIPSE MEDIA)

סט ארטיקי מגנום
15.90 שקלים, להשיג בג'מבו סטוק

ג'מבו סטוק (צילום: יחצ)
ג'מבו סטוק (צילום: יחצ)

סט אפייה
109 שקלים, להשיג באתר סופר־פארם אונליין

סט אפייה ילדים (צילום: handstand )
סט אפייה ילדים (צילום: handstand )

מכונת גלידה חדשה של NINJA 
1,349 שקלים

מכונת גלידה (צילום: יחצ)
מכונת גלידה (צילום: יחצ)

סט סינר וכובע של H&M HOME
94.90 שקלים 

סט סינר וכובע לילדים (צילום: HM HOME)
סט סינר וכובע לילדים (צילום: HM HOME)

מארז אפייה של roso
99 שקלים, להשיג ברשת קוק אנד בייק

מארז אפייה roso (צילום: יחצ)
מארז אפייה roso (צילום: יחצ)