מסעדת “J17", טבעונית על מלא, היא מקום של אנשים וגם של מנות “בשריות" שמחליפות את הדבר האמיתי בצורה מושלמת

איך שנכנסים למסעדת “J17” מרגישים תחושה קהילתית, כמעט כמו בחדר אוכל בקיבוץ. יש דיבור נעים בין אנשים גם משולחנות סמוכים, ים של חיוכים נזרקים לחלל, וצ’פחות חבריות עפות שם באוויר. עוד לפני שמגישים לכם תפריט, אתם כבר מחייכים לעצמכם ולסובבים אתכם. מסעדה של אנשים.

מלצר עם ראסטות ועיניים טובות ניגש אלינו ומסביר לנו בדחילו שהגענו למסעדה שהיא טבעונית על מלא (כמובן שידענו), ושמריצים שם בשבועות הקרובים את “הבשר החדש” המבוסס על צמחים של חברת רידיפיין מיט מרחובות.

לראשונות הזמנו מהתפריט “עננים נמסים” (38 שקלים) - באן עם “בשר טחון”, בצל מוחמץ ועלים, שנראתה מעט קטנה מהמצופה, אבל עזת טעם ובונה בהדרגה את הציפייה לבאות. אם צריך לסכם את טעמו של “הבשר החדש” של רידיפיין מיט – זה לא ייאמן! המרקם, הטעם, הנראות, הכל כולל הכל מבלבל לגמרי את החושים, והמוח פולט: “חלאס, נו, זה בשר טחון, על מי הם עובדים פה?”.

גם “מקסיקנה”, מנת טאקו עם “בשר טחון” ושעועית שחורה בקערית גוואקמולי רעננה, השיגה את אותו אפקט, אבל כבר התחלנו להתרגל (36 שקלים). כדי להרגיע קצת מפחמימות, הזמנו כרובית מוקפצת ברוטב אסייתי, קשיו ובצל ירוק, שסגרה לנו יפה את פינת המתאבנים (35 שקלים).
לעיקריות הזמנו “קליפורניה סאנשיין” - המבורגר שעשוי גם הוא מבשר חדש של רידיפיין, והגיע עם סלייס של “גבינת גאודה” שמעט נמסה מעליו, וממרח אבוקדו, מלווה בסלט רענן.

ההמבורגר מצוין בטעמו, אבל היינו שמחים לו היה מעט יותר עבה, כמו אחיו החורג הביונד מיט, אבל גם כך הוא מענג דיו (75 שקלים). כמו כן, הוזמנה מהתפריט גם “מנת האש”, שהייתה בעצם מגש ענק עם שלושה קבבים בטעם “כבש”. המנה כל כך הפתיעה לטובה, שבכל ביס שלקחנו אמרנו לעצמנו: “אני מדמיין או שזה באמת בטעם כבש?!”. ליד הקבבים נחו באין מפריע ירקות שנצרבו היטב באש גלויה, ועליהם הוזלפו טחינה ועשבי תיבול ביד נדיבה (65 שקלים).  

J17, ירמיהו 17, תל אביב, 077-2304566 (המסעדה כשרה בכשרות “משמר הקודש" וסגורה בלילות שישי ובשבתות).

חדשות האוכל

יש בינינו כנראה לא מעט אנשים שישמחו למשמע הבשורה שהחל מסוף השבוע הקרוב ייערך פסטיבל קיגל. הקיגל הוא מאפה אטריות עגול ומתוק, שנפוץ בקרב יוצאי מזרח אירופה. לא בדיוק אטרקטיבי במראה, גם השילוב בין אטריות לסוכר וקינמון עלול להרתיע, אבל מי שיתגבר על הרתיעה הראשונית עוד עשוי להיות מופתע.

בשלושת השבועות הקרובים יפעל בשוק הנמל בתל אביב דוכן פופ־אפ של קיגלים, פרי שיתוף פעולה של דניאלה אברמזון, מהבעלים של מאפיית “טלר” הירושלמית, עם מציגי השוק השונים.

קיגל (צילום: אלון צרפתי)
קיגל (צילום: אלון צרפתי)


בדוכן השמח והחורפי יגישו מדי חמישי ושישי סוגים שונים של מאפי קיגל, בהם קיגל קלאסי עשוי משכבות של אטריות איכותיות, קינמון ופלפל שחור, וגם שפע של מאפי קיגל יצירתיים ומפתים כמו קיגל משובץ בשוקולד ומעוטר בקצפת, קיגל עמוס בצימוקים ותפוחים, וקיגל אנד צ’יז ממולא גבינות ופסטו.

אל הקיגלים ישודכו תוספות עשירות; לקלאסי החריף - שמנת חמוצה וקורנישונים, לתפוחים והצימוקים - ריבת תפוחים, לקיגל השוקולד - קצפת וקקאו, לקיגל הקינמון - שברי אגוזי מלך, לקיגל אנד צ’יז - עלי בזיליקום טריים מהשוק ועוד (23 שקלים למנה אישית). 16 בדצמבר עד 6 בינואר.

קיבוץ מרקים

לא ברור אם לזה התכוון בן־גוריון כשדיבר על כור היתוך, אבל כך נראה קיבוץ הגלויות גרסת 2021 במסעדה הווייטנאמית VONG: השף ניר כרמלי ביקש מכל אחד מהעובדים להכין מרק שנהגו לאכול בארץ מוצאו. את המתכונים שקיבל התאים לחך המקומי והוסיף שינויים קלים. התוצאה: שלל מרקים אסייתיים אותנטיים שיוגשו כל החורף.

בין המרקים (39־74 שקלים): UNICORN VIETNAMESE STYLE - ציר ירקות וקפיר ליים, מיסו אדום, מחית צ’ילי וחלב קוקוס. מוגש עם צלעות תירס במיסו, עלי כוסברה, שמן צ’ילי (טבעוני);

LA VACHE SOUP - ציר בקר, צ’ילי, מולאסה ותמרינדי בסגנון קוריאני. מוגש עם באק צ’וי, אטריות דקות, גיוזה בקר בבישול ארוך, פטריות שימג’י, שומשום שחור ולבן;

CHICKEN DUMPLING EGG SOUP - ציר עוף ונטיפי ביצים בסגנון סיני, מחוזק בסאקה ומירין (VONG,
שדרות רוטשילד 15, תל אביב, 03־6337171).