דיאטה נטולת גלוטן הפכה בשנים האחרונות לטרנד די נפוץ. אנשים רבים מאמינים שאם יימנעו ממוצרים המכילים את החלבון המצוי בחיטה ובדגנים יהפכו את התפריט שלהם לבריא יותר, אבל מחקר אוסטרלי חדש בדק יותר מ־3,000 מוצרים וקבע כי אין לכך ביסוס.
 
חוקרי המכון לבריאות עולמית בסידני בחנו 3,200 מוצרי מזון מעשרת אבות המזון השונים, בהם מאכלים בסיסיים כמו לחם ופסטה, ולצדם גם חטיפים וג'אנק-פוד כמו צ'יפס, עוגיות מתוקות ושלגונים. בכל המקרים כמעט לא היה הבדל בערכים התזונתיים של התחליפים נטולי הגלוטן לאלו של המוצרים הרגילים.
 
"במקום לחפש דיאטה שתכלול מאכלים בריאים, אנשים חושבים שאם יורידו את הגלוטן מהתפריט הם ינהלו תזונה בריאה, זה שגוי", אמר ד״ר ג׳ייסרן וו, עורך המחקר, ״במזונות הליבה מצאנו רמות נמוכות מאוד של חלבון במוצרים נטולי הגלוטן, אבל דווקא הערכים המזיקים כמו הסוכר והנתרן נשארו דומים מאוד. מוצרים ללא גלוטן נחוצים לחולי צליאק ולכן חשוב שיישארו על המדף. גם שאר האנשים יכולים לצרוך אותם אבל מבחינה בריאותית אין הבדל אם יבחרו בתחליף או במקור. המוצרים ללא גלוטן לרוב יקרים באופן ניכר ולעתים שמים את התווית ״ללא גלוטן״ גם על מוצרים שבכלל לא אמורים להכיל גלוטן כטקטיקת שיווק. לצרוך ג׳אנק-פוד ולחשוב שבגלל שהוא ללא גלוטן הוא בריא זו פרשנות מוטעה, ולצערי נראה שצרכנים רבים חוטאים בה״.

אז מה כן כדאי לשים בצלחת? ״דגנים מלאים עם פירות וירקות הם חלק חשוב מתזונה בריאה, עדיף להימנע מג׳אנק-פוד וממזונות מעובדים״, אמר ד״ר וו.
 

כאן בארץ עלה נושא המזון ללא גלוטן בהקשר נוסף, מאבקם של חולי הצליאק: כבר חודשים רבים הם מוחים על כך שהתחליפים נטולי הגלוטן בארץ יקרים במאות אחוזים מהמוצרים המקוריים, גם במאכלים בסיסיים שהם חייבים לצרוך.
 
בימים אלה פועלת ועדת בין־משרדית בשיתוף עם משרדי הבריאות, האוצר והרווחה שבינתיים בוחנת את האפשרות לתת קצבה לרכישת מוצרי מזון לחולי צליאק.
הימנעות מגלוטן היא דבר חיובי אך לא מספק  / סיגל פרישמן
לצערנו כבר שנים רבות מדברים על גלוטן כאויב הדיאטות או הבריאות, אף שבסך הכל זה המרכיב החלבוני של הדגן, והוא לא הבעיה. העניין הוא שברגע שאנשים מורידים את הגלוטן ברקע הם בעצם מורידים את כל הלחמים והמאפים האחרים שלרוב האנשים קשה לשלוט בכמויות שלהם, ולכן הם משמינים.

התעשייה קפצה כמובן על הטרנד מיד, והתחילה לייצר פחמימות ״ללא גלוטן״, אבל הם מכילים מבחינה קלורית גם שומנים וגם נתרן בכמויות גבוהות מאוד, ואז המטרה מתפספסת - אנשים חוזרים לעלות במשקל והתפריט שלהם שוב לא בריא. לכן, להימנע מגלוטן זה לא מספיק, צריך להסתכל על הפרמטרים האחרים: נתרן ושומן גורמים לנו לרצות לאכול עוד ועוד, להימנע מהמרכיבים האלה זה מה שמוביל לתפריט בריא יותר.

לכן אנחנו הרבה יותר בעד טרנדים כמו ״דיאטה ים תיכונית״ ודיאטות אחרות המתבססות יותר על מזון טבעי.

הכותבת היא מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה בבית חולים בילינסון