ההתנגדות לרפורמה בחוק הפנסיה, אחת המחאות הסוערות בתולדות צרפת, הוציאה במהלך החודשים האחרונים המונים אל הרחובות. מאות אלפי צרפתים הפגינו בערים, כאשר חלק מהמחאות אף נעשו אלימות, עם שריפת צמיגים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר שוטרים. בתוך גל המחאה שהרעיד את צרפת, נרשמו גם מרוויחים מפתיעים - מוכרי הנקניקיות. 

המחאה נגד חוק הפנסיה בצרפת עולה מדרגה: מיליונים הפגינו נגד ההצעה
בזמן מחאת הפנסיות בפריז: ביצה הושלכה על ראשו של נשיא צרפת עמנואל מקרון | צפו

מתברר, כי הנקניקייה החריפה בלחמנייה, המתובלת בכמון, צ'ילה או אריסה, היא אחד מהמאפיינים הבולטים במחאות החברתיות בצרפת כבר לאורך עשרות שנים. המפגינים שנמצאים ברחובות במשך שעות רבות, מעדיפים לרוב את אוכל הרחוב הפשוט מאשר כזה שנחשב אולי למעט יוקרתי יותר, אך נגיש הרבה פחות ממוכרי הנקניקיות שמגיעים אל שטחי ההפגנות. 

הנקניקייה בלחמניה נמכרה בשטחי ההפגנות בצרפת עוד במאי 1968, במהלך מחאות סוערות שערכו סטודנטים ברחבי המדינה. בנוסף, כאשר המונים הפגינו ברחובות בשנת 1995, נגד התוכניות לרפורמה בתחום הרווחה, חזר אוכל הרחוב המוכר להימכר באופן נרחב.  

מניעה את המפגינים והופכת את ההפגנות לאירוע חברתי (צילום: REUTERS/Chris Helgren)
מניעה את המפגינים והופכת את ההפגנות לאירוע חברתי (צילום: REUTERS/Chris Helgren)

אירוע חברתי
במידה מסוימת, אוכל הרחוב הפופולארי הפך לאורך השנים את ההפגנות בצרפת לאירוע חברתי, שמושך אליו המוני אנשים. רבים מהמפגינים אף העידו לאורך השנים כי זה מה שהוביל אותם לפחות בהתחלה, להגיע אל ההפגנות, משום שראו בכך "הזדמנות לבלות עם חברים וליהנות מברביקיו". 

ריונגוט, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת מונפלייה, שניהלה שיחות רבות עם מפגינים בנושא, הוסיפה: "במידה רבה ההרגלים של האנשים, כמו לבלות עם חברים, הם אלו שהובילו אותם להגיע אל המחאות. לעיתים, דברים מהסוג הזה הם מה שהופכים תנועה חברתית למסיבית".

אחד ממוכרי הנקניקיות במחאות האחרונות, סיפר לרשת CNN: "אני לא אגיד שאנו בהפסד, אבל אנחנו כמעט לא מרוויחים כסף מהעניין. יש לנו משאית אוכל, לכל מי שרוצה לאכול, לשתות משהו, לדבר ולשתף. אלו רגעים לחלוק אחד עם השני".