העיתונאי בן כספית התראיין היום (חמישי) ב-103FM וניתח את המצב הפוליטי, רגע לפני השבעת ממשלת האחדות בין הליכוד וכחול לבן.

החיבור המוזר יכול באמת להחזיק מעמד?
"בהפוך על הפוך, יכול להיות שכן. למרות שהנבואה ניתנה לשוטים כידוע וכו', ולמרות היצר של נתניהו שהוא לא לפנות את כיסאו בעוד שנה וחצי, וריבוי האגואים באזור הזה, והעובדה שעל ההגה כבר לא תהיה מונחת יד אחת - את זה גם צריך להגיד - אלא כל מיני ידיים, דווקא העובדה שהכנסת תאשר היום חוק שבעצם מייצר מנגנון אוטומטי, וזהו לא צריך להצביע יותר - בעוד שנה וחצי מתחלפים ראשי הממשלה באופן אוטומטי, לא צריך רוב ולא צריך כלום, ואם נתניהו או מישהו אחר מפוצץ את זה ומפר את זה - אז הולכים מיד לבחירות כשגנץ ראש ממשלה, כל המנגון המסובך והדי מטורלל הזה, דווקא יכול לייצר מצב שהממשלה הזאת תמלא את ימיה. זה מוזר, אבל זה יכול להיות".  

מנגנון מטורלל לממשלה מטורללת או מדינה מטורללת, יש איזו תאימות.
"זה כבר יותר התחום שלך. בסוף היה צריך משהו מאוד יוצא דופן כדי להוציא אותנו מהמערבולת הזו של 500 יום, ושנה וחצי מאז שבפעם האחרונה היה פה איזה שהוא מנהיג נבחר, אז אולי זה הקנס שצריך לשלם. אבל קשה לגייס מילה אחת טובה על ממשלה שאנחנו רואים עכשיו, היום, את כל התפקידים שממציאים, את כל השרים המוזרים, את כל הפיצולים. אין לי אפילו איפה להתחיל לתאר את החרפה הזאת".

יכול להיות שבסדר גודל כזה של משבר מנהיגותי-פוליטי, עכשיו לבוא... עם כל הכאב שלנו, וזה באמת מסריח כל הסיפור הזה, אבל צריך להגיד, אין דרך לרפא את הסירחון הזה בלי לעשות איזה שהוא הסכם מסריח, נכון? זאת אומרת, צריך לשקול את 2 הדברים בסופו של דבר.
"נכון, ואני מאלה, הלא רבים מהמחנה שלא נחשב חסיד נתניהו, שגם מנסה לראות את המחצית המלאה של הכוס ברמה הלאומית. קודם כל תהיה ממשלה, יהיה תקציב, אפשר יהיה להמשיך לעמוד באתגרים המשוגעים שעומדים לפתחנו. וגם, ולדעתי כבר מתברר שהתקווה הזו כבר נגנזה, אולי קצת נפייס את עצמנו. יוקם קבינט פיוס, אולי הטרלול, אולי ההסתה".

לא ילך בעיניך?
"אז אני חושב שזה לא ילך. תראה, נתניהו הוא באמת מכניס את גנץ ומקים את הממשלה וראש ממשלה חלופי וכו', ביד השנייה תראה מה קורה למנדלבליט. אתה שמעת מישהו היום מכחול לבן, מהליכוד? אירוע כזה שיש גל של איומים מפורשים על יועץ משפטי לממשלה, לא מכתבים ששולחים באותיות של דפוס ברדיו, אלא טלפונים ו-ווטסאפים ומסרונים, בלי בושה. הסתה כזו נגד יועץ משפטי, התקפה כזו על הלגיטימציה שלו שאתה רואה גם באמצעי תקשורת שונים מפרשות של לפני 10 ו-20 שנה. אני קיוויתי שלפחות הקטע הזה ייפסק, אבל כנראה טעיתי, כי ב-24 במאי מתחיל משפט בירושלים, מדינת ישראל מאשימה את ראש ממשלת ישראל המכהן. ויכול להיות שמי שמצפה פה לאיזה שהוא רוגע בשנים הקרובות, הוא סתם משלה את עצמו".

צריך להגיד לגבי נתניהו, הנה הוא מקים את ממשלתו הבאה, זה היה על סף הבלתי נתפס. איך אתה מסביר את זה בכלל? לקום כמו עוף החול מסיטואציה כזאת ובסוף עוד איך שהוא להרכיב ממשלה.
"קודם כל, יכולותיו, ואני הקדשתי להן ספר, זה ברור שהוא מבחינה פוליטית, הישרדותית בקנה מידה בין-לאומי, יש לו יכולות מטורפות. אבל גם צריך להוסיף לזה את העובדה שהוא מוכן לעשות הכול כולל הכול. לא רואה בעיניים ולא לקיים שום הבטחה, ולא להיתפס דבר אמת, ותראה מה הוא עושה לימינה. תחשוב על הצד השני של המפה, איך מפלגת העבודה כל השנים טיפחה את מרצ שתהיה משמאלה מפלגה אידאולוגית קטנה, האיזון הזה. ותראה איך הוא מסמרטט את כל אלה שתומכים בו. מה הוא עשה מרפי פרץ ומנפתלי בנט. העונש שלהם על זה שהם ממליצים ותומכים וחוזרים, וגם העובדה שהוא באמת מוכן... כשבני גנץ נכנס לפוליטיקה מישהו שאל אותו: 'מה אתה מוכן לעשות בשביל להיות ראש ממשלה?', אז הוא אמר: 'אני מוכן לעשות הכול, אבל כמובן לא לעבור על החוק', התחיל עם הסייגים. אז אצל נתניהו אין סייגים. נתניהו מוכן לעשות הכול כדי להישאר ראש ממשלה, ומכיוון שיש לו גם את הכישורים העילאיים באמת... כאדם אני לא בטוח שהיה פה ראש ממשלה עם ארגז כלים יותר משוכלל משל האיש הזה. הטרגדיה היא שחלק גדול מהכלים האלה מנוצלים למטרה הלא נכונה, שאלה לא האינטרסים שלנו, אלא לפחות דעתי, האינטרסים שלו ושל משפחתו".  

כמה המינוי של אמיר אוחנה הוא בעצם סוג של איום על שומרי הסף? זה לתלות את השלט, נכון? זה לא להסתיר את זה בכלל.
"תחשוב רגע על זה שיש אנשים בליכוד - ואני הייתי פעם ליכודניק גאה - גלעד ארדן וגדעון סער, וניר ברקת, עם כל ההסתייגות שלי מהדרך שבה הוא עושה לעצמו קמפיין, אז את ארדן צריך לפנות מפה, למה בעצם? הוא פוליטיקאי חרוץ, מוכשר, הוא לא מבייש את המקצוע, הוא עשה טעויות ושגיאות כמו כולנו - אז צריך לפנות אותו. אני אגלה לך למה - כי בבלפור חושבים שהוא אחראי על חקירות המשטרה נגד נתניהו, כי בבלפור חושבים שהוא האחראי לחקירות המשטרה נגד נתניהו, אגב זו מחשבה מטורללת לכשעצמה, או לפחות לא פיטר את המפכ"ל, את ראש החקירות ואת ראש להב כשהתחילו החקירות, הרי גם זה מטורלל כי אין לו סמכות לעשות את זה. וגדעון סער בכלל הס מלהזכיר, האיש הרי העז להתמודד בפריימריז".

ולא יהיה שר בכלל כנראה, נכון?
"ברור, אתה מבין? ויש חובה דחופה לקדם שניים, שאלה מירי רגב ואמיר אוחנה, למה? כי זאת התגלמות החוכמה האנושית עלי אדמות? אמיר אוחנה זה בכלל מהספסלים האחוריים של הליכוד, מקום אני לא זוכר כבר איזה בפריימריז. אז מה שקרה זה שאלה המקום הראשון והשני בחנופה ובליכוך פנכה, ובשירותים שאמיר אוחנה העניק למשרד המשפטים ושולחיו. עכשיו, לעצם שאלתך, אותי פחות מפחיד אמיר אוחנה בביטחון הפנים מאשר במשפטים. כי, קודם כל - וזה טוב וזה חלק מהאופטימיות שלי - כל החלטה, כולל מינוי מפכ"ל, תצטרך להתקבל בהסכמה של נתניהו וגנץ. זאת אומרת לא יוכלו לקחת נניח את יאיר נתניהו ולמנות אותו למפכ"ל, ואל תצחק כי אנחנו לא רחוקים מזה מאוד ברמה התפיסתית. ראש אגף החקירות במשטרה כפוף ישירות ליועץ המשפטי, הוא לא כפוף למפכ"ל בכל מה שקשור לחקירות שלטוניות. המשטרה זה גוף חזק עם גנטיקה טובה. אין לנו משטרה מושלמת, ברוב התחומים שהיא מופקדת עליהם היא לא נותנת עבודה, גם בגלל שהיא לא יכולה כי אין לה כוח אדם. אבל המשטרה של המדינה יודעת לעמוד על שלה, ואני לא רואה את אמיר אוחנה מפרק אותה. מצד שני גם לא ראיתי אותו עושה מה שהוא עשה ליועץ המשפטי לממשלה, אז אולי אני טועה פה".

הוא נכנס בעדינות, ונעימות, ומסתבר שהיה בולדוזר שבאמת הלך עד הסוף ועד הקצוות וכן הלאה. אני נתלה בשיחתנו, עבור השלמות הנפשית שלי והרגשית, בחלקים שבהם הבעת אופטימיות זהירה ביחס לאפשרויות כאלה ואחרות.
"יאללה בוא נהיה אופטימיים, יש ממשלה".