הקלטות בן גביר ואשל: מאז תחילת המרוץ להקמת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפעיל מאמצים כבירים על מנת למנוע את ריצתו של איתמר בן גביר, שעומד ברשימת "עוצמה יהודית" לכנסת, זאת בשל הפחד שיגזול קולות ממחנה הימין. על פי דיווח שהתפרסם הערב (חמישי) בחדשות 12, נחשפו הקלטותיו של יועצו הקרוב של ראש הממשלה, נתן אשל, בניסיון להניע את בן גביר להסיר את מועמדות רשימתו לכנסת.

בהקלטה צוטט אשל כשהוא מציין בפני בן גביר את הניסיונות הקודמים של נתניהו להסיר את קיומן של מפלגות ימין נוספות בריצה לכנסת: "יש בן אדם שהיית בא אליו, נגיד סתם פייגלין, היית אומר לו 'מיליון דולר', אז הוא היה אומר, למפלגה, אז הוא היה אומר לך 'בסדר' (מסכים לפרוש)". על כך בן גביר השיב לאשל: "בסדר, זה לא אני".

"לא, לא, לא, אני אמרתי שזה לא אתה", הוסיף אשל. "אני אמרתי שזה לא אתה. אני אמרתי לו (לנתניהו) שזה לא אתה. השאלה אם אתה לא חושב שאתה צריך לעשות איזשהו שינוי כדי לוודא באלף אחוז כניסה לממשלה... לכנסת?", הוסיף יועצו של נתניהו.

"נתן, לא", השיב בן גביר לאשל. "השיחות האלה, עשינו אותן פעם שעברה. אין מציאות שאני פורש. נקודה. זה סופי, זה סגור". כאשר בסביבתו של נתניהו מובן באופן סופי שאין בכוונתו של בן גביר לפרוש מטעמים כספיים ופוליטיים, אשל נוקט בגישה שונה.

נתן אשל (צילום: אריאל בשור)
נתן אשל (צילום: אריאל בשור)

"אם הייתי בא ואומר לך שבבחריות הבאות אתה משוריין בליכוד עם המפלגה (עוצמה יהודית)", פונה אשל לבן גביר, שמשיב: "לא, לא, עזוב נתן, אני לא משוריין בליכוד. זה לא טוב בליכוד. בוא, אתה יודע, אני אמיתי איתך. יכול להיות שהיית מדבר עם מישהו אחר, אז הוא היה אומר לך מה שטוב לו ולא טוב לליכוד. אני, לא טוב לי שאני אהיה משוריין בליכוד, ולא טוב לכם שאני משוריין בליכוד. אני לא אוסיף לליכוד כלום".

"לא בטוח, אתה בבלוק טכני שפורש אחרי הבחירות", מפציר אשל, ובן גביר לא מתרצה: "אני לא מוסיף לך כלום, זה לא טוב, אתה צריך לפנות למרכז". אשל: "אני יודע שזה לא טוב לי, זה הרע במיעוטו בשבילי".

לאחר המאמצים האלה מצד אשל, בן גביר מבין שבליכוד מעוניינים בטובתו, ומציע את ההצעה שלו: "שהוא (נתניהו) יבוא ויגיד 'אני בסקרים שלי רואה שבן גביר עובר' ויפעל מאחורי הקלעים מול חב"ד ומול איזו חסידות. אתה (אשל) מקבל שני דברים - אתה מתקרב ל-61, ויותר מזה, אתה חוסם את בנט. יותר טוב לו שאני אהיה שם ושנפתלי יהיה יותר חלש ושנפתלי יאבד את האפשרות ללכת עם גנץ". אשל מסכים עם בן גביר: "איתמר, איתמר, הוא חושב את זה כמוך. כי ברור לו על מי הוא יכול לסמוך ועל מי לא".

במחשבה שאולי מערכת הבחירות הזו גם לא תוביל לכינון ממשלה, אשל מנסה לתכנן אסטרטגיה על חשבונו של בן גביר - הוא יציע לו את העזרה האלקטורלית שהוא מבקש, ובתמורה, בסבב הבחירות הרביעי, הוא יבטיח שלא ירוץ לבד שלא במסגרת בלוק ימין או בשילוב טכני עם הליכוד: "בוא נגיד שהוא (נתניהו) הולך על הכיוון שלך, והוא אומר 'להצביע לזה, להצביע זה, חייב שיעבור' - ולא עברת, האם אתה יכול אז להגיד לי אז 'אני לא עושה עוד ניסיון כזה לבד'?".

איתמר בן גביר (צילום: יהונתן ולצר/TPS)
איתמר בן גביר (צילום: יהונתן ולצר/TPS)

בן גביר השיב בחוסר החלטיות: "לא יודע, אם הוא הופך את העולם בשבילי, לא בשבילי אגב, בשבילו, ועשה את זה - אני לא, התשובה שלי היא לא חד משמעית, לא יודע, צריך לחשוב על זה". יועצו של רה"מ: "אני צריך לתת לו (לנתניהו) סוכרייה וגזר. ברור לי שכל אחד צריך לקיים את חלקו בעניין". בן גביר משיב הפעם באופן מעט יותר חיובי: "אני פתוח לשמוע על זה, ופתוח לדבר על זה, וזה לא בלתי אפשרי בעיניי".

מפלגת הליכוד הגיבה לפרסום בחדשות 12: "ההצעה המדוברת היא לא על דעתו של ראש הממשלה. בן גביר לא עובר את אחוז החסימה בוודאות. מי שמצביע לעוצמה יהודית נותן את קולו לממשלת שמאל של גנץ וטיבי". 

נתן אשל הגיב אף הוא: "מטרת השאלות הייתה להבין את גבולות הגזרה, וחד משמעית לא להציע הצעות שאינן בשם או ברשותו של אף אחד, ורק כדי להוכיח שאין סיכוי שבן גביר יוותר".