העיתונאי המוכר, אמנון אברומיץ', התראיין היום (חמישי) בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, והתייחסו להשבעת הממשלה, החלופה של בחירות רביעיות, ולתרחיש הרוטציה עבור יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "גם אם הוא יקבל את ראשות הממשלה כתואר, הוא לא יהיה ראש הממשלה אמיתי. הוא יהיה במיעוט, אין לו סיכוי של ממש". 

אתה נרגש? סוף סוף ממשלה בישראל, שנשענת על רוב פרלמנטרי מובהק וגדול.
"אני חושב שכל אדם בר דעת צריך להיות נרגז כאשר ממשלה קמה בתירוץ של משבר כפול, ביולוגי וכלכלי, קורונה וקטסטרופה כלכלית, וכל סדר העדיפות שלה הוא סביב הגנתו של נאשם בפלילים. זו הממשלה הבזבזנית ביותר בתולדות ישראל, שממציאה משרדים שלא היו ולא נבראו. בשלב זה עם 34 שרים ו-12 סגני שרים, מה יש לדבר?".

בחירות רביעיות היו אלטרנטיבה טובה יותר?
"אל תלך שולל אחר הצגת הדברים, זו לא הייתה שאלה של להקים את הממשלה הזאת, מה שאני קורא לו 'מוטציה שלטונית', או בחירות רביעיות. היו אפשרויות ביניים הרבה יותר ערכיות, הרבה יותר מוסריות וחסכוניות".

אי אפשר לצבוע הכול בשחור. אני לא מכיר את ניסנקורן, אבל מדובר בעו"ד בהשכלתו, אדם די קשוח בענייני מו"מ, לא סתם נתניהו התקשה לזרום איתו בתפקיד שר המשפטים. ייתכן ויהיה ניתן לבנות מחדש את השורות במערכת המשפט?
"אני לא מאמין בחיים של שני צבעים, שחור ולבן. יש עשרות גוונים של אפור. אני מכיר היטב את ניסנקורן, אני חושב שהוא עו"ד מומחה לדיני עבודה ואיש מצוין להליכי משא ומתן. אדם ישר וערכי, אבל לא זו השאלה. מה שעמד על הפרק זה לא האם אוחנה ימשיך להיות שר המשפטים ואם נתניהו יוציא לפועל את זממו להחריב את מערכת המשפט, היו אפשרויות אחרות. כל הוועדות שהליכוד לקח עובדות מול המשרדים של כחול לבן, למשל, כאשר שר המשפטים של כחול לבן, ועדת חוק ומשפט היא של נתניהו, לכן הסוגיה הפרסונלית לא רלוונטית לדיון".

אבי ניסנקורן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אבי ניסנקורן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לדעתך בני גנץ יגיע לרגע הנכסף, הרוטציה תתבצע?
"בלי שטיקים ובלי טריקים, זו לא השאלה. גם אם בני גנץ, בעוד שנה ו-8 חודשים, יקבל את ראשות הממשלה, הוא לא יהיה ראש ממשלה אמיתי. למה? אין פרלמנט בעולם, אין מתמטיקה כזו, שראש ממשלה עם 19 מנדטים מול בלוק מוצק של 59 ואופוזיציה נבגדת, זועמת וכועסת - אין מצב כזה. כשאתם לוקחים את הבג"ץ האחרון, יש כאלה שאהבו אותו ויש כאלה שהתאכזבו ממנו, הוא קובע שהכנסת היא הריבון, ולכן כנסת בה בני גנץ יהיה במיעוט וגם יו"ר הכנסת, יריב לוין, יהיה לעומתי, אין לו שום סיכוי להיות ראש ממשלה של ממש, גם אם יהיה ראש ממשלה בתואר".

אתה לא אוהב לחזות תחזיות, ובכל זאת – ימינה הולכת לאופוזיציה או ברגע האחרון זוחלת חזרה לממשלה?
"אתה צודק, אני לא אוהב לנחש ניחושים. אגיד כך, ייתכן שיהיו בפנים, ייתכן ויהיו בחוץ, אבל פה אני די מבין את נתניהו מול ימינה. זו פדרציה של ארבע מפלגות, יש להם שישה מנדטים, וכדי להשביע את רצונם הם רוצים לפחות 4-3 תיקים בעלי משקל, זה לא עובד יחד. חוץ מזה שנתניהו רוצה את בנט ושקד בחוץ, בכל זאת, מגיע לו גם קצת נחת".

בנט ושקד (צילום: פלאש 90)
בנט ושקד (צילום: פלאש 90)

גדעון סער גם בחוץ.
"הוא משאיר את סער בחוץ, אבל את כל היריבים הפוטנציאלים האחרים, למעט ברקת, הוא הצליח להשביע את רעבם. את גלעד ארדן הרחיק מעבר לים, אדלשטיין קיבל את משרד הבריאות".

דיכטר, חוטובלי, הנגבי – הרבה יצאו מאוכזבים.
"כן, הוא צריך לקחת בחשבן שיכול להיווצר מוקד של מרמור או מרמור אקטיבי".