אחרי שהמשא ומתן עם ימינה התפוצץ, ולקראת השבעת הממשלה מחר, החל אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בסבב פגישות עם חברי הכנסת של הליכוד על מנת לאייש את תפקידי השרים שתקבל המפלגה. גורמים בליכוד אמרו אמש כי ייתכן שהשבעת הממשלה תידחה בכמה שעות או אף לשבוע הבא, כדי לאפשר לנתניהו להשלים את ההסכמים הקואליציוניים ולהניחם במועד על שולחן הכנסת. 

מוקש אחד גדול נפתר כבר שלשום, כשהשר גלעד ארדן הסכים להתמנות לשגריר ישראל בארה"ב ובאו”ם, ובכך פינה תיק בכיר לחברי הכנסת האחרים בסיעה. בעיה נוספת הגיעה לפתרונה בשעות הערב, כאשר יולי אדלשטיין הסכים לוותר על דרישתו לחזור ללשכת יושב ראש הכנסת וקיבל את הצעתו המשופרת של נתניהו, שכוללת את תיק הבריאות, את החברות היוקרתית בקבינט המדיני־ביטחוני ואת ראשות ועדת הקורונה. 

להודעה קדם סבב פגישות בין נתניהו לאדלשטיין, כאשר לאורך כל הדרך האחרון התעקש אך ורק על תפקיד יו”ר הכנסת ושלל כל חלופה שהוצעה לו. הפגישה המכרעת בין השניים התקיימה אתמול בשעות הבוקר בלשכת ראש הממשלה, ואדלשטיין החליט כאמור לקבל את החבילה הכוללת.

אדלשטיין לאחר התפטרותו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
אדלשטיין לאחר התפטרותו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

סבב פגישות התקיים על רקע מצוקת התיקים בליכוד, משום שעל פי ההסכם עם כחול לבן, גוש הימין כולו, כולל המפלגות החרדיות, יקבל 15 תיקים: האוצר, ביטחון הפנים, חינוך, פנים, תחבורה, בינוי ושיכון, בריאות, שירותי דת, אנרגיה, הגנת הסביבה, מודיעין, שיתוף פעולה אזורי, נגב, גליל ופריפריה, ירושלים ומורשת והשר שמקשר בין הממשלה לכנסת.

 את תיק הבינוי והשיכון עשוי לקבל יו”ר יהדות התורה יעקב ליצמן, שכבר הודיע כי הוא מעוניין בו, תיק הפנים ככל הנראה יישאר בידי אריה דרעי וגם המשרד לשירותי דת ילך לש”ס.

יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על פי הנוהל המקובל, נתניהו אמור היה להתחיל מהבכירים מהעשירייה הראשונה של הרשימה, אולם ח”כ גדעון סער, שמוצב במקום החמישי ברשימת הליכוד, לא קיבל אתמול הזמנה לראש הממשלה. לגבי התיקים האחרים, ה רי שישראל כ”ץ צפוי להתמנות לשר האוצר. 

שמו של אמיר אוחנה, מנאמניו הבולטים של ראש הממשלה, הוזכר בהקשר לתיק לביטחון הפנים, כאשר מירי רגב - שהייתה אמורה להחליף את ארדן בתפקיד - תפוצה ככל הנראה בתיק התחבורה. יריב לוין, כיום שר התיירות, צפוי להתמנות ליו”ר הכנסת אחרי ההצבעה בסיעת הליכוד. זאב אלקין צפוי להישאר במשרד להגנת הסביבה. 

מירי רגב  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

סבב הפגישות צפוי להימשך גם היום. במקביל, זימן אליו אתמול יו”ר כחול לבן ח”כ בני גנץ את חברי הכנסת של סיעתו כדי להודיע להם על המינויים הצפויים לקראת השבעת הממשלה.

על פי המסתמן, כך תיראה חלוקת התיקים: גנץ ראש ממשלה חלופי ושר הביטחון, גבי אשכנזי שר החוץ בחצי הראשון של הקדנציה. שר המשפטים יהיה אבי ניסנקורן, שר התרבות חילי טרופר, שר החקלאות אלון שוסטר, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו־שטה, השרה לשוויון חברתי מירב כהן והשר לענייני מיעוטים מיכאל ביטון. 

יו''ר הכנסת בני גנץ בפתח הישיבה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יו''ר הכנסת בני גנץ בפתח הישיבה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

ח”כ עומר ינקלביץ', המקורבת מאוד לגנץ, צפויה להתמנות לשרת התפוצות או לראשת ועדה בכנסת. החלטה סופית על המינוי תתקבל היום. תיקי התיירות והמדע צפויים להתחלק בין אורית פרקש הכהן ואסף זמיר. יו”ר העבודה עמיר פרץ יקבל את תיק הכלכלה ואילו ח”כ איציק שמולי יתמנה לשר הרווחה.

אתמול בצהריים עדיין הבהירו  בכחול לבן כי גנץ אינו מתכוון להתפטר מתפקידו כיו”ר הכנסת בטרם יודיע נתניהו לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי עלה בידיו להרכיב ממשלה. אולם אמש הודיע גנץ על התפטרותו מהתפקיד, בעוד שהשר לוין, המיועד להחליפו, הודיע במקביל על התפטרותו מהממשלה.