חברי הכנסת ה-25 הצהירו היום (שלישי) אמונים במליאת הכנסת. "הציבור הישראלי אמר את דברו, ובחר בכם באחוזים מרשימים לפעול בשמו. כעת, אזרחי ישראל מצפים מכם פשוט לעבוד למענם", אמר בפתח הישיבה הנשיא יצחק הרצוג. במהלך האירוע התייחס רה"מ לפיד לחקירת ה-FBI בנושא הרג העיתונאית שירין אבו-עאקלה: "חיילי צה״ל לא ייחקרו בידי ה-FBI ולא בידי אף גוף זר או מדינה זרה, ידידותית ככל שתהיה"

סמוטריץ' קורץ לאוצר? "לא ניתן להסתדרות להכתיב מדיניות כלכלית"
כמה זמן תחזיק ממשלה בראשות נתניהו? זו התשובה של גולשי מעריב אונליין

יאיר לפיד בטקס השבעת הכנסת ה-25: "חיילי צה"ל לא ייחקרו בידי ה-FBI" (צילום: ערוץ כנסת)

עוד במהלך דבריו, התייחס הנשיא לפיגוע הקשה שאירע באריאל: "ישראל תמשיך לעמוד בנחישות ובתקיפות כנגד מעשי טרור בכל מקום וכל זמן. בשם עם ישראל אני משתתף ביגונם העמוק של המשפחות השכולים ושל העיר אריאל ונושא תפילה לרפואת הפצועים".

"לכל אויבי ישראל וחורשי רעתנו ובהם אלו שאחראים לפיגוע הנורא, למי שרוצה לראותנו מפולגים וחלשים, אני מעביר מסר חד משמעי - לא תצליחו לערער את עוצמתנו ולכידותנו. לא בנאומים, לא באלימות, טרור ולא באמצעות מהלכים בזירה הבינלאומית. מי שקמים עלינו לכולותנו ימצאו אותנו נחושים. ידנו אחת אוחזת בנשק והיד השנייה מושתת לשלום", הוסיף. 

הרצוג בכניסה לכנסת (צילום: קובי גדעון לע''מ)
הרצוג בכניסה לכנסת (צילום: קובי גדעון לע''מ)

בהמשך, פנה לחברי הכנסת ואמר: "אזרחי ישראל ניצבים היום, כשהם גאים במדינתם, שתחגוג השנה 75 להיווסדה, ומאמינים בצדקת דרכה; אבל בה בעת, אם להודות על האמת – הם מותשים מהמאבק הפנימי, ומההשלכות שלו. כעת, האחריות מוטלת בראש ובראשונה עליכם – נבחרות ונבחרי הציבור. אחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים".

"הציבור הישראלי אמר את דברו ובחר בכם באחוזים מרשימים לבחור בשמו, כעת אזרחי ישראל מצפים ממכם לפעול למענם. הם מצפים שנקום בבוקר ונדאג להם, להוריד את יוקר המחיה להגביר את הביטחון האישי לשפר את החינוך והרווחה, לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז, ועוד ועוד אתגרים רבים וחשובים – זה מה שמדאיג את אזרחי ישראל. זה מה שצריך לעמוד לנגד עינינו יומם ולילה", המשיך.

עם זאת, הדגיש: "ביום החגיגי הזה ראוי שנזכור, כי כוחה של הרשות המחוקקת, הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. אני מדגיש: לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות. מותר ולפעמים גם נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, המאזנות האחת את השנייה. אך שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות. זוהי כמובן משימה שרובצת לפתחן של שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת; שעליהן להיות קשובות זו לזו, ובה בעת – להיות מחויבות לחזון המשותף שלנו כעם וכמדינה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא גם הוא דברים, ואמר: "חברי הכנסת שהגיעו לבית הזה הגיעו מתוך שליחות ורצון אמיתי לעבוד קשה ולקדם את החברה הישראלית. בוא ננהל את המחלוקות בינינו בכבוד הדדי ובענייניות, אחוז ההצבעה הגבוה בבחירות האחרונות מוכיחות כי הציבור מאמין בבית הזה".

לוי פנה לקואליציה המסתמנת, והצהיר: "נצלו את הזמן שלכם בכנסת, אל תבזבזו אותו במריבות על קרדיט וביצירת כותרות, לא נשאר מהם כלום. קחו סוגיות שקרובות לליבכם ויתמקדו בהם, לימדו אותם היטב והעמיקו. למדו את החודשים הראשונים ללמידת הכנסת, היו אורחים קבועים בוועדה שמטפלת בסוגיה שבחרתם".

"צרו שיתופי פעולה עם חברי כנסת ממפלגות אחרות כדי לקדם את אותן הסוגיות, חברויות ושיתוף פעולה זה מפתח חשוב בבית הזה. הבחירות נגמרו והעם הכריע הכרעה ברורה, אני ומפלגתי הולכים לאופוזיציה, כפי שאמרנו נהיה אופוזיציה לממשלה לא למדינה. אם הממשלה תקדם מהלכים שיטיבו עם העם", סיכם.

הרצוג בכניסה לכנסת (צילום: קובי גדעון לע''מ)
הרצוג בכניסה לכנסת (צילום: קובי גדעון לע''מ)
 

קודם לכן, הנשיא הגיע לרחבת המשכן מלווה בשיירת אופנועים ופרשים על סוסים ואת פניו קיבלו יו"ר הכנסת, מיקי לוי, קצין הכנסת יובל חן וראש אגף טקסים ואירועים ליאת שמעוני-קוניצקי. כמו כן, הרצוג חתם בספר הנשיאים של הכנסת לראשונה. 

הנשיא הרצוג כתב: "הגורל הועיד אותנו להתכנס כאן, בכנסת ישראל, ברגע מפתח בהיסטוריה של מדינת ישראל. כעת, מקץ סבב בחירות חמישי בתוך פחות מארבע שנים, אנחנו עומדים בפני צומת הערבות ההדדית. עלינו לבחור בנו, בַּיחד שלנו, ולהתחייב לאחדות ישראל, נצח ישראל, ומדינת ישראל – היהודית והדמוקרטית".

נשיא המדינה יצחק הרצוג חותם בספר הנשיאים בכנסת ישראל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
נשיא המדינה יצחק הרצוג חותם בספר הנשיאים בכנסת ישראל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"בחירה כזאת אין פירושה הסכמה ותמימות דעים אחידה. כלל וכלל לא. אך עלינו לזכור שמוסד הכנסת יקר ונכבד אף מסך חבריו, ועל כן שומה על הנבחרים והנבחרות, להקפיד הקפדה יתירה על כבוד הציבור וכבוד הכנסת, על אופן השיג והשיח, על מחלוקת עניינית וקשובה, אף אם חריפה ונוקבת, ולשרש ממנה כל סממן של איבה והחרמה, 'כי אנשים אחים אנחנו'", הוסיף. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג מגיע להשבעת הכנסת ה-25 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נשיא המדינה יצחק הרצוג מגיע להשבעת הכנסת ה-25 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ראש הממשלה לפיד: "הכנסת צריכה להיות מקום של ויכוח על דעות, לא מקום שכל מהותו היא חילופי עלבונות"

ראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים באירוע המרכזי בטרקלין שאגאל במשכן הכנסת: "הטרור מכה וימשיך להכות, ועלינו להיות תמיד ערוכים, תמיד מוכנים לפעולה. אני שולח מפה בשם כולנו, כל סיעות הבית, כל ממשלת ישראל וכנסת ישראל, את תנחומינו למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים. צה״ל הוא צבא מוסרי וערכי. חיילי צה״ל ומפקדיו מגנים על מדינת ישראל, מתחקרים ביסודיות כל אירוע חריג, ומחוייבים לערכי הדמוקרטיה ולחוקיה".

"חיילי צה״ל לא ייחקרו בידי ה-FBI ולא בידי אף גוף זר או מדינה זרה, ידידותית ככל שתהיה. לא נפקיר את חיילי צה״ל לחקירות זרות ומחאתנו החריפה הועברה לאמריקאים בדרגים המתאימים. הכנסת ה-25 תהיה מקום של ויכוח על דעות ומחשבות, לא מקום שכל מהותו היא חילופי עלבונות. אנחנו צריכים שהיא תהיה המקום שאזרחי ישראל נושאים אליו עיניים, לא המקום שאזרחי ישראל מתביישים בו ומתביישים בנציגיו. זו משימתנו. זו תהיה מטרתנו. אני מקווה מאוד שנעמוד בה".

הכנסת ה־25 תהיה נטולת נציגי מרצ ובל"ד, שלא עברו את אחוז החסימה. גם סיעת ימינה, שהייתה מרכיב חשוב בקואליציה הקודמת, סיימה את דרכה הפוליטית, ורוב נציגיה - פרט למתן כהנא שמצא את ביתו החדש ברשימת המחנה הממלכתי - צופים היום בטקס הפתיחה בעודם נמצאים בבתיהם, ולא באולם המליאה.

בנימין ושרה נתניהו מגיעים לכנסת לקראת טקס ההשבעה לכנסת ה-25 (צילום: דוברות הכנסת)
בנימין ושרה נתניהו מגיעים לכנסת לקראת טקס ההשבעה לכנסת ה-25 (צילום: דוברות הכנסת)

פתיחת הכנסת ה-25 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
פתיחת הכנסת ה-25 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

לעומתם, 24 חברי הכנסת הטריים, רובם מהצד הימני של המפה הפוליטית, יתחילו היום את דרכם הפרלמנטרית, בין היתר מתוך ידיעה כי בעתיד הקרוב, עם קום הממשלה, חלקם יעזבו את הכנסת ויעברו למשרדים ממשלתיים, בהתאם לחוק הנורווגי.