חבר הכנסת עמיחי שיקלי מטעם מפלגת ימינה הודיע הבוקר (רביעי) ליו"ר המפלגה, נפתלי בנט כי הוא מתנגד ל"ממשלה המסתמנת", כלומר ממשלת "גוש השינוי" בשיתוף פעולה עם לפיד. זאת, פחות ביממה לאחר שהמנדט של נתניהו פקע אמש בחצות ובמקביל למגעים שהנשיא מקיים עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ועם בנט.

בתגובה, ימינה מסרה בהודעה לתקשורת כי הם "מכבדים את עמדת ח"כ שיקלי, שהייתה ידועה לנו. ימינה מחוייבת לעשות הכל כדי להקים ממשלה יציבה ומתפקדת כדי למנוע הידרדרות לכאוס של בחירות חמישיות, וכך תעשה".

המכתב ששלח עמיחי שיקלי לנפתלי בנט (צילום: ללא קרדיט)
המכתב ששלח עמיחי שיקלי לנפתלי בנט (צילום: ללא קרדיט)

את הדברים כתב שיקלי, יזם חברתי ואיש חינוך טרם כהונתו בכנסת, במכתב ששלח לבנט. הוא כתב כי "כמו רבים וטובים אני מאמין שהליכה לבחירות חמישיות היא אפשרות רעה מאוד, מוצא אחרון. כמו רבים וטובים, אני מאמין כי נכון יהיה להגביל כהונת ר"מ בישראל, וכי ריענון ההנהגה והכוחות הפוליטיים היא חיוניך לקיומה של דמוקרטיה בריאה. אך לא בכל מחיר!".

כזכור, רק לפני יומיים, שיקלי הזים את הטענות לפיהם הוא מתנגד לממשלת שינוי, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "דמיון פורה יש במסדרונות הכנסת. אני עם נפתלי ומאחוריו במאמצים להקמת ממשלה. ממשלת ימין תחילה, אם זה לא מסתייע אז ממשלת אחדות. אנחנו אגרוף אחד".

במכתבו הוא ביסס את התנגודותו בשלושה מישורים: ציר "אתי, דמוקרטי ולאומי".  בציר האתי, כתב כי "אני מתקשה להשלים עם הפרה סיטונאית של התחייבויות מפורשות שלנו לבוחרינו: התחייבנו להקים 'ממשלת ימין טובה, רחבה, שתוציא אותנו מהבוץ'. התחייבנו ' שלא נשב בממשלה עם מר"צ'". 

בציר הדמוקרטי, הבהיר: "ימינה היא חלק בלתי נפרד מהמחנה הלאומי, אל לנו לתת יד לשלית הצבעתם של למעלה ממיליון מצביעי ליכוד, אחים, שתפים לדרך. אין לנו מנדט ליטול מהם את בחירתם הדמוקרטית. מה לנו ולרוחות השנאה, מה לנו ולדגלים שחורים?".

בציר הלאומי, הדגיש כי "המחשבה לפי הממשלה הצפויה לקום תוכל לחמוק מעיסוק בסוגיות לאומיות נפיצעות, בטועת מרה יסודה. והיא אינ המתכתבת עם המציאות המדינית והיטחונית הנוכחית". הוא סיכם כי "יש לי אמון בטוהר כוונותיך. ולכן בשמם של רבים מאוד מבוחרינו, אני מבקש ממך לשקול שנית את המהלך".

הרשת גועשת

התגובות למהלך הלא צפוי של שיקלי לא איחרו לבוא. חבר הכנסת מישראל ביתנו, אלי אבידר, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "קצת מבולבל הבוקר. עשרות פושים: שיקלי שלח מכתב נוקב. שיקלי יתנגד לממשלת לפיד-בנט, שיקלי מוביל מרד. רק דבר אחד לא הבנתי, מי זה שיקלי?"

איש התקשורת שמעון ריקלין, שנודע בתמיכתו חסרת הפשרות בראש הממשלה, כתב: "שיקלי. סרן בצבא. ורב אלוף באזרחות. איזה מלך". 

מנגד, העיתונאי לשעבר שי ניב כתב כי "'מה לנו ולשנאה?' כתב עמיחי שיקלי שמעדיף לשבת עם שונאי אדם כמו אבי מעוז ואיתמר בן גביר, על פני ניצן הורוביץ. כשהגלים מתחזקים החזקים מתגלים - אבל גם הצבועים והחלאות".