נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ,הטיל הערב (רביעי) את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, לאחר שזכה ל-56 ממליצים, בסבב ההמלצות שנערך במהלך היום. ימינה הייתה המפלגה היחידה להמליץ על ח''כ נפתלי בנט, בעוד גוש הימין המליץ לנשיא להשיב את המנדט ישירות לכנסת. בעקבות העברת המנדט ליו"ר יש עתיד, תפקיד יו"ר הוועדה המסדרת של הכנסת ה-24 הועבר לח''כ קארין אלהרר, ממפלגתו של לפיד.

הנשיא פתח את דבריו ואמר כי "אמש הודיע לי ראש הממשלה נתניהו כי לא עלה בידו להקים ממשלה ובשל כך הוא מחזיר לידיי את המנדט. לאחר שקיבלתי את עמדתם של כלל הסיעות ושוחחתי עם לפיד ובנט, התברר בפניי כי בנט נותר עם שבעה ממליצים, ואילו ללפיד נוספו 11 ממליצים כך שיש לו 56 ממליצים. עבאס אמר שישתף פעולה בצורה החיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הקמת הממשלה, בעוד נפתלי בנט הביע את רצונו בממשלה יציבה, שתשרתת את אזרחי ישראל, והבהיר שאינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם לפיד".

לפיד בכניסת לבית הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)
לפיד בכניסת לבית הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)

"כפי שאמרתי בעבר השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון את הקמת הממשלה החדשה. עולה בברור כי ללפיד יש את האפשרות להקים ממשלה, בנסיבות אלו החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק מבלי שבוצעו כל הנסיונות להקמת ממשלה. שוחחתי זה אתה עם לפיד והודעתי לו כי אני מעניק לו את המנדט", המשיך ריבלין שלאחר מכן הוסיף כי "בין אם תהיה זו ממשלה שהוא יעמוד בראשה תחילה, ובין אם זאת תהיה ממשלה שמועמד אחר יעמוד בה תחילה. אמרתי לו כי לא רבים הצליחו להגיע למעמד שבו מוענק להם מנדט להקמת ממשלה בישראל".

"החברה הישראלית, חזקה יותר, איתנה יותר, מאוחדת יותר, מגוונת יותר, וטובה יותר ממה שמספרים לנו. אנחנו יודעים לתמוך זה בזה, לשלב ידיים, בסולידאריות, בצה"ל ובכוחות הביטחון היקרים שלנו, בבתי החולים, בעמותות החסד, בהתארגנויות אזרחיות מרגשות, כפי שראינו אחרי האסון הנורא במירון, כפי שראינו לכל אורכו של משבר הקורונה. מתוך השבר הזה, יש הזדמנות גדולה לתקן, ואולי – אין ברירה אלא לתקן, לרפא, לצמוח חזקים יותר.  יקירי ויקירותי אזרחי ישראל, כמו קודמי, נשיאי ישראל לדורותיהם, עשיתי כל שלאל ידי, כדי לשמור על אמון הציבור, גם בעיתות סערה. שלא כקודמי, זוהי מערכת הבחירות החמישית והאחרונה בה ההחלטה על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, נתונה הייתה בידי", סיים הנשיא. 

מיד לאחר הנשיא, מסר לפיד כי "הנשיא הטיל עלי היום את המנדט לנסות להקים בישראל ממשלת אחדות.  אחרי שנתיים של סיוט פוליטי מתמשך החברה הישראלית פצועה. ממשלת האחדות אינה פשרה - היא מטרה. עלינו להקים ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו לא שונאים אחד את השני. שבה ימין שמאל ומרכז פועלים יחד להתמודד עם האתגרים הכלכליים והבטחוניים". 

"אנחנו זקוקים לממשלה שתוכיח לנו שהעובדה שאנחנו שונים זה מזה אינה חולשה, אלא מקור הכוח של ישראל. אעשה הכל כדי שממשלת האחדות תוקם מהר ככל האפשר ותלך לעבוד למען אזרחי ישראל", סיכם יו"ר יש עתיד את דבריו.

כאמור, ראשות הוועדה המסדרת תעבור כעת לידי ח''כ קארין אלהרר שאמרה: "אנהל את הוועדה תוך התחשבות בכל סיעות הבית ולמען הקמתה של ממשלת אחדות ישראלית". יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ מאיר כהן הוסיף: "העברת ראשות הוועדה המסדרת לידינו, היא צעד ראשון להשבת הכנסת לייעודה המרכזי - עבודה למען הציבור! פחות התעסקות בפוליטיקה ויותר עיסוק יומיומי במה שחשוב לאזרחי ישראל. מי אם לא חברתי, ח"כ קארין אלהרר הנכונה למשימה".

מוקדם יותר היום, נשיא המדינה נפגש הבוקר עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ולאחר מכן נועד עם יו"ר ימינה, נפתלי בנט. השניים ביקשו ממנו כי יעניק להם את המנדט להקמת הממשלה. אחריהם, מפלגות כחול לבן, ישראל ביתנו, תקווה חדשה ומרצ הגישו לנשיא את המלצותיהן על ח''כ יאיר לפיד, כמועמד המועדף עליהם להרכבת הממשלה.

נשיא המדינה ריבלין ויו''ר העבודה מרב מיכאלי (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא המדינה ריבלין ויו''ר העבודה מרב מיכאלי (צילום: חיים צח, לע''מ)

לעומתן, מפלגות הליכוד, הציונות הדתית, ש''ס ויהדות התורה קראו, כאמור, לנשיא להחזיר את המנדט להרכבת הממשלה לכנסת. המפלגות הודיעו לאחר מכן כי "ההחלטה הגיעה לאחר שבנט סירב להתחייב להקמת ממשלת ימין והתעקש להמשיך במו''מ להקמת ממשלת שמאל".

בקרב המפלגות הערביות חל פיצול, כאשר חד''ש ותע''ל המליצו על יאיר לפיד, בעוד בל''ד הודיעה כי לא תמליץ על אף מועמד. חד''ש ותע''ל אף פרסמו כי הן לא יתמכו בממשלה בראשות בנט, אך ההמלצה על לפיד לא תלויה בהיותו ראשון ברוטציה.