קיבלתם מזוודה שבורה? אל תתפלאו: סרטון שהתפשט השבוע ברשת וצבר 2.4 מיליון צפיות רק באינסטגרם, חושף תמונת מצב מטרידה על הנעשה מאחורי הקלעים בנמלי התעופה.
הסבלים האמונים על הטיפול בכבודת הנוסעים נראים בבירור כשהם זורקים מזוודות בעוצמה, מטיחים אותן לרצפה ואף בועטים בהן באלימות של ממש. המקרים שתועדו התרחשו בנמלי תעופה במדינות רבות בעולם והובילו לסערה ציבורית עולמית. עם זאת, בשלוש מדינות – סין, סינגפור ויפן – נצפתה התנהגות שונה לחלוטין מצד עובדי הנמלים, שטיפלו במזוודות בזהירות רבה, בהקפדה ובעדינות. בסרטון, העובדים במדינות אלו נראים כשהם מניחים את המזוודות על המסוע באיטיות ומתוך כבוד ברור לרכוש הנוסעים.
ארגון התעופה הבינלאומי IATA מבהיר במפורש כי חברות התעופה אחראיות לשלמות המזוודות ותכולתן מהרגע שהן נמסרות לידיהן ועד שהן מוחזרות לבעליהן בנמל היעד. התקנות מחייבות את חברות התעופה ואת נמלי התעופה להקפיד על סטנדרטים ברורים, הכוללים הדרכה של העובדים על טיפול הולם בכבודה, הימנעות מזריקה או השלכה של מזוודות ושימוש באמצעי פיקוח כגון מצלמות אבטחה ובדיקות תקופתיות. למרות זאת, כפי שהוכיח הסרטון, לעיתים הפיקוח רופף, והתוצאה היא אלימות גלויה כלפי כבודת הנוסעים.
איך תוכלו להגן על הכבודה שלכם?
• בחרו מזוודה קשיחה העמידה בפני מכות וזעזועים.
• ארזו חפצים שבירים בתוך שכבות ריפוד פנימיות, והשתמשו בניילון בועות או בבדים מרככים.
• מומלץ לעטוף את המזוודה בשירות עיטוף ייעודי בניילון לפני הטיסה, מה שמגן מפני מכות, שריטות ולכלוך, וגם מפני פתיחה לא מכוונת.
עם קבלת המזוודה, יש לבדוק היטב את מצבה עוד לפני יציאתכם מאולם איסוף הכבודה בשדה התעופה. יש להסתכל במיוחד על הפינות, הידיות, הגלגלים והרוכסנים. אם הבחנתם בנזק, יש לדווח עליו מיידית בדלפק השירות של חברת התעופה בנמל. הקפידו למלא דוח תלונה רשמי הכולל תיעוד וצילום של המזוודה ושל הנזק. חברות התעופה אחראיות לפצות את הנוסע על נזקים מוכחים שנגרמו למזוודה במהלך הטיסה, בכפוף למדיניות הפיצוי הרשמית של החברה ולתקנות הבינלאומיות.