לקראת חג הפסח ולמרות ההתייקרות החדה במחירי המזון וירקות ופירות בפרט, הציבור הישראלי צפוי להוציא סכום שיא של 11.6 מיליארד ₪ על מזון לחג, זאת לעומת 10.9 מיליארד ₪ בשנה שעברה. מתוך סכום זה, צפוי אובדן מזון חסר תקדים של כ-266 אלף טונות בשווי של כ-2.7 מיליארד ₪ לאורך שרשרת הייצור והצריכה. משמעות הדבר היא שמתוך כ-3,900 ₪ שמשקי בית יוציאו על מזון לתקופת החג, כ-512 ₪ יושלכו לפח. כך עולה ממחקר מיוחד שערך ארגון הצלת המזון הלאומי לקט ישראל בשיתוף BDO.
הנתונים חושפים כי בענף הקמעונאות לבדו צפוי אובדן של כ-47 אלף טונות מזון בשווי של כ-650 מיליון ₪ בתקופת החג, עלייה של כ-7% לעומת אשתקד.
המשך המלחמה והשפעותיה הכלכליות ממשיכים להעמיק את הפערים החברתיים, על רקע העלייה המתמשכת במחירי המזון שהגיעה ל-4.9% בשנה האחרונה, כך לפי הלמ"ס, כאשר מחירי הפירות והירקות לבדם זינקו בשיעור מדאיג של 10.3%.
מסקר מיוחד שערך מכון מדגם עבור לקט ישראל בדצמבר האחרון, עולה תמונה מדאיגה: כ-40% מהציבור הישראלי נותנים דגש על המראה החיצוני של פירות וירקות כשיקול מרכזי לרכישתם, נתון המגיע ל-55% בקרב צעירים בגילאי 24-18. גישה זו מובילה לבזבוז מזון נרחב יותר ומחמירה את בעיית אובדן המזון במשקי הבית. הסקר חושף עוד כי כ-17% מהציבור נאלצו לקנות פחות פירות וירקות מאז תחילת המלחמה, וזאת על אף שירקות הם מוצר צריכה בסיסי שהישראלים כמעט ולא מוכנים לוותר עליו.
גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל. אומר: "הנתונים שאנו חושפים היום מצביעים על שתי מגמות מדאיגות, האחת – עליית המחירים של המזון בכלל ושל תוצרת חקלאית בפרט, וברוח החג עלינו לשאול אם היא מוצדקת או שלא. ואילו השנייה היא מדוע דווקא הציבור הצעיר הוא צרכן שמונע משיקולים של אסתטיות וחיפוש אחר שלמות גם בקטגוריית המזון שאותו הוא רוכש וצורך".
הוא ממשיך: "דווקא בשעה זו, שבה הפערים החברתיים גדלים והעומס על שכבות הביניים והעוני מתגבר, עלינו לתת את הדעת על צריכה מדויקת ונבונה. כולנו מחויבים לשנות את הרגלי הצריכה שלנו בהתאם לרוח התקופה ולא להשליך מזון, 3,900 ₪ למשפחה בפסח, לפח. תנועת צרכנים בשילוב פעולות אקטיביות להצלת מזון הם אלו שיכתיבו מהלכי צריכה חדשים שבסופם שינוי תמונת אי הביטחון התזונתי בישראל".