חיים אתגר חשף אמש בפרק של "המתחזים" עוד נוכל ערמומי לכאורה שמציג את הפנים המכוערות של האנושות. עוד נשים תמימות מוחלשות שנופלות בפח והופכות לקורבן. וחיים אתגר, כמו דמות בדיונית של גיבור על שמגיע כדי להילחם בפשע ולהגן על אזרחי המדינה הקטנה שלנו, נמצא שם בשביל לחשוף את המתחזה ומעלליו, להתעמת אתו ואפילו לסייע ולהחזיר בעצמו כספים שנגנבו.

בלבי זועקת רק שאלה אחת: למה צריך אדם כמו אתגר לעשות עבודה שהמשטרה אמורה לעשות ולסכן את עצמו, ואת צוות ההפקה של התוכנית? למה איש התקשורת צריך לרוץ אחרי עבריינים מסוכנים בשביל לדרוש צדק? ואל תגידו בשביל הרייטינג, כי לא צריך להיות בעל אינטואיציות חזקות כדי להבחין שאתגר לקח את זה כפרויקט חייו ורואה בזה סוג של שליחות חשובה. וזאת אכן שליחות חשובה, כשאין לנו משטרה שמגנה על אזרחים תמימים מפני עבריינים ונוכלים. ואין ראוי מאתגר לקבל הערכה ותודה על פועלו המבורך.

אבל אם חשבתם שזה באמת מרתיע או מונע אירועים נוספים, טעיתם, ובגדול. כי אחרי שאתגר התעמת עם אבי בוחניק והפרופילים המזויפים שלו, המשיך המתחזה הנכלולי לעוקץ הבא שלו, מבלי מורא ופחד תוך שהוא הופך את התמונה ומציג את המפגש עם אתגר כמי שניקה את שמו, מה ששופך אור על דפוס התנהלותו המפוקפקת גם עם קורבנותיו.

כך שניתן להסיק שלא משנה כמה עבודת קודש ייעשה אתגר בחשיפת נוכלים, עבריינים ומתחזים, בלי אכיפה מוגברת של הרשויות ועבודה מקצועית של המשטרה, התופעה תמשיך ותתרחב. לעתים אני שואלת את עצמי אם תוכניות מהסוג הזה לא גורמות יותר נזק מאשר תועלת, כשהן משחררות לחברה שלנו יותר פושעים ונוכלים שמגלים דרך המסך שהמשטרה בעצם חסרת אונים, שאין ענישה ואין הרתעה.

אני בעיקר סקרנית לדעת מה עובר במוחו של מפכ"ל המשטרה שצופה בתוכנית של אתגר. האם הוא מתכווץ בכיסאו, מרגיש מבויש ומבין עד כמה המערכת שאותה הוא מנהל לא מתפקדת, ומה רבה עבודתו מעתה? או שמא הוא אומר לעצמו שאתגר ימשיך לרוץ אחרי עברייני דמיקולו ואני אתעסק בדברים החשובים באמת, כמו תיקים מתוקשרים ועבירות מס.

עשר תלונות שונות הוגשו נגד בוחניק, ולמרות זאת הוא עדיין מסתובב חופשי בקרבנו, ממשיך לעקוץ אנשים תמימים וחלשים. המשטרה חוקרת. כמה זמן היא חוקרת? אה נכון, שכחתי, יש לה דברים יותר חשובים לחקור, כבר דיברנו על זה, ואני בטוחה שגם כשתסתיים החקירה התיק ייסגר מחוסר ראיות, חוסר עניין לציבור או ייגמר בענישה קלה של שלושה חודשי עבודות שירות. והרי עבור אבי בוחניק זה מתיישב נהדר כמו כפפה ליד, לאחר שהציג את עצמו כעוזר לקהילה ותורם. עכשיו הוא באמת יוכל לבוא לקורבנותיו עם קבלות שתרם וסייע לחברה.

בעבר התלוננתי לא פעם על אוזלת היד של המשטרה והרשויות בכל הנוגע לעבירות מין ואלימות נגד נשים, כשלמעלה מ-85 אחוז מהתלונות נסגרו ולא סיפקו מענה לקורבנות. היום אני נושמת לרווחה כשאני מבינה שזה לא בגלל שהנשים לא זוכות לשוויון זכויות, אלא שבכל מה שקשור לעבירות אישיות שלא פוגעות בקופת המדינה או בסיפור מתוקשר שזוכה לכותרות, למשטרה אין עניין או זמן להתעסק בזה.

הגיע הזמן שנפנים את העובדה הכואבת, שלמרות שאנחנו מדינת חוק, שאמנם לא מיושם ולא ממומש בפועל, ואין מי שיגן עלינו ברגע האמת, עלינו להיות אחראים למעשינו, לפקוח עיניים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות. ולא שאני מעבירה ביקורת או שופטת את כל אותן הקורבנות שנפלו בפח בעבר, בהווה וימשיכו גם בעתיד, זה יכול לקרות לכולם, אני רק מבקשת מכם מקצה שיפורים עצמי עם נורות אזהרה והתנהלות זהירה יותר.