רשת מתקשה לתת פייט ראוי לקשת בנתוני הרייטינג. לא משנה מה תשדר על המסך, גם אם תשים את שני ענקי הזמר הים תיכוני אייל גולן ועומר אדם יחד על במה אחת, תבוא ירדנה ארזי לזכיינית המתחרה בתוכנית מוזיקה ממוחזרת בהנחיית אסי עזר ורותם סלע ותשאיר להם אבק. זה מה נקרא בימינו קארמה.

אבל דווקא העונה החדשה של "הישרדות" עשויה להביא לזכיינית את הבשורה ולשבור את רצף הנאחס שדבק בה בשנים האחרונות. כי מאז ומתמיד הישרדות הייתה ריאליטי פופולרי שאהוב במיוחד על מגוון רחב של צופים בכל הגילאים. לא משנה כמה עונות הוא כבר משודר על המסך, כמה פעמים נראה את אותן משימות, ואת אותו מנחה עם אותן מימיקות, בעיקר כשמדובר בעונת VIP. אין תענוג גדול יותר מלשבת על הספה הנוחה בסלון ולצפות ביפים והאמיצים של התעשייה שרגילים לצעוד על השטיחים האדומים מול הפלאשים של עדשות המצלמה, בפוזה פאתטית כשהם עם מיטב מחלופותיהם, מחייכים כאילו כבשו את פסגת רכס הרי ההימלאיה, כשכל מה שעשו בחייהם זה להשתתף בטראש ריאליטי אחר. 

אבל בהישרדות VIP הם מסירים את כל הקליפות. גם כאלה שלא הכירו בעצמם, מתפלשים עמוק עמוק בתוך הבוץ ונאבקים על חייהם ועל כבודם האבוד. שם, בין הקמטים שלא הצליחו להסתיר, בלי הפוטושופ והבלורית המתנפנפת, מנותקים מהתמיכה מבחוץ, הם הופכים לאותנטיים וחשופים יותר מכולם. הרגע הזה הוא לגמרי טהור ושווה צפייה.

העונה הרביעית של "הישרדות VIP" יצאה אמש לדרך, עם ספתח שונה מכל מה שהכרנו עד היום. הצגת השורדים המפורסמים של העונה, הייתה קלילה וזריזה, בדיוק במינון הנכון, כי לנו הצופים אין צורך ביותר מידע מהמעט שהוצג לנו על כל אחד מהם. לא נפלנו מהליהוק של השורדים החדשים, לא נחשפנו לשמות גדולים, כמו בכל עונה (כי האייליסט - כך זה נקרא בעגה מקצועית בתעשייה - לא עושים ריאליטי), אבל המארג של השורדים בעונה החדשה יספק את הסחורה.  

הפרק נפתח בהילוך גבוה עם הבטחה גדולה לבאות, עם דגש על קצב ומינונים נכונים של עריכה. אני מאד מקווה שההפקה תצליח לשמור על הרף שהיא הציבה לעצמה כבר על ההתחלה.

החלוקה לקבוצות על פי השורדים האהובים ביותר והפחות היתה פוגענית ולא ספורטיבית, יש שיגידו לא הוגנת. חלוקה שיצרה קבוצה חזקה מול חלשה כבר בתחילת המשחק שלא תאפשר הזדמנות שווה לשורדים. אבל אנחנו כבר מזמן לא מנתחים מה הוגן ומה לא מצד ההפקה, העיקר שסיפקו לנו בחירה ייחודית לחלוקת השבטים.

הקבוצה האהובה שכוללת את היפים, האמיצים, הצעירים והחזקים, ביניהם עידן חביב, ישראל אוגלבו, עדי ביטי וירדן ג'רבי, הוכיחה את עצמה כשניצחו במשימה הראשונה של השגת ציוד נדרש לשבט. אלא שהדרך לשם הייתה רצופה בכוונות אלימות, בניצוחו של ישראל, זוכה האח הגדול, שלא בחל במשקל, מין או גובה כדי להציג את השרירים עליהם עמל בדם יזע ודמעות לפני הריאליטי, וביזה כל סממן של גבריות בשביל אבן אש וברזנט. בסוף הוא גם ניסה לקטוף את תואר שורד המאה כשהצטרף להתנצלות הכנה של עידן חביב אהוב הנשים, לא לפני שהודה שהיה מתנהל כך שוב באותה אכזריות, כי הוא הגיע לנצח בכל מחיר. 

הגיע לנצח בכל מחיר. ישראל אוגלבו (צילום: אור דנון)
הגיע לנצח בכל מחיר. ישראל אוגלבו (צילום: אור דנון)

 אני לא באמת יכולה להאשים את אוגלבו או את סל הערכים עליהם גדל, אלא נטו את ההפקה שלא קבעה מראש חוקים ברורים למשימה האכזרית הזאת שהייתה עשויה להסתיים בפציעות קשות לכל החיים, פיזיות ונפשיות כאחד. לי אישית היה קשה לצפות במשימה הזאת. לא היה בה שום אלמנט ספורטיבי, הנשים הפכו ללא רלוונטיות לא משנה כמה השתדלו, להוציא את ירדן ג'רבי, ואילו בגברים, החזק ביותר שבנוי לתלפיות שרד את המשימה. אה וגם איך שכחנו את הגאון שהגה את הרעיון לשמור על פתח המעבר, כי הר הבית בידיו - "מר בלאט" בכבודו ובעצמו, שמסתמן כתחמן של העונה, סמיון גרפמן .

דנה רון, אחד הליהוקים הבולטים של העונה, (וחברתי האהובה, ייאמר לצורך גילוי נאות) נשברה. אותה רון שניצחה בתביעת ענק את האנשים החזקים ביותר בתעשייה, קברניטי קשת, נסדקה לרסיסים כשגילתה את הקושי הפיזי והמנטלי שהיא תיאלץ להתמודד איתו על האי. השבירה שלה הייתה רכה, ומעוררת אמפטיה גדולה כשזכתה לאהבה גדולה מצד השורדים האחרים על האי שעטו לנחם ולתמוך. להבדיל משורדים אחרים היא גם זכתה לזמן מסך מכובד מאחרים, ואפשר לגמרי להבין כי היא בין היחידים שם שמצליחים להתנסח בצורה ברורה ורהוטה, ולתת פרשנות מעניינת למצבים שונים בעונה. 

יש ידוענים שמגיעים לריאליטי כדי לשנות את התדמית שדבקה בהם לאורך השנים (כאילו באמת מעניין לנו את הקצה מה התדמית שלהם), יש כאלה שזה עושה להם רק טוב (ראו אביבית בר זוהר באח הגדול העונה השנייה), אבל יש שיצטערו כל חייהם על הרגע שחתמו חוזה עם ההפקה. לדוגמה ח"כ לשעבר נאווה בוקר. לא שלפני התעלפתי עליה, אבל בוא נאמר שממציאות של ח"כ לשעבר, אלמנה גיבורה שאיבדה את בעלה באסון השריפה בכרמל, היא תישאר כעת עם סטיקר של לא אהובה, קורבנית שמתחננת להיות מקובלת, וחסרת כריזמה ותחמנות שמתאימה דווקא לעבודתה הקודמת בכנסת. היא למשל מסוג האנשים שאסור להם להגיע לריאליטי, מכל סוג שהוא.

נאוה בוקר בהישרדות (צילום: צילום מסך)
נאוה בוקר בהישרדות (צילום: צילום מסך)

 גם לאלינה לוי נמאס להיות המאמי האהובה (היא באמת הייתה כזאת?) אז היא הגיעה לנפץ את מה שבנתה שנים. אלא שבמהרה גילתה כי אינה כזאת אהובה כמו שחשבה, כשנבחרה לקבוצה הלא אהודה. אלה איילון, שנאלצתי לחפש עליה בוויקיפדיה, חזרה כמו מנטרה על כמה היא יפה וכוסית. עצוב שזאת התדמית שהיא בונה. עוד שורד שנאלצתי לגלגל עליו הוא בני ברוכים, הבדרן החמדמד, שיוסיף את ההומור שחסר בכל עונה. את שאר השורדים עוד נלמד להכיר, לאהוב או לשנוא, לחבק או להוקיע, אבל נראה כי צפויה לנו עונה מבטיחה.