"'הספינה' יצא לפני שנה וחצי באלבום 'רצוא ושוב', אבל מישהו שלח לי וואטסאפ, ועורר אותי להסתכל קצת על הטקסט", מספר שולי רנד על הקליפ לשיר שצולם לכבוד ימי הקורונה. "הייתה לנו מזמן סקיצה לקליפ לשיר הזה. חיכינו לשעת כושר, ומכל מיני סיבות זה לא יצא. האמת היא שהסקיצה הייתה אמורה להיות באיזה פאב שבו אני מספר את זה לשיכור, כביכול".

איך נולד הרעיון?
"הרעיון נולד ממש ברגעים האחרונים לפני הסגר. באנו לצלם בפאב בגבעתיים, אבל בעל הפאב חסם את דרכנו בגלל הנחיות משרד הבריאות, והבמאי אסף תלמודי אמר, למה שלא נצלם בבית כנסת, כי בית כנסת היום זה מקום ריק. מצאנו בית כנסת נידח, צילמנו את זה, וזה שינה את המשמעות".

איך זה לצלם בתוך בית כנסת סגור?
"זה לא כל כך נעים לראות בית כנסת סגור. יש אנשים שלא הפסידו תפילה ומניין בחייהם. אבל בתורה אין בכלל שאלה בנוגע לפיקוח נפש וקדושת החיים. על חולה בסכנה בשבת, תלמידי חכמים ירוצו לחלל את השבת. בשבילם זאת מצווה, בדיוק כמו המצווה לשמור את השבת".

אתה רואה במגיפת הקורונה אירוע בקנה מידה תנ"כי?
"וכי אפשר שלא? כאדם דתי אני מאמין שהאירוע הזה לא רק מושגח, הוא אפילו לטובה. קשה כאדם דתי לא לראות כאן את אצבע אלוהים. צריך לעשות הכל כדי לקיים מצוות ונשמרתם לנפשותיכם. זה מה שמצפה מאיתנו אלוקים. כמו שנאמר בגמרא: 'משניתנה רשות למשחית, הוא לא מבדיל בין צדיק לרשע'. השיעור כל כך חזק. המכה הזאת מראה שהיא מפרפרת את כולם. משהו כזה קטן מפרפר את המעצמות הכי גדולות. כולם חסרי אונים. מצד אחד אני נאחז באמונה שלי, אבל האמונה שלי אומרת לי לשמור על עצמי מכל משמר. זה לא סותר".

הדימוי של הספינה שטה משליך לתיבת נח.
"לתיבת נח ול'והספינה שטה' של פליני. אין לי ציפייה למבול. השאלה היא מה יישאר מכל הדבר הזה. האירוע הזה מציב מראה מול כל אחד, מראה אישית וכללית. כל אחד נתקל בפגמים שלו. עכשיו יש זמן לשבת, לטפל במערכות יחסים, בחולשות, בריקנות. לכל אחד יש שיעור ולכל אחד יש תובנות. אנחנו מוכנים להקשיב לתובנות, בעיקר קשות, לגבי עצמנו, בימים יותר קשים. אין התקדמות רוחנית בלי כאב. חוסר אונים הוא בעיניי הרמה הרוחנית הכי גבוהה שהאדם יכול להגיע אליה, והעולם היום בחוסר אונים טוטאלי. האדם יכול לשים את הרצונות שלו, אבל אין לו שליטה על התוצאות".

קורונה בבני ברק (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
קורונה בבני ברק (צילום: אמיר כהן, רויטרס)

רנד לא נשאר אדיש לביקורת ולאצבע המאשימה כלפי מנהיגי הקהילה החרדית ולטענות על אי־יישום הנחיות משרד הבריאות. "זה כואב, מזעזע ומפחיד אותי מאוד", הוא אומר. "לחרדים היה זמן עיכול אחר. לראיה, הרב חיים קנייבסקי, שבהתחלה לא הבין את המשמעות, קבע שלושה ימים אחרי כן שיש דין רודף לאדם שמסכן את עצמו ועל ידי זה מסכן את העולם. זו הזדמנות פז, גם לחרדים. אפשר להגיד את כל הדברים הידועים על החרדים אבל צריך להבין שמדובר בחברה מוחלשת מאוד, שנתוני הפתיחה שלהם להתמודדות עם המחלה, קשים מאוד. הושטת יד בחמלה יכולה לשנות משהו גם אצל החרדים. אם כל הסיפור של הקורונה ייפול על החרדים - הקרע יהיה בלתי ניתן לאיחוי. רוב הקרע עם החרדים הוא על רקע התחושה שהדם שלהם יותר סמיך משלנו. יש כאן כבר בור ענק. אם ייפול עוד דבר כזה, זה יהיה לעולמי עד. זה אסון ליהדות. ראיתי סרטונים ש'דר שטירמר' (שבועון נאצי) פראייר על ידם. כתבתי פוסט בעניין הזה, וקיבלתי תגובות כמו: 'החרדים הם סרטן בגוף האומה'. זה מטורף".