הפיד שלי זועם. כמי שיושב מרבית שעות היום מול מסך המחשב, ומבזבז יותר מדי זמן בפייסבוק, הבחנתי לאחרונה שעיקר הדברים שיש לפיד לומר לי הם נגד. נגד ביבי. נגד גנץ. נגד לפיד. נגד הדתיים. נגד הערבים. נגד משרד הרישוי. נגד מזג האוויר. נגד. לפעמים איזה פנסיונר טרי שאומר לעצמו שעבר לפאזה אחרת בחיים ומעכשיו הוא בסבבה, מעלה תמונות של חוף ים שצילם בבוקר, ושחף, ושושן עם אגל טל, אבל שבועיים מאוחר יותר תמצאו אותו שוב צורח נגד. נגד ביבי, נגד גנץ וכו'.



כאלה אנחנו. צורחים נגד. וככל שהצריחה רמה יותר, בוטה יותר, גועלית יותר, גדל מספר הכניסות לסטטוס, גדלה החשיפה למודעות שבו, ומי שמח וטוב לב על כך? אחינו צוקרברג. שמחים פחות בוודאי הם הורים שילדיהם נחשפים לשיימינג. לוחמים למען זכויות בעלי חיים הצופים בסרטונים בהם, למשל, אדם אוכל עכברונים חיים. סתם צופים מקריים שנתקלו במופרעים הפוגעים בעצמם פיזית מול המצלמה.



הביקורת הגואה על הנכונות בעבר להעלות לרשת כל תוכן הובילה את פייסבוק לגייס ולהחזיק סביב העולם צבא של לא פחות מעשרות אלפי בקרי תוכן, שימנעו העלאת תוכן בלתי רצוי לרשת. אלא שאת הקריטריונים המגדירים מהו תוכן בלתי רצוי סירבה פייסבוק לחשוף לציבור. לצורך צילומי "פייסבוק: סודות הרשת החברתית" הצליחו המפיקים להחדיר לתוך החברה כתב ששימש בתור איש בקרת תוכן, שצילם בחשאי את תהליך ההכשרה ואת שיחותיו עם מדריכים ועובדים סביבו.





פייסבוק, מתברר מהסרט, לא ממהרת למחוק תוכן מטריד. החברה רואה עצמה יותר כמקשרת בין אנשים, בין טובים לטובים וגם לבין אחיהם הפחות נורמליים. הם טוענים שאינם צנזורים של האנושות שם בפייסבוק, ובעיקר אינם צנזורים של משתמשים מופרעים במיוחד שמספר הצפיות בתוצרת שלהם מזנק במהירות באופן אקספוננציאלי. כך למשל בנאדם שחותך עצמו עמוק עם סכין וזכה במהירות ל - נאמר - מיליון צפיות, אינו בתחום ההחלטה של בקר תוכן מהשורה. באופן אוטומטי הסטטוס שלו נשלח למעין "ועדת חריגים" בכירה שמחליטה בעניינו, כאשר מצד אחד אומנם יש הגועל נפש שצילם, אבל מצד שני, מיליון צפיות זה מיליון צפיות. הרבה כניסות למודעות. ואחינו צוקרברג הרי אוהב את זה.



יש כאלה הגורסים שעם מיליארד וחצי משתמשים ברחבי העולם, והכנסות שנתיות של עשרות מיליארדים, פייסבוק יכולה להיות מעט יותר נחמדה ולהחזיר קצת לקהילה העצומה שממנה קיבלה כה הרבה. פייסבוק שומעת. יש לה רגישות מסוימת לביקורת. ובכל אופן, את האיש האוכל עכבר חי עדיין תוכלו למצוא ברשת. 



"פייסבוק: סודות הרשת החברתית", סלקום TV