הרצל חוזר - ובגדול. זהו המסר העולה מאירוע שקיימה הבוקר האופרה הישראלית להצגת הרפרטואר שלה לעונת 2022-2023, זו שלאחר תקופת הקורונה.

כלומר, עם כל הכבוד לענקי האופרה ורדי, פוצ'יני ומוצרט, גם לרב-אלוף האורטוריות הנדל, שהאופרות המוקדמות שלו נחשפות בזו אחר זו, גולת הכותרת של העונה החדשה באופרה הישראלית תהיה על טהרת כחול-לבן, בבכורה עולמית ל"תיאודור", אופרה מאת יונתן כנען, שתועלה במאי 23' ותוקדש לחוזה מדינת היהודים.

אם עידו ריקלין, מחבר הליברית, כבר ביים באופרה הישראלית את האופרה "האדונית והרוכל", על-פי עגנון ו"שיץ", על-פי חנוך לוין, קהל חובבי האופרה יתוודע בה ליונתן כנען, 42, מלחין, מנצח וזמר, מהדמויות הרננסנסיות במוזיקה הישראלית, באופרה הראשונה שבהלחנתו.

מה פתאום הרצל? - אני כביכול תוקף אותו. האם עודנו "אין" במחוזותינו?

"האופרה שלנו, 'תיאודור', מביאה את הסיפור של הרצל שלא הכרנו", משיב כנען. "זאת לא עוד יצירה על בנימין-זאב, כפי שכולנו מכירים בתור האיש מהמרפסת בבזל עם הזקן העבות, אלא הפעם מובא סיפור על איש בלי זקן, שלקראת סוף האופרה מתגלה כדמות האיקונית המוכרת. עידו ריקלין ואני החלטנו לפתוח את העלילה בהיותו אדם צעיר, שניסה להשתלב בחברה שבה הוא חי עד שקורה מה שקורה וזה נותן להבין מי הדמות מהמרפסת בבזל, עם הדרמה שהתחוללה בו בעקבות משפט דרייפוס והביאה אותו לכתוב את ספרו 'מדינת היהודים'".

"תיאודור", מבטיח כנען, תהיה אופרה בהפקה מלאה, בעברית כמובן שבה ישתזרו זו בזו דמויותיהם של תיאודור הצעיר האופטימי ושל הרצל, הגיבור הטראגי בבגרותו. בניצוחו של נמרוד דוד פפר (38) יככבו הבריטון הצעיר נעם היינץ בתור תיאודור והבריטון עודד רייך בתור הרצל. ענת צ'רני תופיע בתפקיד ז'ולי, אשתו ושקד סטרול כפאוול.

מה הסגנון המוזיקלי של האופרה? - אני שואל את כנען, שעד כה תמרן בין הרוק לבין אפילו מוזיקה כמעט מזרחית.

"מה שמשותף לכל הסגנונות שאני נוגע בהם זו מוזיקה מלודית ודרמטית וזה מה שיהיה ניכר ב'תיאודור'", הוא משיב. "זה כולל רגעים מאוד דרמטיים לצד רגעים מלודיים ושיריים".

היכן הכל התחיל?

"מבחינתי הכל התחיל בהיותי נער שכתב והלחין שירים עם הגיטרה ועם הפסנתר, בתחום המוזיקה הקלה בעיקר. בעקבות הלימודים בתלמה ילין המשכתי באקדמיה למוזיקה, כולל לימודי ניצוח והלחנה, בארץ ובארצות הברית. מזה הגעתי לכתיבת מחזות-זמר אופראיים, לרבות  'גרטה והמירוץ לחלל', שזכה בחג המחזמר, בבת-ים, לפני שמונה שנים".

נראה, שלא באקראי הגיע כנען להרצל. ב-2017 חזר לבת-ים עם המחזמר האופראי שכתב עם אפרים סידון, "משיח עכשיו", שהוקדש לסיפורו של שבתאי צבי. "אני נמשך באופן טבעי לדמויות מההיסטוריה היהודית, שאיזשהו צל רודף אחריהן והן אבני-דרך בהיסטוריה שלנו", הוא מצהיר. "לאחר שהיו דברים כאלה בתיאטרון, מדהים שמשהו כזה מגיע גם לאופרה. אני מקווה, שהקהל יתאהב בכך כמונו וייזכר בהרצל". 

העונה החדשה באופרה הישראלית תיפתח בנובמבר בצרפתית עם הפקה חדשה לאופרה "סיפורי הופמן, מאת ז'אק אופנבך, בניצוחו של דן אטינגר ובבימויו של סטפנו פודה.

אטינגר יניף את שרביט המנצחים שלו גם על הלהיט האופראי "מאדאם באטרפליי", מאת ג'קומו פוצ'יני ובבימויו של מריוש טרלינסקי, הבמאי הפולני בעל המעוף. הסופרנו אלה וסילביצקי תחלוק את תפקיד המאדאם עם אורליה פלוריאן.

יונתן כנען (צילום: איליה מלינקוב)
יונתן כנען (צילום: איליה מלינקוב)

בינואר יועלו בו-בערב שתי אופרות קצרות על יצרים בוערים ותשוקה יוקדת, בשילוב חדשני של האופרה המוכרת "קוולריה רוסטיקנה" מאת פייטרו מסקאני, שתבוצע באיטלקית עם בכורה ישראלית ל"אלקו" מאת סרגי רחמנינוב, שתבוצע ברוסית. על שתי האופרות ינצח אלסנדרו דה מאקי והבמאי יהיה חואן אנטון רקי.

עוד בכורה ישראלית תהיה בפברואר, הפעם עם "רינלדו", מאת גאורג פרידריך הנדל, עם תזמורת "בארוקדה", בניצוחו של ז'אן-כריסטוף ספינוזי, ממנצחי הבארוק המוערכים בעולם.

אחריה תעלה ותבוא האופרה האהובה "דון ג'ובני", מאת מוצרט. קרל-היינץ שטפנס ינצח על ההפקה, בבימויו של קספר הולטן, בשיתוף הקובנט גרדן הלונדוני, האופרה של יוסטון ובית האופרה "ליסאו" מברצלונה. בין הכוכבים האורחים תשתלב דניאלה סקורקה בתפקיד צרלינה.

דון ג'ובאני  (צילום: יוסי צבקר)
דון ג'ובאני (צילום: יוסי צבקר)

לאחר "תיאודור", ייפתח הקיץ עם "הטרובדור", הלהיט האופראי אה-לה ג'וזפה ורדי, בניצוחו של ג'וליאנו קרלה ובבימויו של דניאל אבאדו, הפקה חדשה בשיתוף האופרה הממלכתית של וינה.

עונת 22/23 תיחתם ביולי בביצוע בימתי נדיר ל"רקוויאם" של מוצרט, בחגיגה של אור ותנועה, עם תאורה מיוחדת בעיצוב נדב ברנע ובבימויה של שירית לי-וייס, המנהלת האמנותית של "מיתר אופרה סטודיו", חממת זמרי העתיד של האופרה הישראלית.

עונת המחול הקרובה באופרה הישראלית תכלול, בין השאר, גרסות ריקודיות חדשות ל"אגם הברבורים" מאת צ'ייקובסקי ו"פולחן האביב" מאת סטרווינסקי, לצד יצירות מקוריות של חופש שכטר, גרסה עדכנית ל"חלום ליל קיץ" השייקספירי ופינאלה לוהט עם הבלט הלאומי הספרדי.