האחים שלנו יוצרים חיים: לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, השבוע נפתחה לציבור תערוכת אומנות ביד יצחק בן צבי בירושלים. התערוכה בהובלת האוצרת בשמת חזן, מתקיימת הודות למיזם של עמותת האחים שלנו, במסגרתו אמנים פגשו 16 אחים ואחיות שכולים במטרה להנציח את החיבור המיוחד של האחים והאחיות, ברגעים הקטנים והמאושרים של ילדות תוך מתן דגש על החיים עצמם.
 
באירוע הפתיחה, השתתף חילי טרופר שר התרבות והספורט ואמר: "איפה שנגמרות המילים - מתחילה האומנות. אתה עומד מול היצירות ומבין שאין מילים שיכולות להעביר את המסע הזה, תודה לכם שפתחתם את הלב ואישרתם לנו להיות חלק מהסיפור של אלו שאינם פה."

משה ליאון, ראש העיר ירושלים הוסיף: ״התערוכה בהשראת סיפורי אחים ואחיות, בה ביקרתי, מרגשת ועוצמתית. המיזם המבורך יצר קהילה תומכת עבור האחים והאחיות השכולים שזוכים למקום מחבק להשמעת כאב והתמודדות לצד הבלטת רגעי שמחה, הומור ואושר. התערוכה והמפגשים המתקיימים תורמים רבות לחיזוק האחדות, מגבירים את תחושת ההזדהות ושותפות הגורל בין אזרחי המדינה״.

עמית כמיל, אח של טוראי אורן כמיל ז"ל שנהרג בהתקלות של כוח גבעתי בלבנון (תקרית הקריסטופני) בשנת 1987, ואחיו של יריב ז"ל, שלא יכל לשאת את הכאב והתאבד ב-2005: "המפגש הראשון של התערוכה היה ביום ההולדת של אורן, הוא היה צריך להיות היום בן 54.  אורן היה בן 19 שנהרג, אני הייתי רק בן 15 ואיבדתי את המנטור, את הלפיד, את האח הבכור שלי. עד שהכרתי את האחים שלנו, והשתתפתי בכל הסדנאות וההכשרות המדהימות כשמישהו מבחוץ היה שואל אותי כמה אחים יש לך הייתי נחנק. היום אני עונה בקלילות 'היינו שלושה' ומתחיל לספר עליהם".

עמית כמיל (צילום: דור פזואלו)
עמית כמיל (צילום: דור פזואלו)

מנחם שכטר, הוא אחיו הגדול של סגן ישי שכטר ז"ל, שנפל במערכה ברצועת הביטחון בדרום לבנון בשנת 1996. במשך שנים מנחם נאבק להכרה במערכה ברצועת הביטחון: "אני שתקתי הרבה מאוד שנים, היה לי קשה מאוד לדבר. לא יודע למה, יותר דיברתי עם עצמי ואל הדף. אני יודע שיש אחים ששותקים אז כל אח שאני פוגש ויודע שהוא שותק, אני אומר לו שכדאי לדבר, בשביל אח שלו שאיננו ובשביל להשאיר אותו חי איתנו."

את מנחם מלווה בתערוכה אסנת שפירא, אחות של סמ"ר נעם אפטר ז"ל שנרצח לפני 20 שנה בישיבת עתניאל. אסנת משתתפת כאמנית בתערוכה: "עם אחים שכולים, לא משנה מי, מתי, כמה ואיך- החיבור קורה מעצמו. זה ממש כמו קשר דם, יש כנות שנשפכת. רק מלהסתכל בעיניים הכל ברור. אני גדלתי בשילה ומנחם גדל בקדומים. לקבוצת וואטסאפ של האחים שלו קוראים 'היינו 6'. רצינו לפתוח קבוצת וואטסטפ שלי ושלו אז אמרתי לו איך נמצא שם שיכבד? אז 2+2".

אסנת שפירא ומנחם שכטר (צילום: דור פזואלו)
אסנת שפירא ומנחם שכטר (צילום: דור פזואלו)

מנחם מוסיף: "כשאני מדבר עם אסנת, אני יודע שהיא מבינה. אני לא מפחד להגיד דברים שכנראה לא הייתי אומר עם אומן אחר ואת נוף הילדות שלנו אנחנו גם מבינים. החיבור עם  אסנת גרם לי להבין יותר מה האחים הקטנים שלי מרגישים בכך שהם איבדו אח גדול מהם וכמה הזיכרונות שלהם חסרים".

עמותת "האחים שלנו" הוקמה בשנת 2017 על ידי אחים שכולים ומתנדבים, במטרה ליצור קהילה תומכת ומעצימה עבור האחים והאחיות השכולים במדינת ישראל. התערוכה פתוחה לקהל הרחב- ללא תשלום החל מהבוקר ועד ליום העצמאות