תיאטרון הבימה נפרד הבוקר (ראשון) ממעמדו כ"תיאטרון הלאומי" לאחר 63 שנים, עבר לבעלות עיריית תל אביב-יפו ויפעל כתאגיד עירוני חדש תוך שמירה על מעמדו הייחודי.

לאחר שהגיע לגירעון של למעלה מ-100 מיליון ש״ח, ולפני פירוק, התיאטרון הלאומי ״הבימה״ ניצל, תוך יוזמה משותפת של משרד התרבות והספורט, עיריית תל אביב-יפו, הסתדרות העובדים וארגון שח״ם.

בעקבות פנייתו של שר התרבות והספורט, ח״כ חילי טרופר, לראש עיריית תל אביב-יפו, מר רון חולדאי, נעתר האחרון לבקשת השר והסכים להעברת פעילות התאטרון הלאומי ״הבימה״ לאחריות העירייה.

העירייה גיבשה מתווה מוסכם לקליטת התאטרון כתאגיד עירוני חדש באופן שיבטיח את התנהלותו המאוזנת לשנים הבאות לאחר עבודת מטה מול המדינה, מול הנאמנים והעובדים.  כחלק מהמתווה, ההסתדרות, שח"ם, ועדי העובדים והשחקנים בתיאטרון הבימה, משרד התרבות והספורט, הנהלת תאטרון הבימה ועיריית תל אביב-יפו, הגיעו בערב חג הפסח להבנות מוסכמות באשר לאופן קליטת עובדים ושחקנים בעתיד.

במקביל ובהמשך להחלטות בית המשפט והפעלת התאטרון על ידי הנאמנים, העירייה הגישה בקשה למשרד הפנים להקמת תאגיד עירוני חדש שיקבל עליו את האחריות להמשך הפעילות של תאטרון הלאומי- הבימה. לאחר קבלת אישור משרד הפנים, יוקם תאגיד חדש אשר יקלוט ויעסיק עובדים ושחקנים בהתאם להבנות ולהסכמים שהושגו, לאחר מאמץ אינטנסיבי ומסור של כל הצדדים המעורבים.

ח״כ חילי טרופר, שר התרבות והספורט: ״אני שמח שלאחר שנים של משבר כלכלי וסכנת קיום אמיתית, הצלחנו להציל את התיאטרון הלאומי והוא ימשיך בפעילותו החשובה והערכית. בתום תהליך ארוך ובשיתוף עיריית תל אביב-יפו הצלחנו לשמור על קיומו של מוסד תרבותי זה, כולל במעמדו הייחודי. ההסכם החדש יבטיח את המשך יצירת התוכן הייחודי שלו וכן את העסקת עובדיו. היצירה התרבותית העצומה בת למעלה ממאה שנה תמשיך ותתפתח הודות להסדר החדש וחרב הסגירה מעל תיאטרון הבימה הוסר. אני מודה לעיריית תל אביב-יפו, להסתדרות, לשח"ם, לנאמנים מטעם בית המשפט, למשרד האוצר ולכל השותפים בפתרון זה״.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "האחריות הציבורית של עיריית תל אביב-יפו לא אפשרה לנו להניח לתיאטרון הלאומי להיסגר. בזכות הקמת הבימה החדש כתאגיד עירוני, ימשיך התאטרון בן ה-100 להתקיים ולשמש שחקן מרכזי בשדה התרבות הישראלי. אני שמח וגאה על המהלך, ונעשה כל שביכולתנו על מנת שתאטרון הבימה ישגשג ויפיק תוצרים משובחים״.

נעם סמל, מנכ"ל התאטרון הלאומי "הבימה": ״בשם משפחת "הבימה" ובשם מיליוני הצופים של "הבימה" מאז 1918 ועד היום, אנו מודים לעיריית תל אביב- יפו ולראשה על ההחלטה הציונית לאמץ את "הבימה" לחיקה ולהירתם למען התיאטרון הלאומי של ישראל״.