הודי, נוצרי ומוסלמי חוגגים. מתחילים באירוח ביתי במאה שערים; ממשיכים בסיור עם הקראי היחיד המתגורר בעיר העתיקה; עם הקהילה היהודית־משיחית בכנסיית המשיח; ועוצרים לביקור ב"קרצ'מע של בורשטיין" - מרתף של תרבות חסידית בשכונת רוממה בירושלים עם קיגל, יין, והופעת כלייזמרים.



משם ממשיכים לסיור כריסמס ברובע הנוצרי עם תושב המקום ולאירוח ביתי סיריאני. בין לבין יוצאים לסיור חג האפיפניה הקתולי וחג המולד האורתודוקסי עם אסתר סעד, והצצה לפינות הנסתרות של בניין ימק״א הירושלמי. זהו, על קצה המזלג, מה שצפוי למצטרפים ל"חגים מבפנים": מיזם תרבות ירושלמי שיוצא לדרך בשלישית במטרה לחגוג את השונות, על רקע החגים של שלל קהילות העיר.



היזמים, ניר כהן, טלי יסייה וענבל הלפרין-גוטסמן, מסרבים לקבל את המחשבה שלפיה שונות היא מקור לחיכוכים. נהפוך הוא. "אנחנו רגילים לשמוע על ירושלים בהקשרים שליליים - מתיחויות, שסעים, או פערים", אומרת ייסה, אשת חינוך במקצועה. "רצינו להראות שאפשר גם אחרת. שאפשר גם לחגוג את השונות התרבותית והקהילתית שמאפיינת את העיר, ולהסתכל עליה כעל נכס.



לא כעל נטל. לתת לאנשים את ההזדמנות להכיר ולחוות ממקור ראשון וללא תיווך, אנשים ששונים מהם, ובכך להוריד מעט מחומות הפחד. אנחנו שלושה חברים. כל אחד הגיע לזה ממקום אחר, אבל המשותף לכולנו הוא שהרגשנו שמשהו חסר, שמעבר לעובדה שאנחנו פוגשים את השונה ברכבת הקלה, או בשוק מחנה יהודה, אין לנו הזדמנות אמיתית להכיר קהילות ותרבויות שונות, פנים אל פנים - להתארח בבית חרדי, אתיופי או מזרח־ירושלמי".



"מאות אנשים כבר השתתפו באירועים, והצורך והרצון של אנשים הפתיע אותנו לטובה", מעידה ייסה. "אנחנו רואים יותר ויותר אנשים שבאים לסיורים מרקעים תרבותיים וזהותיים שונים, והמשותף לכולם הוא יצר הסקרנות, הרצון לדעת, להכיר, לחוות ולפגוש תרבויות שונות ברמה של בן אדם לבן אדם, בלי קשר לתבניות שכולנו כל כך התרגלנו לחשוב לפיהן".