יום שלישי בשבוע ואיתו לקט המלצות התרבות: מחווה לסופר מאיר שלו במלאת שנה לפטירתו, מפגש נדיר בין שני אוספים בתערוכה ייחודית
בספריה הלאומית, ספר קומיקס חדש למאיירת עינת צרפתי, ולקראת חוה"מ פסח: שני פסטיבלים להצגות ילדים אחד מהם: "מקומות שמורים"
מונגש לילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי.

סלון העקורים מהצפון ותערוכת עולי אתיופיה: אירועי התרבות שאסור לכם להחמיץ
מלחמה, פגיעה מינית, שואה, והומור? יצירתה של הדר גלרון משקפת היטב את התקופה

1. כימים אחדים. מחווה לסופר מאיר שלו במלאת שנה למותו
בית ביאליק במלאת שנה לפטירתו של מאיר שלו, בית ביאליק בתל אביב עורך מחווה לסופר, מהחשובים והנקראים ביותר בישראל - "רומן רוסי", "יונה ונער", "כימים אחדים", "עשו" ועוד שהפכו לרבי מכר.

לצד הרומנים שפרסם, שלו כתב ספרי ילדים רבים ("הכינה נחמה", "אבא עושה בושות" ועוד) עסק בכתיבה עיתונאית והיה בעל טור שבועי בעיתון "ידיעות אחרונות". ספריו עובדו לבמה ותורגמו לכ-20 שפות וזיכו אותו בשורה של פרסים.

בערב המחווה בהנחייתו של אלעד זרט, ישתתפו רחל אליאור, בלהה בן אליהו, אורין מוריס ואגי משעול.

יום חמישי 11.4 בשעה 20:00

בית ביאליק, תל אביב להרשמה


2. פסטיבל הצגות ילדים. חוה"מ פסח. תיאטרון המדיטק, חולון
בחוה"מ פסח יעלו בתיאטרון המדיטק חולון, מיטב ההצגות וההפקות החדשות שהוצגו בשנה האחרונה במדיטק בהן: "אח מפח" על פי ספרו של יניב שמעוני, "בת הים הקטנה" – עיבוד חדש לאגדה מאת הנס כריסטיאן אנדרסן, "שלושת המוסקטרים" הצגה על תופעת הבריונות והחרמות בבתי הספר, "דון קישוט" בעיבוד חדש ומקורי, "איינשטיין" על הילד שהפך למדען המפורסם בעולם, "הדבורה מאיה" הצגת וידאו מוסיקלית על הדבורה האהובה בעולם, "חנן הגנן"- על פי ספרה של רינת הופר, "גוליבר" – הצגת יחיד מוסיקלית ועוד.

הדבורה מאיה. תיאטרון המדיטק (צילום: כפיר בולוטין)
הדבורה מאיה. תיאטרון המדיטק (צילום: כפיר בולוטין)

שלושת המוסקטרים. תיאטרון המדיטק (צילום: כפיר בולוטין)
שלושת המוסקטרים. תיאטרון המדיטק (צילום: כפיר בולוטין)

איינשטיין תיאטרון המדיטק (צילום: כפיר בולוטין)
איינשטיין תיאטרון המדיטק (צילום: כפיר בולוטין)


24-27 באפריל

תיאטרון המדיטק, חולון https://mediatheque-theater.org.il/

3. "מפגשים של יופי". תערוכה חדשה בספריה הלאומית
"מפגשים של יופי", תערוכה חדשה בספרייה הלאומית, מפגש נדיר בין שני אוספים חשובים אך שונים באופיים ובהיקפם – אוספו הפרטי של רנה ברגינסקי משוויץ ואוספי הספרייה הלאומית – כשבמוקד נמצאים כמה מכתבי היד היפים, הצבעוניים והמהודרים ביותר של כתבים יהודיים.

התערוכה היא פרי שיתוף פעולה בין האספן השוויצרי הנודע רנה ברגינסקי – שהשאיל פריטים רבים מאוספיו לספרייה הלאומית לתערוכה זו, לבין הספרייה הלאומית של ישראל בה שמורים אוצרות הרוח, הספרים וכתבי היד החשובים ביותר בתרבות היהודית.

בין הפריטים המוצגים בתערוכה: תנ"ך עברי מיניאטורי מאויר משנת 1300 בספרד, כתוב ומאויר על גבי קלף באורך 20 ס"מ; "ספר שעות" נוצרי משנת 1750 המשובץ בזהב אמיתי, וכתב יד מאויר מפואר מן המאה ה-14 של יצירתו ההלכתית החשובה של הרמב"ם "משנה תורה".

בתערוכה קובצו יחדיו פריטים משני האוספים שנכתבו, נוצרו, או הודפסו בתקופות וביבשות שונות, שיוצריהם הפכו את מלאכת יצירת הספרים לאמנות חשובה ומפוארת. עוד בתערוכה: כתבי-יד, כתובות, מגילות אסתר מאוירות להפליא, הגדות פסח מעוטרות ופריטי מופת נוספים.

הגדה של פסח (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)
הגדה של פסח (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)

ספר שעות צרפת, 1490-1470 (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)
ספר שעות צרפת, 1490-1470 (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)


אוצרים: אמיל שרייבר אוצר אוסף ברגינסקי ומנהל המוזיאון היהודי היסטורי של אמסטרדם; החוקר יגאל צלמונה ואוצרת התערוכות של הספריה הלאומית, נטע אסף.

לקראת התערוכה רואה אור קטלוג מהודר בעריכת יגאל צלמונה ואיל שרייבר.

אירוע הפתיחה: 8.4

. https://www.nli.org.il/he/visit/exhibitions/encounters-of-
beauty

4. "יהיה בסדר - מדריך לבלגניסטים ולאלה שחושבים שהם לא״. עינת צרפתי
המאיירת עינת צרפתי, כתבה מדריך שלם לאנשים מבולגנים שורשיים, כמו עינת בעצמה, (קוראת לעצמה "מבולגנת שורשית")  וגם לכאלו שמחשיבים עצמם מסודרים. חייה כסוכנת כאוס לימדו אותה שלבלגן פנים רבות. לעיתים הוא קטנוני ויומיומי ולעתים מופשט וגדול מהחיים.

"יהיה בסדר – מדריך לבלגניסטים ולאלה שחושבים שהם לא" (הוצאת כתר) הוא ספר הקומיקס הארוך הראשון של עינת צרפתי והוא תורגם עד כה לחמש שפות. הספר מחולק לפרקים המלווים באיורים, החל מחלוקה ברורה בין אנשים מבולגנים  (טענה שמדובר בגנטיקה) למסודרים, ועד לרעיונות איך להתמודד עם הבלגן, מהם היתרונות האבולוציוניים שיש למבולגנים (כוח אלתור והמצאה גבוהים ביחס לאנשים מסודרים, למשל) ומתי צריך לוותר על הניסיון להיות מסודר.

יהיה בסדר (צילום: איור: עינת צרפתי)
יהיה בסדר (צילום: איור: עינת צרפתי)


אין בספר התחייבות לקוראים בו להיות פחות מבולגנים, אך יש בו רעיונות שיעזרו לכל אחד ואחת להתמודד עם הברדק הפרטי שלהם, או לפחות להשקיט קצת את ייסורי המצפון.

5. פסטיבל "מקומות שמורים", הצגות ומופעים לילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי. מרכז מנדל, יפו
הפסטיבל היחיד מסוגו בעולם להצגות ומופעים המונגשים לילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי, חוזר במהדורה שישית. פסטיבל נגיש, שבו כל
המופעים מותאמים עבור בעלי צרכים מיוחדים. מותר להסתובב באולם, לדבר, לצחוק ואפילו לצעוק אם צריך.

הפסטיבל מייסודן ובניהולן של אור אלתרמן ברנע ושרון גבריאלוב. ההופעות מתרחשות במרחבים מכילים ותומכים המאפשרים לילדים לשקוע בעולם האמנות והדמיון ללא הצפה חושית.

פסטיבל מקומות שמורים - ''מסטיק'' (צילום: ג'ראר אלון)
פסטיבל מקומות שמורים - ''מסטיק'' (צילום: ג'ראר אלון)


בתוכנית הפסטיבל: שש הפקות לילדים (מתוכן שלוש בכורות), שתי הפקות למבוגרים, מיצב וידאו ומתחם קמפינג חושי. בין המופעים: מסע תיאטרלי בין ספרים, סיפור חברות של מורה ומסטיק, ומופע השתתפותי העוסק בניסיונות בני האדם לתקשר עם חייזרים.

בנוסף למופעי הילדים, מציג הפסטיבל תכנית ערב המיועדת לבוגרים על הרצף האוטיסטי, מגילאי 15 ומעלה.

חוה"מ פסח 23-26 באפריל