"רציתי להגיע לאירוויזיון, אבל אם זה לא קרה, אולי טוב שכך", מצהירה ענבל ביבי, מתמודדת הריאליטי “אקס פקטור" בעבר, שהפסידה למיכאל בן דוד במרוץ לתחרות. “לו הייתי זוכה ב'אקס פקטור לאירוויזיון', לא הייתי מתנגדת להיות נציגת ישראל באירוויזיון, מה שיכול היה להיות כבוד נורא גדול, אבל לרגע אני לא שוכחת שהקריירה שלי מכוונת לארץ, וחשוב לי יותר מהכל להצליח תחילה פה".

מה הרגשת כשמיכאל בן דוד אפילו לא עלה לגמר?
“ההצבעות השנה באירוויזיון היו מאוד פוליטיות. כמי שאוהבת את מיכאל הן כאדם, הן כזמר, ציפיתי שהוא לפחות יעלה לגמר, וכשזה לא קרה, הייתי בהלם. נראה לי שאיך שהלך שם - גם איתי לא היינו מגיעים לגמר".

ביום שישי הקרוב תעלה ביבי לבמה בפרמיירה של המחזמר “הלהקה", שהיא אחת מכוכביו, בהשראת סרטו המיתולוגי של אבי נשר ובהפקת “התיאטרון הארצי" מייסודו של סמי לוי. “אני בהתרגשות גדולה לקראת הפרמיירה של המחזמר, שעליו אנחנו עובדים יותר מחצי שנה", אומרת ביבי. “גם אם תעיר אותי באמצע הלילה, אני אומר לך בעל פה את הטקסט שלי".

ענבל ביבי במחזמר ''הלהקה'' (צילום: יוסי צבקר)
ענבל ביבי במחזמר ''הלהקה'' (צילום: יוסי צבקר)

ביבי מודה שהיא בכלל לא הכירה את סרט הקאלט של נשר. במחזמר היא מגלמת את הדמות של נועה בר־און, חברה חדשה בלהקה, שבסרט גילמה דפנה ארמוני. “הדמות שלי לא הכי מקובלת מבחינה חברתית", היא אומרת.

דפנה ארמוני (צילום: אריאל בשור)
דפנה ארמוני (צילום: אריאל בשור)

את ודפנה ארמוני די שונות.
“זה רק נראה ככה ולמעשה אנחנו עם אותה אנרגיה ועם אותה תחושה של אאוטסיידריות. כשנפגשנו, היה בינינו חיבור מיידי עמוק".
לדבריה, לבד מהחיבור עם ארמוני היא נלהבת לעבוד לראשונה עם הבמאי צדי צרפתי. “מטורף עד כמה האיש הזה, שעבר את ה־80, צעיר ברוחו מרובנו", היא אומרת. “עם כל התשוקה שהוא מביא להפקה שלנו, צדי נותן לי השראה ברמות".

צדי צרפתי (צילום: אמיר מאירי)
צדי צרפתי (צילום: אמיר מאירי)

איזה שירות צבאי היה לך באופן אישי?
“היה לי אחלה של שירות בחיל העורף, כמדריכה של מתנדבים על הרצף האוטיסטי, זה היה מדהים".

ביבי מודה שחלק בלתי נשכח מהשירות שלה היה שבעת הימים שישבה בכלא הצבאי בגלל עישון ג'וינט. “כיום אני לא משתמשת, מה גם שלא בטוח שיש בכך כדי לעזור לאנשים בחיים", היא אומרת. “בכל אופן, כתבתי תסריט על השבוע בכלא. כלומר, צריך לדעת להפוך את הלימון ללימונדה".

ללמוד מהטעויות

ביבי, אוטוטו בת 25, נולדה במיתר שבנגב, בתם של מרצה לפסיכולוגיה ולסטטיסטיקה ושל בעלת תפקיד בכיר בקופת חולים כללית, ששורשיהם בעיראק, בגרמניה וברומניה. “אף פעם לא הייתי צריכה לנהוג לפי כללים מסוימים. תמיד הייתי ילדה קצת מופרעת, ילדת סנדוויץ' בין אחות ואח", היא מספרת.

בין גיל 3 לגיל 5 חיה עם משפחתה בטורונטו שבקנדה. “אני זוכרת מאז הכל, כולל התפקיד הראשי שעשיתי בגן", היא אומרת. “כמי שההורים קראו לה ענבל, בעקבות השיר שהם מאוד אהבו (“ענבל", ששר ויקטור אזוס בלהקת אטרף – יב"א), היה לי טבעי לעסוק במוזיקה".

כשהייתה בת 14 הוריה התגרשו. “הלכתי עם שניהם. לא בחרתי אף צד", היא אומרת. “למעשה, עודדתי אותם להתגרש. ‘אם לא טוב לכם, למה להמשיך יחד?', שאלתי אותם. הם עשו את זה יפה וכך צריך להיות".

בגיל 15 וחצי, בשנת 2013, נרשמה לראשונה לריאליטי “אקס פקטור". “הייתי אז תלמידה די טובה בי"א, עם תשוקה למוזיקה, לא ללימודים", היא מספרת. “חברה שלי ראתה פרסום לגבי הרשמה ל'אקס פקטור'. נרשמתי ולא ציפיתי ליותר מדי, מה שלא הפריע לי להגיע לחצי הגמר להפתעתי".

גיל 15 וחצי זה לא מוקדם מדי?
“זה מוקדם מדי; אני לא ממליצה. אבל ההשתתפות שלי בתוכנית הפכה אותי למי שאני. היא ביגרה אותי, והקריירה שלי רק הרוויחה מכך שבגיל כה צעיר יכולתי ללמוד מהטעויות שלי".

במהלך התוכנית הייתה בקבוצה של השופט רמי פורטיס. “אני מתה עליו", היא אומרת. “הוא קלט שם איזה סוג של נפש אני והיה בתוכנית כמו אבא שלי. בגילי הצעיר הייתי מאותגרת על ידי הצורך לשמור על יציבות בתקופה מבלבלת, שבה היו שהתרחקו ממני בגלל שנעשיתי פתאום מפורסמת, בעוד שאחרים ניסו להתקרב אליי מאותה סיבה".

מה היה המחיר שנגבה ממך בעקבות השתתפותך בתוכנית כה נצפית?
“התרסקתי. זה גרם לכך שהאגו נפל לי ברמות. הייתי צריכה עזרה, ולכן כבר שמונה שנים אני בטיפול פסיכולוגי. אנחנו צריכים יתד באדמה ולא לוותר לעצמנו. אני מאמינה שככל שאנחנו נופלים מדבר קשה שקורה לנו, בסופו של דבר אנחנו גם מתרוממים ממנו. זו עובדה, עכשיו אני הגרסה הכי טובה של עצמי שיכולה להיות".

ענבל ביבי ב''אקס פקטור לאירוויזיון 2022'' (צילום: אוהד קב)
ענבל ביבי ב''אקס פקטור לאירוויזיון 2022'' (צילום: אוהד קב)

בעבר סיפרה ביבי כי נאנסה על ידי מישהו שעבד עמה. “הייתי אז בת 17 והאנס היה מתעשיית הבידור", היא אומרת.

מדוע נמנעת מלפרסם את זהותו?
“אני לא מאמינה בלשון הרע. גם אם הוא עשה לי את המעשה הנורא מכל, לא רציתי להרוס לו את החיים על ידי החשיפה. כמי שעבדה במרכז סיוע לנשים נפגעות מינית, אני יודעת שיש גברים האונסים מתוך חוסר שליטה על החיים שלהם, לאחר שחוו התעללות בילדות שלהם. שאלתי את עצמי מה יעזור לי לשלוח את האדם הזה לכלא. לא יכולתי לעשות לו את מה שהוא עשה לי. ככה אני".

איבדת אמון בבני אדם?
“אכן, איבדתי אמון בבני אדם, בפרט בגברים. שמונה שנים עברו מאז, וגם כעת לא קל לי לפתח מערכת יחסים. אומנם אני יוצאת לדייטים פה ושם, אבל לא קל לי עם זה".

לאורך השנים הופיעה על המסך הקטן בתפקידים בסדרות “נעלמים" ו"כבודו". בשנת 2021 חזרה כאמור לככב ב"אקס פקטור לאירוויזיון" והגיעה למקום השלישי עם השיר “מריונטה". “מי שהיה השותף שלי לדירה היה המלהק של התוכנית", היא מספרת. “ביום שאני ובן הזוג שלי נפרדנו, הוא נכנס אליי לחדר וראה אותי בוכה. כשניסה להרגיע אותי, פתאום העליתי את האפשרות שאולי אחזור לתוכנית. קיבלתי הזדמנות נוספת".

בעקבות איימי וויינהאוס

בנוסף לכיכובה במחזמר, ביבי מוציאה היום סינגל חדש בשם “פרימיטיבי", לראשונה מאז השתתפותה בתוכנית. “היה לי ברור שמה שלא יהיה, אני אמשיך מ'אקס פקטור' לשיר חדש", היא אומרת. “זה התאפשר עם ההחתמה שלי בחברת ‘יוניברסל ישראל'. אני כותבת שירים מכיתה א'. לא שאני לא סומכת על אחרים, אבל בעיקר אני סומכת על עצמי. אומנם אני אוהבת לשיר, אבל אני לא זמרת נטו. הכתיבה חשובה לי לא פחות מהשירה, כי אני רוצה להעביר מסרים ובכך להשפיע על אנשים".

מהיכן נולד השיר החדש?
“הוא נכתב על החיים האישיים שלי, כשהייתי במערכת יחסים לא נכונה עם מישהו שאומנם אהב אותי, אבל רצה שאשתנה למענו ואהיה פחות חזקה ממנו, מה שמבחינתי לא בא בחשבון".

בשירה שלך יש מעין שבירות בקולך. זה משהו מובנה אצלך?
“לא מובנה, הוא נובע מכך שהייתי שומעת הרבה את איימי וויינהאוס ועוד זמרות שמשתמשות בטכניקה של שבירת קול כדי להביע רגש מסוים".

איפה תהיי עוד עשר שנים?
“יש לי פרויקט גדול של שיקום אסירים, שאני עובדת עליו בעזרת שיטות טיפול אלטרנטיביות. זה בשום פנים ואופן לא אמור להיות על חשבון העיסוק שלי במוזיקה".

ענבל ביבי, תום חיימוב  (צילום: מתן מוסס מנדלסון )
ענבל ביבי, תום חיימוב (צילום: מתן מוסס מנדלסון )

נראה אותך בעוד מחזות זמר?
“אומנם אני אוהבת מחזות זמר וזה יהיה נפלא אם אחרי ‘הלהקה' יהיה לי המשך בכיוון, אבל זה לא החלום שלי, החלום הוא להעביר את המסרים שלי דרך שירים שאני כותבת". 

ההצגות הקרובות:
2.8 אמפי שוני
10/11.8 אמפי וואהל