"“הכל לכדי תמונה אימפרסיוניסטית”, המשפט הידוע מהשיר “תמונה אימפרסיוניסטית” של להקת הרוק כרמלה גרוס ואגנר מתוך אלבומה הראשון “פרח שחור”, הוא גם שמה של תערוכה חדשה, שתיפתח מחר (16 במאי) בגלריית “המשכן בית מאירוב” בחולון ותחלוק כבוד למוזיקת הרוק של שנות ה־90, שנחשבות אחד העשורים הכי משפיעים של הרוק הישראלי לתולדותיו. את התערוכה אצרה ד”ר אביבית אגם דאלי, ויוצגו בה פריטים מקוריים של אמנים – בהם חפצים אישיים, כלי נגינה, ליין־אפ הופעות וציורי מעריצות ומעריצים של מיטב אמני הרוק הישראלים של השנים ההן - לצד קליפים לשירים.


“התערוכה מורכבת מפריטים שאספתי במשך כשנה והם בבחינת טיפה בים, אך כזו המייצגת את מליחותו”, מסבירה דאלי. “פניתי אל האמנים עצמם שהשאילו פריטים מהתקופה, אך גם אספתי עשרות רבות של קטעי עיתונות של התקופה, פריטים ששמרו מעריצים ותצלומי אמנים, בעיקר מ’רוקסן’ וממועדון ה’פינגווין’. לא כל האמנים הסכימו להשתתף, אך לאחר זמן היה בידיי מספיק חומר על מנת לבנות את התערוכה. דרך הפריטים והטקסטים שכתבתי, הצופים בתערוכה, המתייחסת אל מוזיקת הרוק כאל תופעה סוציולוגית, יכולים לחוש את רוח הזמן”.


בין האמנים שפריטיהם ותצלומיהם יופיעו בתערוכה: להקת המכשפות, אסף אמדורסקי, ברי סחרוף, ירמי קפלן, ג’וני שועלי ולהקת “רעש”, נקמת הטרקטור, דנה ברגר, חמי רודנר ו"איפה הילד?", מופע הארנבות של ד”ר קספר, סטלה מאריס, דן תורן, מוניקה סקס ועוד שזכו במרוצת ההיסטוריה לכינוי “דור הרוקסן”, על שם מועדון הרוק התל־אביבי שפעל באותן שנים.

אייל שכטר וחמי רודנר הופעה במועדון “הפינגווין״, תל אביב, 1990
"אני זוכר שהופענו יחד באותה תקופה, אך לא זוכר איזה שיר ביצענו יחד", מספר הסולן אייל שכטר. "אני כן זוכר חזרה בקצה רחוב אלנבי בתל אביב. חמי ואני לא היינו אז בקשר ממשי, אבל אני זוכר שחמי היה הראשון שביקשתי ממנו שיחווה דעה על 'תשאירי לי מקום לחבק אותך'. הוא אמר שאהב, אבל לא ידעתי אם הוא נחמד או באמת מתכוון. 'תשאירי לי מקום' היה שיר חלומי ורך, ו'איפה הילד?' היו הילדים הכי קשוחים בשכונה".

אייל שכטר וחמי רודנר (צילום: דינה קרטיס)
אייל שכטר וחמי רודנר (צילום: דינה קרטיס)

אסף אמדורסקי וג’נגו מ״תערובת אסקוט״ הופעה במועדון “רוקסן", תל אביב, 1990
“התמונה הזו היא מתוך הופעה שצילמו לטלוויזיה והשתתפו בה כמה להקות, וגם אנחנו, ‘תערובת אסקוט’: אסף אמדורסקי, ירמי קפלן ואני”, מספר חבר הלהקה עמיר (ג’נגו) רוסיאנו. “אני זוכר שבדרך שמענו ברדיו את ההופעה שכבר התחילה. הלהקה הראשונה הייתה 'זקני צפת', והם היו מושלמים וגם אנחנו רצינו להיות טובים”.

אסף אמדורסקי וג'נגו, רוקסן ,1990 (צילום: דינה קרטיס)
אסף אמדורסקי וג'נגו, רוקסן ,1990 (צילום: דינה קרטיס)

הגיטרה של מרק לזר, מוזיקאי ובסיסט להקת רוקפור
“בתמונה אנחנו רואים גיטרת ריקנבקר בס", מספר מרק לזר. "הגיטרה הספציפית הזו לקחה חלק בכל הקלטות אלבומה של 'רוקפור', 'האיש שראה הכל', ובשירים נוספים באלבומים שאחריו. גיטרת הבס הזו היא חלק מהסאונד הבסיסי והמאופיין של 'רוקפור'. אומנם יש לה צלקות של מאות הופעות ומאות שעות אולפן, אבל עדיין יש לה את היכולות והשרירים שהיו לה בשנות ה־90".

הגיטרה של מרק לזר להקת רוקפור  (צילום: רן יחזקאל)
הגיטרה של מרק לזר להקת רוקפור (צילום: רן יחזקאל)

חמי רודנר וג’נגו הופעה במועדון “הפינגווין", תל אביב, 1989
“בתמונה רואים את ‘איפה הילד?’ בהרכב פרה־היסטורי כשעל הבס עמיר (ג’נגו) רוסיאנו”, מספר הסולן חמי רודנר. “הייתה איזו רוח של מהפכת רוק באוויר”.


ציור של מתופפת להקת המכשפות, יעל כהן, שציירה הסולנית ענבל פרלמוטר ז״ל
"ענבל מאוד אהבה לצייר והייתה מציירת מדהים", מספרת יעל כהן. "בכל פעם שהיו לידה נייר ועט – היא הייתה מציירת ומשרבטת משהו. הציור הזה צויר לפני הופעה שלנו, והיא פשוט הסתכלה עליי וציירה. כמובן שלקחתי את הציור ושמרתי אותו אצלי. גם את עטיפתו הקדמית של התקליט השני שלנו, 'זמנים מוזרים', ענבל ציירה, וכולנו צבענו".

ציור של ענבל פרלמוטר את יעל כהן  (צילום: רן יחזקאל)
ציור של ענבל פרלמוטר את יעל כהן (צילום: רן יחזקאל)

דנה ברגר הופעה ב־1990

דנה ברגר 1990 (צילום: דינה קרטיס)
דנה ברגר 1990 (צילום: דינה קרטיס)


להקת “רעש” הופעה ב־1991
“בשנים ההן הופענו בכל מקום שהסכים שננגן אצלו", מספר המוזיקאי ג'וני שועלי, חבר הלהקה. "תמונה זו צולמה לזיכרוני בבר קטן ברחוב גאולה בתל אביב. היינו סוחבים את המגברים והכלים, מתחברים ומנגנים בווליום מטורף. נהגנו להקליט בטייפ את ההופעות. אחרי זה היינו שומעים את ההקלטות במשך שעות ולא מאמינים".

בובת מכשפה שהעניקה סולנית ״המכשפות״, ענבל פרלמוטר ז״ל, ליוצרת והזמרת אלונה דניאל
"בשנת 1996 הוציאה להקת המכשפות את האלבום 'מתכסות' שהוקדש לגרסאות כיסוי", מספרת אלונה דניאל. "אחת מגרסאות הכיסוי הייתה לשירי 'ערפד'. בחמש הופעות השקת האלבום הלהקה הזמינה אותי ואת קורין אלאל, שגם שירה 'חיה בתוך קופסה' זוכה לגרסת כיסוי באלבום, להתארח. בסוף סיבוב השקת האלבום ענבל פרלמוטר הביאה מכשפה אחת לי ומכשפה אחת לקורין".

מתוך אוסף אלונה דניאל (צילום: רן יחזקאל)
מתוך אוסף אלונה דניאל (צילום: רן יחזקאל)

ירמי קפלן חזרות בדירה שלו ברחוב זמנהוף בתל אביב, 1990

ירמי קפלן בדירה בתל אביב 1990 (צילום: דינה קרטיס)
ירמי קפלן בדירה בתל אביב 1990 (צילום: דינה קרטיס)