לפתע נושרים עלי הזמן ומאי-שם במרחביו חוזרים ומהדהדים בלבוש חדש "קולנוע", קשה בלעדיך", "אתה בא אלי", "הלו"  ו"גידי" האלמותי, להיטי אלבום הבכורה של שרון ליפשיץ, זמרת האיכות, שזה מכבר החליטה לתלות את המיקרופון ולרדת מהבמות בטרם עת. זאת, כשביוזמתו ובהפקתו של המפיק חיים שמש נקראו לדגל הזמרות אפרת גוש, שוהם טפיארו, עומר מושקוביץ, אביגיל קובארי ומיקה שדה כדי להקליט את גרסותיו החדשות של המפיק המוזיקלי תמיר גורדין לשירי זמרת העבר.

"כמי שגדל על שיריה של שרון ליפשיץ, זאת בשבילי סגירת מעגל מרגשת", הוא אומר. "מהרגע שהוטלה עלי המשימה, היה לי ברור שזה יהיה אלבום שכולו שירת נשים".

ולא במקרה.
"אכן, זה מאוד טבעי לי, כי כמי שמעריץ את הקול הנשי, יוצא לי לעבוד בעיקר עם זמרות".

פגשת את שרון?
"שרון לא הייתה מעורבת בתהליך ובאופן אישי אני לא מכיר אותה. נתתי לה את ה'ספייס" שלה".

מה הנחה אותך בהפקה המוזיקלית?
"בזמנו, לפני כ-36 שנה, זה היה אלבום פורץ דרך כאחד מאלבומי הפופ המובהקים הראשונים שהופקו בארץ וזכו לתהודה רבה. בגלל שהוא נקרא 'קולנוע', רציתי תחילה ליצור אפקט סינמטי, אבל עם הזמן החלטנו להיאחז ב'אתה בא אלי', שיר אחר של שרון ולבסס את האלבום על מערכות היחסים שבשירים. מוזיקלית, רציתי להביא אותם להיום, עם צליל עכשווי".

מה היה השיקול שבבחירת הזמרות?
"לפני הכל היה לי חשוב להיות מחובר לקול של כל אחת מהן. אכן, היה לי חיבור מדהים עם כולן".

החיבור של החמש אליו איננו מפתיע. הנינוחות הבלתי יומרנית של גורדין כאיש של כפר וטבע מדבקת. גורדין, 34, חי כל חייו במושב כפר-אז"ר, שסופח זה מכבר לרמת-גן. "מגיל ארבע-חמש אני זוכר את עצמי נרדם עם המוזיקה של אביב גפן באוזניות", הוא מעיד. "מגיל עשר אני על הגיטרה ולמדתי במגמת מוזיקה ב'בליך'. בהמשך למדתי ברימון, שם פגשתי את עומר מושקוביץ' ואיתה התחלתי את ההפקות המוזיקליות באולפן שבניתי במושב".

המפיק המוזיקלי תמיר גורדין (צילום: מאשה זיצר)
המפיק המוזיקלי תמיר גורדין (צילום: מאשה זיצר)

כעת, נעבור לזמרות. אביגיל קובארי מבצעת כאן את  "גידי" ואת "הלו". "אני כאילו מכירה שנים את השירים של שרון ומבחינתי הם היו תמיד ברקע כזה", היא אומרת. "בהקלטה שלנו תפסתי עד כמה ההגשה של שרון מדהימה. גם אני, כשאני עושה את המוזיקה שלי, הכי חשובות לי המילים".

"לא הכרתי קודם לכן את השירים של שרון ליפשיץ", מודה שוהם טפיארו, ששרה כאן את "גל נשבר" ואת "מחשבות הקיץ". "אנחנו זמרות מאוד שונות. מכיוון שלא הכרתי, לא היה חשש שאחקה אותה. ובאשר לתמיר, הוא אפשר לנו להתבטא ושכל אחת תביא 'אינפוט' משלה".

"איך שרים את שרון ליפשיץ ונמנעים מלשיר כמוה? - חושבים על זה כמה שפחות", כך מציגה מיקה שדה, מבצעת השירים "טוט" ו"אתה בא אלי"  את הגישה שלה. "אני מביאה את עצמי ומשתדלת למצוא את מיקה בתוך שרון ובדרך שלי. והאמת? - אני מעריצה שרופה שלה. ותמיר? - הוא אחד המפיקים היותר מיוחדים שיצא לי לעבוד איתם".

מבחינת גורדין, מי שהפיק מוזיקלית את שני אלבומיה של עומר מושקוביץ, לא היה ספק שהיא תהיה מזמרות ה"פרויקט". היא מכירה את השירים ואת המבצעת המקורית שלהם בהיות בתה של זו, הזמרת שלי לוי, חברתה שהייתה שותפה להפקת אלבומה השני. "לא הקדשתי יותר מדי מחשבה אם אני שרה דומה או לא ולכן זה יצא אמיתי מבחינתי", מעירה מושקוביץ. "ולשיר כאן לתמיר זאת חוויה מעצימה".

אפרת גוש פותחת את האלבום עם "קשה בלעדך", הלהיט שהיה קלף מנצח של ליפשיץ. "בעבר נמשכתי לשירים של שרון ולצורת ההגשה שלה", היא מעידה. "זכרתי את השיר בעבר ובכוונה לא חזרתי אליו לפני ההקלטה כדי שאוכל להתרכז בביצוע משל עצמי. השתדלתי לתת לסיפור של השיר את נקודת המבט שלי. תמיר ניחן באהבה אין סופית למוזיקה עם כל הרומנטיקה שבדבר".

בעצם, איך הכל התחיל?
"זאת יוזמה שהתחילה בימי הקורונה הראשונים", מספר המפיק חיים שמש, מי שנודע בין השאר כגלאי של אפרת גוש, כמו גם אביתר בנאי, אביב גפן, "היהודים" ועוד. "כשהתחיל הסגר, היה לי ברור שצריך לשמור על תנועה ולעשות דברים. אז עלה הרעיון של סדרת אלבומי-מחווה לאלבומי מופת ישראליים. מה שיש כעת לצד גרסת תמיר גורדין ל'קולנוע' אלה הם הגרסה של רע מוכיח לאהוד בנאי והפליטים, מה שיהיה עוד מעט בפסטיבל ישראל וגם גרסת מאיה בלזיצמן ומתן אפרת ל'אדם בתוך עצמו' של שלום חנוך".

שרון ליפשיץ (צילום: יוסי אלוני)
שרון ליפשיץ (צילום: יוסי אלוני)

"שרון היא ציפור נדירה בנוף המוזיקלי של ישראל", הוא נפעם. "יש לה יכולות הלחנה ייחודיות ומקוריות, רגישות ומעודנות, לצד יכולת ווקאלית. בזמנו, אלבום 'קולנוע' שלה היה פורץ דרך בפופ הישראלי. זה נראה לי חשוב להביא אותו בגרסה חדשה".

ניסית לשכנע אותה לחזור?
"לא. אין טעם לנסות לשכנע אותה. היא במקום שלה וזה בסדר".

ולבסוף, דבריה של שרון ליפשיץ, שמזה שנים נמנעת מלהתראיין: "כשחיים שמש סיפר לי על ההפקה הזאת, מאוד התרגשתי. זה נתן לי להבין שהשירים שלי עדיין רלוונטיים ומעניינים גם אנשים מדור צעיר יותר, מה שמהווה בשבילי מחמאה מאוד גדולה, מה גם שיש זמרות מאוד טובות באלבום".

כאן היא מביאה גילוי: "לא התערבתי בכלום באלבום הזה חוץ מבקשה אחת שהייתה לי, אם זה יתאפשר, שאת 'קשה בלעדיך' ישיר גבר ויהיה בכך איזו אמירה, אבל זה לא התאים לקונספציה של שיתוף זמרות בלבד".

כששמעת את הביצועים החדשים, זה דגדג במשהו?
"מבחינת לחזור? - לא! (צוחקת) מה כן? - עכשיו אני מבינה יותר למה שהאלבום הזה עשה לאנשים. פחות חשוב לי מה זה עשה לאגו שלי, אם אוהבים אותי, או לא. זה לא ממש מעניין אותי בשלב הזה בחיי. בשבילי זאת פריבילגיה שקיבלתי בלגעת בהרבה אנשים עם שירים ששרתי".

איך אומרים? - קשה לנו בלעדיה, אבל מי יודע. בעוד חצי שנה תחגוג שרון ליפשיץ 60 חורפים. רק 60. ואולי ואולי. אבל במקום לשגות באשליות מפונטזות, מוטב לנו להתמוגג כעת מהביצועים החדשים.

לאלבום:  https://patiphon.co.il/music/itq5762PPV?token=WPxT9Q+PC2M=