אם גולת הכותרת בפעילותו כמוזיקולוג של ד"ר נתן שחר, שהלך אתמול לעולמו בגיל 83, היה ספרו המונומנטלי "שיר שיר עלה-נא", על תולדות הזמר העברי, שהופיע לפני 14 שנה בהוצאת "מודן", הרי כמלחין הוא הבטיח לעצמו מקום של כבוד בהן עם "איילת החן".

השיר, מהיפים ביותר שחוברו בארץ הזאת, עם קול הקטיפה הנפלא של אריק איינשטיין הצעיר הביא לו ב-65' ולמחבר מילות השיר, הסופר עודד בצר, את הפרס הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון הרביעי.

שחר, שנהנה מתהילת הרגע בגיל 28, גדל בקיבוץ עין-חרוד ובנעוריו עבר עם משפחתו לירושלים. הוא ניגן בפסנתר מגיל רך ובעוד נער "לחץ" אקורדיון בהרקדות ובעצרות-הגשמה של תנועות הנוער, שם הלחין את שיריו הראשונים ולימים הקדיש להן את ספרו המרשים "שירת הנוער", שאותו הוציא לפני שלוש שנים בהוצאת "יד בן-צבי". אז, כשלא היה בטוח שיבחר בקריירה מוזיקלית, למד באוניברסיטה העברית כלכלה במסגרת העתודה האקדמאית.

להלחנת "איילת החן", השיר שגילה בענק את אריק איינשטיין הסולן, הגיע שחר באקראי. היה זה ב-65', כשעבד במחלקת ההסברה של מרכז מפא"י.

בבניין המפלגה פגש את סופר הילדים, עודד בצר, ששימש כמזכירו האישי של מזכ"ל המפלגה דאז, ראובן ברקת. כשבצר גילה לו, שמחוץ לג'וב המפלגתי הוא גם כתב שירים, הגיב שחר ספונטנית במשהו כמו "יופי, אז נשלח שיר לפסטיבל".

"המילים היפות של עודד בצר הזכירו לי את שיר השירים", ציין שחר. "די אם אצטט את הבית הפותח - 'הלכת בין עצי התפוח,/ חייכת אלי שמש עולה,/ אוושה בשיחים הרוח,/ טללים לראשך עטרה'. במנגינה שלי ניסיתי לצייר בצלילים את המילים הקסומות של השיר".

כשהערתי בראיון עמו, שהוא קיבל כמעבד השיר את יצחק גרציאני, שהיה מוכר מתזמורת צה"ל ומעיבודיו לשירי הגשש החיוור, אמר: "כמעבד, זיקו היה אז הפסגה בתחומו, אבל אמנם פחדתי שיכניס לשיר משהו מתרועת החצוצרות של תזמורת צה"ל וזה לא ישתלב עם העדינות של הלחן, זיקו הגיב בחיוך והביא עיבוד נהדר שתרם באופן משמעותי לזכייה של השיר".

כשנשאל על אריק איינשטיין, השיב: "לא היה לי שום קשר עם מבצעי השיר ולא הכרתי אותם. מאוד התרגשתי כשהודיעו לי, שיפה (ירקוני) ואריק יהיו המבצעים. יותר לא יכולתי לבקש. הביצוע של אריק הרעיד את אולם 'בנייני האומה'. בהפסקה שמעתי שהשיר שלנו הוליך בספירת הקולות, אבל לא ניחשתי שנזכה. רק כשקראו לבמה אותנו, המחברים, הכרתי לראשונה את המבצעים".

נפגשתם לאחר מכן?, תהיתי. 'לא', הוא ענה. אחרי הרבה שנים התקשרתי לאריק וביקשתי שיאפשר לי להציע אותו כמועמד לפרס ישראל. אבל אריק, שכידוע לא היה איש של פרסים, הוריד אותי מהרעיון עם איזו בדיחה נחמדה".

שחר לא התייחס אל עצמו כאל מלחין: "שלחתי שירים לעוד פסטיבל זמר או שניים והם לא התקבלו פשוט מפני שלא היה ברמה של 'איילת החן'. עסקתי בהוראה, ניצחתי על מקהלות וכמוזיקולוג, הלחנים שהלחנתי לא עברו את הביקורת שלי".

כך נמנע מלהרחיב לגבי שיריו, פרט להבלחה חד-פעמית מאמצע שנות ה-70, שהוא מודה בה בסיפוק. מסתבר, שמלחין "איילת החן" הוא ולא אחר גם מלחין המוזיקה של "ריץ' רץ'", מספינות הדגל של תוכניות הילדים בערוץ הראשון, למילים של עמוס אטינגר ובביצוע מקהלת ילדי הדסים. "רציתי שזה יישמע כמו פזמון אמריקאי והלחנתי בצ'יק", העיד.