לא הרבה סדנאות כתיבה מצליחות למשוך קהל כל כך גדול במחיר כל כך יקר. אבל כנראה שישראלים כן מוכנים לשלם כשזה נוגע לאיכות. בימים הקרובים, 23-26 בנובמבר, יעברו רוכשי כרטיסי סדנת ״story" של רוברט מקי חוויה אינטנסיבית בת ארבעה ימים של צלילת עומק למלאכת ואומנות הכתיבה על כל רבדיה, ואולי אפילו יצליחו לענות על השאלה המסקרנת: מה הקשר בין ערפל לפסיעות חתול?

רוברט מקּי הוא מרצה ומנחה כתיבה יוצרת המפורסם ברחבי העולם בזכות סמינר "סיפור" שפיתח בעת שלימד באוניברסיטת דרום קליפורניה. אפשר לומר שמקי הוא הגורו של כל התסריטאים ואם לא שמעתם עליו הגיע הזמן שתשמעו.

היום הראשון של הסדנה החל וכמות גדולה של כותבים על כל סוגיהם הספיקה להתקבץ ברחבת הגרניט האפורה של אולם סמולרוש המודרני באוניברסיטת ת״א. ההתרגשות מורגשת באוויר כשהמשתתפים חיכו בסבלנות בתור המשתרך לסריקת הברקוד לקבלת תג הכניסה הנחשק. כחול לסדנה המקוצרת, אדום לארוכה, אדום וכחול שישחררו אותם מהמטאברס לעולם שכולו רוברט מקי. עולם ציני, מקצועי ולא מתפשר. מקי עולה על הבמה בדיוק בזמן 9:00.

הקהל אפילו לא מספיק למחוא כפיים כי מקי ישר מתחיל לדבר בקולו הצרוד, הוא מפרט על הדרישות שלו מהמשתתפים בסדנה: אסור לאחר, זה די מסכם את זה. בנוסף הוא ממשיך ״מי שהטלפון שלו יצלצל יצטרך לשלם לי 20 דולר״, הוא פונה לקהל שיסביר לו כמה זה עשרים דולר בשקלים, מישהו מהקהל משיב ״100 שקלים״ מקי עונה ״מאה שקלים אלי במזומן למי שהטלפון שלו יצלצל ואם לאותו אדם הטלפון יצלצל פעמיים הוא יעוף מההרצאה״ הוא מוסיף ״ומי שילשין לי על מישהו שבפלאפון יקבל ממני מאה שקלים״. זה ההומור של מקי, סרקסטי וציני. ניכר שהקהל מעריך את זה על סמך הציחקוקים הרבים.

בנוסף הוא מציין ״בהפסקות שלכם אני לא מקבל הפסקה, אני יושב פה על במה והולך לענות על השאלות שלכם״ הוא מפרט איזה שאלות מותר לשאול אותו ועל אילו שאלות הוא ממש לא מתכוון לענות, למשל: מה הסרט האהוב עליך?ֿ לא באתי לנהל איתכם שיחות חולין, אל תספרו לי על פרויקטים שלכם ואל תשאלו אותי שאלות עיסקיות כמו איך להשיג סוכן או מפיק, אני לא הולך לענות על זה. רק שאלות ענייניות שקשורות לכתיבה ולהרצאה.

הוא מוסיף "אני לא מכיר אותכם ואני לא מעוניין להכיר אותכם, אני רק מקווה שתוכלו לקחת מהסדנה הזאת כלים לשיפור היצירה שלכם ואולי יום אחד אראה אותה בקולנוע או בטלויזה ואצליח להתרשם ממנה".

בנימה אופטימית זו מתחיל היום הראשון, ניכר כי המשתתפים מנסים ליישם את דרישותיו לעמוד בלו״ח הזמנים הצפוף מהפאניקה המורגשת בה הם רצו אנה ואנה אוחזים כוסות קפה, מזדרזים להגיע בזמן לפני שדלתות האולם ינעלו סופית לקראת ההרצאה הבאה. מקי מעביר את סמינר "סיפור" כבר למעלה מ-20 שנה מסביב לעולם. על פי ההערכות יותר מ-40,000 איש כבר השתתפו בסמינר, הנחשב השתלמות הכתיבה המבוקשת בעולם. רבים מתסריטאי הוליווד טוענים כי מקי מהווה עבורם מקור השראה.

רוברט מקי בישראל (צילום: שרון לוקסנבורג)
רוברט מקי בישראל (צילום: שרון לוקסנבורג)

 בין בוגרי הסנדאות של מקי ניתן למצוא כותבים, במאים ושחקנים מוערכים, בהם ג‘יין קמפיון, ג‘פרי רש, פול האגיס, עקיבא גולדסמן, וויליאם גולדמן, גו‘אן ריברס, מג ראיין, דיוויד בואי, קירק דאגלס, ג‘ון קליז, ראסל ברנד ואחרים.  ובישראל: חגי לוי, אבי ניר, שירלי מושיוף, אילן הייטנר, אמיר הראל, דודי זילבר, מוטי לרנר, ליאורה קמינצקי, דלית קהן, אלון אבוטבול, ליאת הר לב, גלעד שגב, אלון גור אריה, זהר וגנר, אתגר קרת, יהודית קציר, עדי אשכנזי ויאיר לפיד (שאף כתב את ההקדמה למהדורה העברית של ”סיפור“).

מקי התפרסם בין השאר בזכות סרט הקולנוע אדפטיישן (2002, במאי: ספייק ג'ונז), בכיכובם של ניקולס קייג' ומריל סטריפ. בסרט מגלם את דמותו של מקי השחקן בריאן קוקס. בסרט, מנהל התסריטאי צ'רלי קאופמן דיאלוג עם מקי, בעיקר בנושא הקריינות שמקי מסתייג ממנה. מאמריו של מקי הופיעו במאות עיתונים וכתבי עת ברחבי העולם, בהם: הארוורד ביזנס רוויו, וול סטריט ג‘ורנל, ואניטי פייר, מגזין הניו יורקר ואחרים. מקי הופיע בתוכניות טלוויזיה בכל רחבי העולם. 

מקי משמש גם כיועץ לאולפני הסרטים המובילים ולחברות הטלוויזיה, בין השאר: דיסני, פוקס המאה ה-20,  פרמונט ו-MTV. בנוסף, חברות רבות שולחות את כל סגלי היצירה שלהם להשתתף בסדנאות של מקי על בסיס קבוע, בין השאר: פיקסאר, איי.בי.סי., בי.בי.סי., דיסני, ניקולודיון, פרמונט ושידורי קשת.

מתוך פתח דבר למהדורה העברית, מאת יאיר לפיד: ”כמו כל מורה גדול באמת, מקי אינו מלמד אותך מה לעשות, אלא לאן להסתכל… הוא לא מנסה להגדיר מהו כישרון, אלא איך להשתמש בו… הוא מחבק אותך כשאתה נתקל במחסום כתיבה, עוזר לך לקום מהרצפה שהסצינה נתקעת, מזכיר לך שוב ושוב למה הגעת עד הלום… האם יש לכם סיפור? הוא שואל שוב ושוב, האם המצאתם משהו? אם כן, הוא יסביר לכם איך לספר אותו. איש אינו מסביר את זה טוב ממנו“.