בא האביב, ואיתו מגיעה העת לחשיפת תוכנית הסרטים של פסטיבל דוקאביב, שנחשב לפסטיבל הגדול והיחיד המוקדש לקולנוע דוקומנטרי בישראל. דוקאביב ה-24 יתקיים השנה במתכונת משולבת: בסינמטק תל אביב, ברחבי העיר ובאון ליין באתר הפסטיבל. 120 סרטים דוקומנטריים מהארץ והעולם יוקרנו בין התאריכים 26 במאי ועד 5 ביוני.

הפסטיבל ייפתח עם "אייכמן ההקלטות האבודות" סרטו של יריב מוזר. 60 שנים מתום משפטו והוצאתו להורג של אייכמן, נחשפים סלילי ההקלטה מקורים מתוך ראיון שערך העיתונאי הנאצי סאסן עם אייכמן בארגנטינה. ראיון השופך אור חדש על דמותו של פושע המלחמה הנאצי, כפי שהציגה במשפט בירושלים, כמי שרק מילא פקודות.

"אייכמן" הוא אחד מ-13 סרטים ישראלים חדשים ומסקרנים שמתמודדים בתחרות הישראלית בפסטיבל. עוד מתמודדים:

  • "טנטורה" סרטו של אלון שוורץ. הסרט שעורר סערה לאחרונה, מציג את הסיפור השנוי במחלקות שהושתק, על טענות לטבח שביצעו לוחמי חטיבת אלכסנדרוני בתושבי הכפר טנטורה במלחמת העצמאות. הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס.
  • "מה קורה לי בזמן האחרון"  סרט על רבקה מיכאלי, יוקרן בקטגוריית סרטי אמנות ותרבות. תמר טל ענתי מלווה את רבקה מיכאלי בכניסה לעשור התשיעי לחייה תוך שהסרט בוחן מה אירע גם למדינה.
  • "סוד מוחלט בהחלט" סרטו של אבי וייסבלאי המגלה מחדש את דמותו של סופר חסמב"ה, יגאל מוסינזון. 
  • "ארי והזרע הקדוש" מתמקד בתורם הזרע הסדרתי ופרופ' למתמטיקה שהוא אב למאה ילדים.
  • היישר מפסטיבל ברלין מגיע לתחרות "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה ברעם" סרטו של הבמאי רן טל , הנוגע בצלקות שמותירה ההיסטוריה גם במתעדיה. "ילדי השלום" חוזר עם מעיין שוורץ  לנווה שלום כפר ילדותו בו חיים יחד ישראלים ופלסטינים. 
  • "למקרה שאת עדיין בסביבה" של טוליק גלאון המתעד התמודדות של אישה יוצאת דופן עם מותה הקרב, ואת "החיים אחרי המוות" של בן זוגה ובתה.
  • הסרט "מיני די וי" שיוצג בבכורה עולמית, הוא ציפייה מחודשת בקלטות וידאו שצילמו בילדותם ארבעה להט"בים ובהם הבמאי שאולי מלמד, החושפת את סיפור ההתבגרות שלהם.

רבקה מיכאלי, ''מה קורה לי בזמן האחרון'' (צילום: יעקב אגור)
רבקה מיכאלי, ''מה קורה לי בזמן האחרון'' (צילום: יעקב אגור)

לתחרות נבחרו גם שמונה סרטים של סטודנטים מבתי הספר הגבוהים לאמנות ולקולנוע. והרשימה עוד ארוכה. במסגרת פסטיבל דוקאביב 2022 יחולקו פרסים לסרטים וליוצרים בשווי כולל של 400 אלף שקלים.

פרס פרנק לאוי בשווי 70 אלף שקלים, יוענק לסרט הישראלי הטוב ביותר. הסרט הזוכה יזכה גם למענק בסך 100,000 ש"ח מטעם דוקאביב עבור שיווק וקידום הסרט לקראת המירוץ לאוסקר. במסגרת התחרות יוענקו גם פרס ראש העיר לסרט ביכורים, פרס חבר השופטים, פרס יוסי קאופמן לבימוי, פרס העריכה, פרס הצילום ופרס התחקיר.

לראשונה יוענק פרס חדש על סך 50,000 ש"ח פרס "תמונה בזמן" לסרט תיעודי בהשראת תולדות המדינה והחברה הישראלית. הפרס מוענק ע"י קרן כדר לתרבות, אמנות ומדע, מיסודו של ד"ר אברהם כדר. 

חידוש נוסף בפסטיבל: טיקטוק ודוקאביב משיקים השנה תחרות חדשה וראשונה מסוגה בעולם לסרטי דוקו קצרים של עד 3 דקות. התחרות תתקיים באמצעות אפליקציית טיקטוק, ושלושת המקומות הראשונים יוקרנו במסגרת הפסטיבל ויזכו בפרסים כספיים בשווי 18,000 שקלים.