מבחינת עולם הקולנוע, שנת 2020 לא בדיוק התקיימה. גם שנת 2021 לא ממש מסמלת חזרה לנורמליות ברוב חלקי העולם, כך שטקס האוסקר שייערך במהלך הלילה (בין ראשון לשני), שמתקיים השנה באיחור, יהיה מעט שונה. התוכנית, ככל שידוע עד לרגע זה, היא לערוך את הטקס תחת כיפת השמים וללא מסכות.

הטקס ישודר בישראל ב'יס' דרמה בשעה שלוש לפנות בוקר, ואירועי השטיח האדום (שיהיה השנה קצר מהרגיל בגלל הקורונה), ישודרו החל מהשעה 23:30 ביום ראשון, כאשר למחרת ניתן יהיה לצפות בגירסה הערוכה והמתורגמת של הטקס. 

כולנו היינו צמודים השנה בעיקר למסכי הטלוויזיה והשימוש בשירותי סטרימינג הלך וצמח. רוב הסרטים המועמדים לפרסים הוצגו לזמן קצר בבתי קולנוע שהיו פתוחים ועברו די מהר לסטרימינג. אבל עולם הקולנוע ממשיך לפרוח, גם אם עתידם של אולמות הקולנוע לא מאוד ברור.

היו כמה אבני חן השנה בין יצירות הקולנוע החדשות, בהן סרט ישראלי קצר של תומר שושן, 'עין לבנה', שמועמד בקטגורית הסרט הקצר, מה שאולי יגרום לחלק מהישראלים להישאר ערים. 

תומר שושן (צילום: צילום מסך יוטיוב כאן 11)
תומר שושן (צילום: צילום מסך יוטיוב כאן 11)

הסרט הטוב – אחרי ש'פרזיטים' הקוריאני זכה בשנה שעברה בפרס הסרט הטוב, קשה הפעם להמר על סרט שיזכה, אבל יש כמה טרנדים שאפשר לציין.

בין שמונת המועמדים לפרס יש כמה שנראים כהימור בטוח יותר, בהם 'מאנק', סרטו של דייויד פפינצ'ר שמשרטט ביד אוהבת פורטרט של הרמן מנקביץ', התסריטאי הגאון והאלכוהוליסט שיצר את 'האזרח קיין', אבל לדעתי הוא לא יזכה בפרסים רבים. ארון סורקין, במאי הסרט 'משפט השבעה משיקגו', היותר מהנה מבין כל המועמדים, לא זכה במועמדות לפרס הבמאי הטוב, מה שלא מבשר טובות לגבי הסיכוי שלו לזכות בפרס הסרט הטוב.

כך גם הבמאים של 'האב', 'ג'ודאס והמשיח השחור' ו'צליל המתכת', גם הם לא זכו במועמדות הנחשקת. מה שמשאיר את הדרמה הקוריאנית 'מינארי' של הבמאי לי איזק צ'ונג, את 'אישה צעירה מבטיחה' של אמרלד פנל ו'נומנלנד' של קלואה ז'או, המספר את סיפורה של אישה מזדקנת שיוצאת למסע לרוחבה של ארצות הברית אחרי שהא מאבדת את כל כספה. הסרט מהדהד אבעיה חברתית קשה באמריקה של ימינו ומספר את סיפורם הטרגי של מי שהושלכו לצד הדרך, בצורה פואטית ונוגעת ללב. 

ההימור שלנו: 'נומנלנד'. 

No Man's Land (צילום: יח''צ)
No Man's Land (צילום: יח''צ)

 הבמאי הטוב – קלואה ז'או, במאית 'נומנלנד' קיבלה את רוב פרסי המבקרים בעונת הפרסים הנוכחית ואמורה גם לזכות באוסקר. 

ההימור שלנו: קלואה ז'או.

השחקן הטוב – זוהי הקטגוריה הקלה ביותר לניחוש. הפרס ילק לשחקן צ'דוויק בוסמן שהלך לעולמו בשנה שעברה ממחלת הסרטן. הוא יקבל את הפרס עבור משחקו שבדרמה 'התחת השחור של מא רייני'. ב'אוסקר' יש מסורת של הענקת פרסים לאחר המוות, כולל פיטר פינץ' שזכה בפרס עבור 'רשת שידור', והית' לדג'ר שזכה בפרס עבור משחקו ב'אביר השחור'. בוסמן, שנפטר בהיותו רק בן 43, מצטרף לרשימה עצובה זאת. 

ההימור שלנו: צ'דוויק בוסמן.

השחקנית הטובה – פרנסיס מקדורמנד הייתה אמורה להיות מועמדת מובילה עבור משחקה ב'נומנלנד', אם לא הייתה כבר זוכה בפרס פעמיים. ונסה קירבי היתה בהחלט מצוינת בסרט ' Pieces of a Woman' אבל הסרט היה יותר מדי מדכא מכדי לזכות באוסקר.

מה שנותר הוא שידור חוזר של התחרות בשנת 1973, הפעם האחרונה בה התחרו שתי שחקניות שחורות, סיסלי טייסון ודיאנה רוס, על הפרס עבור משחקן בשני סרטים שעסקו בדמותה של בילי הולידיי.

מאחר והשנה יש שתי מועמדות שחורות – ויולה דייויס (מאר ייני) ואנדרה דיי, עבור פורטרט נוסף של בילי הולידיי. בשנת 1973 האוסקר הלך לליזה מינלי עבור משחקה ב'קברט'.

הפעם דומה שקארי מאליגן אמורה לזכות עבור משחקה בסרט Promising Young Woman. מאליגן היא כבר הרבה מעבר לתואר שחקנית מבטיחה אבל היא טרם זכתה בפרס הנחשק. התחרות היחידה שהיא מתמודדת איתה היא ויולה דייויס, שזכתה השנה ב'סאג', תחרות שנהוג להתיחס אליה כאל כזו שמנבאה מה יקרה באוסקר.

ההימור שלנו: קארי מאליגן.

שחקן המשנה הטוב – דניאל קאלויה, ששיחק טת פרד המפטון ו'ג'ודאס והמשיח השחור', דרמה המספרת על תנועת הפנתרים השחורים בארה"ב, הוא הפייבוריט בקטגוריה. 

ההימור שלנו: דניאל קאלויה. 

שחקנית המשנה הטובה – יו-ג'ונג יון היא גנבת סצנות נפלאה, בתפקיד הסבתא ב'מינארי', סרט על מהגרים קוריאנים לארה"ב, המועמד בשש קטגוריות, כולל הסרט הטוב, הבמאי הטוב והתסריט הטוב. הוא כנראה לא יזכה ברוב הפרסים אבל ליון יש סיכוי לא רע להצטרף לכמה שחקנים שזכו בקטגוריה על אף שלא דיברו באנגלית, כמו למשל סופיה לורן, בניטו דל טורו, רוברטו בניני ורוברט דה נירו. 

ההימור שלנו: יו-ג'ונג יון.

'מינארי' (צילום: יח''צ)
'מינארי' (צילום: יח''צ)

התסריט המקורי הטוב – כרגיל זוהי תחרות צמודה מאוד, אבל לארון סורקין, הכותב המוכר והאהוב של 'משפט השבעה', יש יתרון קל. הסרט היה אחד מהאהובים ביותר בשנה האחרונה.

ההימור שלנו: ארון סורקין.

התסריט המעובד הטוב – על אף העובדה שלא רבים הספיקו לצפות בו, קלואה ז'או, תסריטאית ובמאית 'נומנלנד' היא הפייבוריטית לזכייה בפרס על התסריט שעובד על פי רומן מאת ג'סיקה ברודר.

ההימור שלנו: קלואה ז'או.

הסרט הזר – ישראל לא נמצאת השנה בין המועמדים בקטגוריה, אבל הסרטים המועמדים הם מצוינים. הבולט בהם הוט 'עוד סיבוב' של תומס וינטרברג, סרט על קבוצה של מורי תיכון שמחליטים שהדרך הטובה יבותר לחיות, היא להיות כל המן מבושמים מעט (והם די מזכירים לי את מורי התיכון שלי). וינטרברג הדניהוא אחד מיוצרי הקולנוע המוערכים ביותר בעולם כיום.

ההימור שלנו: 'סיבוב נוסף'.

הסרט הקצר – 'עין לבנה', סרטו של תומר שושן, שצולם בטייק אחד, זכה בפרסים רבים ברחבי העולם ומספר על צעיר ישראלי שהאופנוע שלו נגנב והוא ממהר להאשים עובד זר בגניבה. הבמאי הפלסטיני הפרח נבלוסי, מתמודד גם הוא באותה קטגוריה, ולדעתי אחד משני הסרטים הללו יזכו לתמיכה של צוות השופטים. יחד עם זאת, בגלל מה שמתרחש השנה בארה"ב, הסרט 'שני זרים רחוקים' של הבמאי טרבון פרי, המספר על קריקטוריסט שחור שנקלע לסיוט בו הוא נתקל בהטרדות בלתי פוסקות מצד המשטרה, הוא הזוכה היותר ודאי. 

ההימור שלנו: שני זרים רחוקים.