פסטיבל הקולנוע ירושלים 2020 שהתקיים השנה בחורף ובאופן מקוון בשל מגבלות הקורונה, הגיע הערב (רביעי) לשיאו המקוון, עם ההכרזה על הזוכים בתחרויות השונות. בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר זכה סרטו של דני רוזנברג, "מותו של הקולנוע של אבא שלי גם".

בנימוקי השופטים טלי שלום־עזר, ערן קולירין, חנה לסלאו נכתב כי "סרטו המקורי, החשוף, המדמם, של דני רוזנברג הוא סרט מלא באהבה לקולנוע ובאהבת אב, שבשילוב מבריק של חומרים דוקומנטריים ועלילתיים, מצליח לאפשר הצצה לנפשו האובססיבית של במאי קולנוע במרדף אחרי דמותו ההולכת ונעלמת של אביו החולה". 

מרק רוזנבאום זכה בציון לשבח על הופעתו בסרט ואילו עורכי הסרט נילי פלר וגיא נמש זכו בפרס קמינגס לעריכה על "שהצליחו ביד אמן לבנות שפה קולנועית אחיד ה מחומרים שונים". פרס המוסיקה בחסות אנובה מיוזיק הוענק ליובל סמו "על פס הקול המקורי, החצוף והרענן בסרט מצליח להעניק לצופה מבט מיוחד ואחר על כאבי הדמויות נרגנותם חלומותיהם ומלחמותיהם הנידונות לכישלון".

פרס GWFF לסרט הביכורים הישראלי הטוב ביותר הוענק לסרט "אסיה" (כתיבה ובימוי: רותי פרי-בר). "'אסיה' הוא דיוקן אינטימי יפהפה וקולנועי של אם ובתה בתהליך דעיכה ופרידה. הסרט, העשוי בצנעה ובדיוק רב, מצליח להתבונן באופן עדין אך חסר רחמים במציאות אנושית מורכבת", נימקו השופטים את בחירתם.

כמו כן הוענק פרס ענת פרחי לשחקנית הוענק לאלונה ניב על הופעתה בסרט "אסיה""על הדרך הרכה שבה מגלמת אלונה ניב דמות קשוחה ומובילה סרט המתנהל בעולם קשוח וקשה, בחמלה ורגש". דניאלה נוביץ זכתה בפרס אהרון עמנואל לצילום "על שהצליחה בעזרת פריימים מדויקים ויפהפיים לתפוס באורח מדויק להפליא את גלותם הפנימית של גיבורי הסרט במרחב הישראלי".

"הנה אנחנו", סרטה של דנה אידיסיס זכה בפרס דליה סיגן לתסריט. על הבחירה כתב חבר השופטים: "פרס התסריט מוענק לדנה אידיסיס על תסריטה הכואב והמחויך לסרטו המרגש של ניר ברגמן, 'הנה אנחנו', המתאר מסע לשחרור ועצמאות של אב ובנו, המפלח את הלב באנושיות זכה ופשוטה".

שי אביבי חלק עם נועם אמבר את פרס ענת פרחי לשחקן על הופעותיהם ב"הנה אנחנו". "שני השחקנים הם צמד בלתי ניתן להפרדה ונושאים את סרטו של ניר ברגמן על כתפיהם: לשי אביבי שמגלם באופן מלא כאב ואהבה דמות פצועה ורדופה הנתונה במלחמה אינסופית עם העולם, ולנועם אמבר על הדרך המדויקת המחויכת והחפה מקלישאות שבה הוא מגלם את דמותו של נער הנמצא על ספם של החיים" נימקו השופטים את מתן הפרס לשני השחקנים.

''הנה אנחנו'' (צילום: שי גולדמן)
''הנה אנחנו'' (צילום: שי גולדמן)

תחרות הסרט התיעודי

בפרס "דיאמונד" לסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל זכה הסרט "ילדים" של עדה אושפיז (בימוי והפקה). בנימוקי חבר השופטים רחל לאה ג'ונס, מאיה זינשטיין, ד״ר אוהד לנדסמן נכתב כי "בסרטה מביטה עדה אושפיז למציאות בעיניים תרתי משמע. לצד תיעוד ישיר ונוקב שבו היא מאפשרת לילדות אותן היא מצלמת להביע בחופשיות מוחלטת את עצמן ואת 'האמת' שלהן על חיים תחת כיבוש, היא גם לוכדת את האמת השנייה, הפנימית יותר, של הציווי – לעתים מפורש ולעתים מובלע – לכבוש את הכאב, העצב התסכול והפחד שהם מנת חלקן. ההתבוננות המתמשכת ומלאת החמלה של אושפיז במלכוד הבלתי אפשרי בה מצויות הילדות מצביעה על האבסורדיות והטראגיות של חייהן ומתגבשת לכדי מסמך דוקומנטרי חשוב, מבעית וחסר פשרות".

דנור גלזר זכה בפרס אהרון עמנואל לצילום על הסרט "ילדים". "לעבודת הצילום השקולה, החומלת והסבלנית של דנור גלזר, תפקיד מפתח בהבניית הסיפור. הוא  כמו סורק את נפשן של הילדות, מנפה את התפל, מזקק את העיקר ומחבר אותנו אל הוויתן", קבעו השופטים.

הסרט ''ילדים'' (צילום: AUfilms)
הסרט ''ילדים'' (צילום: AUfilms)

את פרס דיאמונד לבימוי תיעודי קטף דרור מורה על סרטו "הגורם האנושי". "דרור מורה מציע זווית התבוננות רעננה על המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים (והכושלים) לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. שופך אור חדש על נרטיב שחוק ומוכר, ומקנה לצופה תחושה של הימצאות מאחורי הקלעים ברגעים היסטוריים הרי גורל".

שירה הוכמן זכתה בפרס קמינגס לעריכה על סרטו של ברק הימן "דני קרוון". "הפורטרט-דואט שבין גיבור הסרט דני קרוון ליוצר הסרט ברק היימן מתנהל בחן רב גם הודות לעריכה המדויקת של שירה הוכמן" הודגש בנימוקי השופטים.

פרס המוסיקה בחסות אנובה מיוזיק הוענק לסרטו של עופר פנחסוב "אהובה עוזרי: "צלצולי פעמונים". מנימוקי שופטים: "בסרט, הדמות והמוזיקה אחת הן. הסרט מתבסס כמעט אך ורק על צליליה שלה וכך, כמו שעוזרי עיצבה את פסקול חייהם של רבים, היא מלחינה את סיפורה שלה כאשה, מזרחית, אמנית נועזת וזמרת נשמה".

הבמאי אלעד דווידוביץ' שיקוביץ' זכה בציון לשבח על סרט הביכורים שלו "מרפסת". "היוצר פותח צוהר אל עולמו הפנימי דרך המבט שלו החוצה אל העולם, בגבולות של מה שניתן לראות ממרפסת ביתו. דווידוביץ' שיקוביץ מתגלה כיוצר פיוטי ופוליטי עם עתיד קולנועי מבטיח".

התחרות הבינלאומית

בתחרות הבינלאומית, פרס נחמה ריבלין לסרט העלילתי הטוב ביותר הוא "אטלנטיס": (Atlantis) של התסריטאי והבמאי ולנטין וסיאנוביץ' (אוקראינה). בנימוקי השופטים נכתב: "הסרט מציג אדם היוצא למסע חיפושים אחר סימני חיים, משמעות והתחדשות בשממה פוסט-מלחמתית. השפה הפיוטית הייחודית של 'אטלנטיס' מהדהדת הרחק מעבר לזמן ולמקום שבהם מתרחשת העלילה. התמונות מהסרט ייחרטו בזיכרונכם למשך זמן רב". הפרס הוכרז על ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין.

הסרט "לאן את הולכת, אאידה?" (Quo Vadis, Aida) של התסריטאית והבימאית יסמילה זבניץ' (בוסניה והרצגובינה) זכה בציון לשבח של השופטים: "כוחו האמיתי של הסרט נעוץ במבט הפשוט והמפוכח החושף בפנינו את הרוע בכל הבנאליות, הוולגריות והדו-משמעות שלו".

פרס GWFF לסרט הביכורים הבינלאומי הוענק לסרט "עוזרת אישית" (The Assistant) אותו כתבה וביימה קיטי גרין (ארה״ב). בנימוקי הפרס כתבו השופטים אסף פולונסקי, גאיה פורר, פיליפ לקוט כי "הפרס מוענק על מתן ביטוי אסתטי לקלאוסטרופוביה וסיוטי לילה של אלו החיים בסיטואציות של חוסר כח מוחלט. ועל כישוריה של הבמאית לגרום לקהל להבין הרבה מבלי להראות הכל, ועל ההופעה היוצאת מן הכלל של ג׳וליה גרנר בתפקיד הראשי". ציון לשבח הוענק לסרטו של אריק סטיל, "מניין" (ארה״ב).

Quo Vadis, Aida? (צילום: פסטיבל הקולנוע בירושלים)
Quo Vadis, Aida? (צילום: פסטיבל הקולנוע בירושלים)

תחרות הסרט הקצר

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר הוא "מותו של זה" בבימויו של אבישי סיון. לדברי השופטים, "הפרס מוענק לאבישי סיון, שבשפה קולנועית מתבוננת וחכמה מצליח לייצר סרט פשוט אך מורכב להפליא המעלה שאלות מורכבות בנושא ההשגחה במובנה הרחב ביותר על העדרה ועל נוכחותה ועל היחס בינה לבין אלימות ועולמו הרגשי של הפרט".

פרס משפחת שגריר ליוצר המבטיח הוענק לאמרי דקל ־קדוש על סרטו "התאונה" "בסרט מקורי ומרגש זה נמדדות באורח משעשע ונוגע ללב שאלות של גאולה פרטית המשפחתית ותפקידו של הקולנוע כמכשיר גאולה". פרס משפחת שגריר הוענק גם לסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר - "המשימה" של רונה סגל.

 פרס המיזם לקולנוע וטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים לסרט האנימציה הטוב ביותר הוענק לסרט "היינו פצצה מפורזת" של דותן מורנו. ציונים לשבח הוענקו לבן זיו על סרטו "מרחבים", לסאלח סעדי על סרטו "בורקס", לנעמה שוחט על סרטה "שלושה דברים שהלכו לאיבוד" וכן לסרט האנימציה "את עדיין שם?" של נדב שפר, בן אליה, ענן גיבסון.

בתחרות לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני הוענק פרס ליה ון ליר באדיבות רבקה סקר לחביב קפצון על הסרט "כוח". פרס קרן משפחת אוסטרובסקי הוענק לקרן רוסו על הסרט "יונקרהאוס"

פרסים נוספים

פרס אבנר שלו לסרט בנושא השואה בתרומת מיכאלה וליאון קונסטנטינר הוענק לפטריק והוגו סובלמן על סרטם "גולדה מריה" (צרפת).

פרס המיזם לקולנוע וטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים ליוצר ירושלמי" הוענק ליוצרת ענת צוריה על פועלה במשך שלושה עשורים בירושלים.

הפסטיבל העניק אות הוקרה לזהבה שקל על תרומה יוצאת דופן לתעשיית הקולנוע הישראלי.