את הקשר בין הפרעת קשב ותזונה, כבר הוכיחה ד"ר שירלי הרשקו במחקר שלה, שזכה בכנס בינלאומי בפורטוגל במקום הראשון, מבין 295 מחקרים מכל העולם. מאז התגליות המרעישות במחקרה, פיתחה ד"ר הרשקו, את שיטת "תזונה קשובה", המוגשת בספר זה, המציג את עקרונותיה. שיטת "תזונה קשובה" מתמקדת בשינוי סביבתי ולא אישיותי, ובכך היא מתגברת על המכשולים העיקריים בדיאטה: היא מורידה הלקאה עצמית ורגשות אשם, ומאפשרת להחזיק בה לטווח הארוך. "המקור לבעיה הוא בסביבה, ולא בנו", אומרת ד"ר הרשקו, "בסביבה, בגודל הצלחת, במיקום של הסירים, בסדר במקרר ועוד".  

בכלים פשוטים תאפשר השיטה לכל אחד לאכול בריא ומסודר יותר, על ידי שינוי הסביבה, במקום את עצמנו. המשתנים שישנו את כללי המשחק הם: נגישות ואטרקטיביות. ככל שהאוכל יהיה נגיש (זמין) ואטרקטיבי (נראה טוב), נצרוך אותו יותר. הספר נותן את הכלים  להתארגנות עם האוכל בבית ובחוץ, ואלו מאפשרים רכישת הרגלי אכילה בריאים באופן פשוט ומדויק. 

מה משפיע על האכילה שלנו בלי שנשים לב?
(ואיך נשנה את זה)

אנו חיים בעולם של אוכל. אנו מופגזים ללא הרף בתמונות אוכל ואוכל, בין אם במדיה או באמצעות מקומות האכילה הרבים, שגם מפרסמים ומוכרים מנות גדולות של מזונות טעימים ועתירי קלוריות, וכך אנו נמצאים בקרב יום-יומי, בניסיון לנווט בסביבות עשירות במאכלים. ואת הנקודה החשובה הזו רוב הדיאטות שקיימות בשוק לא מביאות בחשבון.

החוקר Wansink שכבר הזכרתי, הקדיש את מחקריו למציאת המשתנים הסביבתיים שמשפיעים על האכילה שלנו. הוא ערך מחקרים מרתקים בקפיטריות, מסעדות ובתים, והגיע לממצאים מדהימים. לא סתם 95% מהדיאטות נכשלות - כי אין לנו באמת שליטה על מה שנרצה לאכול. כדי לקבל את השליטה הזו, אנחנו צריכים להחזיר את השליטה על הסביבה שלנו. אחרת היא תשלוט בנו.

ממש כמו שכאשר לא מארגנים את הזמן - הוא זה ששולט בנו, אנחנו לא מספיקים לעשות מה שרצינו, דוחים, מאבדים מוטיבציה, הזמן בורח לנו, אנשים אחרים, או מסכים או ווצאפים, מכתיבים לנו מה נעשה. כך עם התזונה - מה שבחוץ יקפוץ עלינו. מה שאחרים רוצים שנאכל, זה מה שנאכל. לעומת זאת, אם נכיר את הגורמים שמשפיעים על האכילה שלנו נוכל לארגן אותם לטובתנו, וכך לאכול את מה שאנחנו רוצים בקלות.

רוצים לדעת מה הגורמים? קבלו את הרשימה המעניינת. נתחיל ונחדד את המשתנים: זמינות ואטרקטיביות (הוזכרו קודם לכן), ונמשיך לנורמליזציה, כי אנחנו אוכלים את מה שאנחנו רגילים לראות. בהמשך לנורמליזציה נראה מה משפיע עלינו באכילה במסעדות ובסופרמרקט.

זמינות

או במילים אחרות: נוחות או נגישות.
אנגלית נשמע קצת יותר ברור: Convenience. 
הפרמטר הזה מתייחס למידה שבה אנו רואים את האוכל מולנו.
עד כמה הבחירה בו קלה, עד כמה מעט הסחות יש מסביב.
והאם אנחנו יכולים לקחת אותו או לבחור בו בקלות
ולאכול אותו בצורה שנוחה לנו (פירות חתוכים למשל).

אטרקטיביות

אטרקטיביות יכולה להתבטא בבחירת שם מעניין לאוכל, למשל עצים קטנים במקום ברוקולי.
שם שגורם לנו לצפות לאוכל טעים יותר וליהנות ממנו יותר.
מראה יותר מושך של האוכל, למשל כשהוא מסודר יפה על הצלחת.
מחיר זול או מבצע גם כן מעלים אטרקטיביות.
וכמובן מראה האריזה והצבעוניות של האוכל.

נורמליזציה

אוכל שנחשב ליותר פופולארי להזמנה/ להכנה/ להגשה/ לאכילה במקומות מסוימים.
מאכלים שאנו נוהגים לאכול בבית או עם המשפחה (כמו תבשיל העוף ותפוחי האדמה המסורתי של סבתא).
מאכלים שאנו רואים שוב ושוב.
אל תתייאשו מלשים ירקות בארוחת הערב לילדים. בסוף הם יתרגלו ויאכלו אותם. 
זו הסיבה שפרסומות מאוד משפיעות על בחירת האוכל שלנו, גם באופן לא מודע.
כולל מאכלים עם דמויות מפורסמות על האריזה. 

מה קורה לנו במסעדה?

הנטייה שלנו היא לבחור מאכלים שממוקמים בראש התפריט.
ציון הקלוריות משפיע על הבחירה.
גודל המנה משפיע על הכמות שנאכל (קשה להפסיק לפני שהצלחת ריקה). 
מגוון מזונות בתפריט מעלה את הבחירה במאכלים נוספים.
הנחה על מאכל מסוים תעלה את צריכתו. 

מה קורה לנו בסופרמרקט?

מיקום המזון משפיע על בחירתו.
אריזה יפה וצבעונית, עם תמונות או לוגו וכתוביות עליה, תעודד צריכה.
("מופחת סוכר" לא תמיד מופחת סוכר). 
שיווק מוצרים שונים, באמצעות הנחות או בונוס, משפיע כמובן.
מבצע של מספר פריטים בהנחה משפיע גם כן.

לסיכום, אפשר לראות שאין לנו ממש בחירה חופשית על מה שאנחנו אוכלים, וישנם גורמים חיצוניים ש"משתלטים" עלינו ומכתיבים לנו את תזונתנו. אבל בספר הזה נחזיר את השליטה לידיים שלנו, תרתי משמע, ונבחר בהכרה מלאה במה שאנחנו רוצים לאכול, על ידי גיוס המשתנים החיצוניים לטובתנו.

ד"ר שירלי הרשקו, נחשבת כיום למומחית הבכירה בישראל בתחום הקשב והריכוז. היא חוקרת ומרצה בחוג למדעי התזונה באוניברסיטה העברית, מטפלת במכון לאבחון וטיפול בבעיות קשב וריכוז שבבעלותה, ומעבירה הרצאות וסדנאות ברחבי העולם. מחקרה בנושא קשב ותזונה זכה במקום הראשון בכנס העולמי שנערך בפורטוגל. זהו ספרה הרביעי, אשר פרקים ייחודיים ממנו נכתבו בשיתוף עם השפים אסף גרניט, חיים כהן ומיכל אנסקי – בהם הסבירו את נקודת מבטם באשר לתזונה קשובה.