זה זמן מה שאנשי "מקום לשירה", בית ספרותי לקוראות וקוראים, כותבות וכותבים ולכל מי שמחפש קורת גג לשיחה על ספרות והנעשה בה, פועלים מתוך אתר בנייה - בלי דלתות, בלי חלונות. אט־אט, המקום קורם יסודות, רעיונות וגידים, הברות ומילים. כמו שיר.



אחרי 16 שנות פעילות, שכללו ארבע תחנות עגינה ברחבי העיר, העתיקו אנשי "מקום לשירה" את מקומם לבית לשימור ברחוב המערביים 9 בשכונת מחנה ישראל, שקיבלו לחמש השנים הקרובות מעיריית ירושלים - קילומטר מהכותל, על מה שהיה קו התפר באחת משתי השכונות שיצאו ראשונות אל מחוץ לחומות. בשעתו, אספו התושבים גרוש לגרוש כדי לבנות את הבית הזה.



המסדרון של אנשי "מקום לשירה", היה החצר המשותפת של בני המשפחות. כאן ישב גם הרב עדין שטיינזלץ. אחר כך ננטש הבית. "מרגישים את גודל הנעליים", אומרת המשוררת נועה שקרג'י, מנהלת בית הספר לאמנויות המילה, שבו מלמדים, בין היתר, צרויה להב, רן יגיל, ג'וזף שפרינצק, מורן שוב, חגי ליניק ואסף גברון.



שקרג'י פועלת לצדו של ד"ר גלעד מאירי, המופקד על ההוצאה לאור, הסדנאות, האירועים, כתב העת ופסטיבלים כמו "מטר על מטר - פסטיבל ירושלים לשירה" ו"פסטיבל תל אביב לשירה".



"אנחנו שני משוררים עם פנינה יקרת ערך ביד, ומשתדלים להחזיק בה כמו שצריך", אומרת שקרג'י.



יחד הם יצרו פה לאורך השנים, בראשית מאירי ואז היא הצטרפה, בבית של הקהילה הספרותית שדלתו לא נסגרת: שוחרי ספרות באים ויוצאים בכל עניין שהוא, מחפשים עבודה, מחפשים עורך, תרים אחר ספר, מבקשים להתייעץ. "הכל קורה פה. הבית מבחינתנו, היה הרבה לפני שהיה הבית הפיזי", היא אומרת.


זה עולם קשה, השירה.



שקרג'י: "השירה היא עור מת. נשל. בשנייה שיוצא ספר, או התפרסם שיר, יש תהליך מופלא שבו את כבר לא שם, אלא במקום אחר. מבחינה תרבותית שירה היא דבר קשה, אבל בעיקר כי היא בתחתית סדר העדיפויות של המדיה והחברה. מה מחזיק אותנו? האהבה לדבר, למדיום הזה, לפנינה. הספרות היא הרבה פעמים סיפור של אי־שייכות, והמפגש עם עוד אנשים שנמצאים במקום הזה נותן כוח. אני רואה את התלמידים שרואים בכל שבוע מודל אחר. זה סיפור של קהילה גדולה, כי אי אפשר בלי המורים שמתגייסים לבוא כשעוד אין חשמל. יש פה הקרבה אינסופית, וכל מי שנמצא פה, פועל מהלב. הרעיון הוא ליצור בית פיזי־וירטואלי לקוראי שירה".



ביום רביעי האחרון נערך מפגש יוצר עם המשורר־מחזאי־אדריכל תמיר גרינברג. בהמשך: מפגש עם אשכול נבו, יעל נאמן, אמן הספוקן־וורד רואי רביצקי וב־30 בדצמבר (19:00) השקת ספר השירים "בלע" מאת ליאורה כהן, עם ענת זכריה, יעקב ביטון, אלכס בן ארי ונועה שקרג'י. 



"מקום לשירה", המערביים 9, ירושלים, ערבים ספרותיים אינטימיים מדי יום רביעי ב־20:00. מחיר כניסה: 30 שקלים; לסטודנטים, חיילים ואזרחים ותיקים: 20 שקלים; לתלמידים: הכניסה חופשית