אישי ציבור, סופרים ואומנים ספדו אתמול לסופר סמי מיכאל, שהלך לעולמו אתמול. המשורר רוני סומק ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "סמי זה עץ תמר שנעקר משורשיו על גדות החידקל וכל הנחלים בארץ רצו שישתלו אותו מחדש על גדותיו. בעיניי, הוא סופר ריאליסט שידע לשלב בספרים שלו את הערבסקות מסיפורי אלף לילה ולילה שעליהם הוא כתב.

מחשובי הסופרים והיוצרים: הסופר סמי מיכאל הלך לעולמו בגיל 97
איך הפך כאמל סאלח מבגדד, לסמי מיכאל, אחד הסופרים המוערכים בארץ

סמי היה חבר. לימדתי 38 שנים בתיכון ולימדתי את 'חצוצרה בוואדי' ברוב השנים האלה, כך שזה מעבר ליחסי סופר־קורא. אם נדמה את הפרוזה העברית לסוג של יער, אז נגדע אחד העצים החשובים". המשוררת עדי קיסר נפרדה ממנו: "הקריאה ב'שווים ושווים יותר', הרומן הראשון של סמי מיכאל, הייתה מכוננת עבורי. האומץ והכנות שעלו מכתיבתו הצליחו לשרטט את המורכבות של החברה הישראלית, את המתח הקיים בה, את הפערים, אבל גם את נקודות החיבור.

בספריו, מתוך הנושאים החברתיים והפוליטיים, בלטה בעיקר ההומניות והאמונה באדם. כל מי שזכה להכיר את הכותב שמאחורי הספרים והעשייה התרבותית הענפה ורבת השנים, מצא אצילות, נדיבות וענווה".

סמי מיכאל בצעירותו (צילום: שמואל רחמני)
סמי מיכאל בצעירותו (צילום: שמואל רחמני)

האגודה לזכויות האזרח, שסמי מיכאל היה נשיאה במשך 22 שנה, ספדה לו: "סמי מיכאל, איש אהוב וסופר נפלא, היה מורה הדרך שלנו, שותף וחבר. לאורך השנים השתתף סמי בעשרות אירועים של האגודה. בנאומיו הייחודיים, תמיד חדים ונוקבים, ביטא את הכאב והזעם על העוולות בישראל, סימן את המקומות שבהם יש לעשת צדק והפיח בנו רוח של תקווה לשינוי ולעשייה. היה שלום סמי.

המילים שהותרת לנו וחזונך הם אלו שימשיכו להנחות אותנו. רחל היקרה וכל משפחת מיכאל - אנו מתחייבים כי נמשיך לפעול ברוח החזון של סמי למען עולם