עיתון "גרדיאן" הבריטי דיווח אתמול כי קוריאה הצפונית נמצאת על סף "קטסטרופה" לאחר שהתגלו במדינה כמעט 1.5 מיליון מאומתים לנגיף הקורונה. מומחים מסרו כי המדינה עלולה להיות במצב זה, במידה ולא תנקוט "פעולה מהירה של אספקת חיסונים וטיפולים תרופתיים לאזרחיה". ד"ר אלון לבקוביץ', מומחה לקוריאה ממכללת בית ברל ואוניברסיטת בר אילן, שוחח הבוקר (רביעי) בנושא עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

"כרגע הנתונים מראים על תחילתה של בעיה. אם זה יהיה אסון, זאת תהיה בעיה גדולה יותר, אבל הבעיה המרכזית היא שאנחנו לא יכולים לקבל נתוני אמת מקוריאה הצפונית, וזה תלוי אם הם יקבלו מספיק ערכות מסין באופן בלתי רשמי או מקוריאה הדרומית", פתח לבקוביץ' את דבריו.

כשנשאל האם זו הפעם ראשונה שפרצה שם קורונה, השיב: "כנראה לא. אבל ארגון הבריאות העולמי קיבל את דברי קים כדברי אלוהים חיים, כאשר הוא אמר שבשנתיים האחרונות לא הייתה קורונה. ההערכה של המומחים היא שהייתה קורונה וכל מי שהיה חשש שיש לו קורונה, טופל בצורה כזו או אחרת. הבעיה המרכזית היא שמערכת הבריאות הצפון קוריאנית איננה ערוכה כי היא על הפנים, בניסוח מערבי, לכן, אם וכאשר אנחנו מצפים שיקימו מחלקות לטיפול בקורונה, ספק אם המערכת תוכל להתמודד עם משבר כזה". 

"אנחנו מסתמכים רק על הנתונים הרשמיים של קוריאה הצפונית, שהיא מציינת שהיו כמעל 100 אלף שהיה להם חום. איזה חום? לא ידוע, וחצי מהם הבריאו בהוקוס פוקוס. כאשר אתה אומר רבע מיליון איש חולים ביממה, כמה מתוכם אכן עשו בדיקת אנטיגן מוסדית ובדקו? ופה הוויכוח בין המומחים לבין קוריאה הצפונית. בחלק מההצהרות הצפון קוריאניות, אלה היו אנשים שהיה להם חום וזו אינדיקציה להתפשטותו של האומיקרון. אם אכן יש פה התפשטות של אומיקרון, והבעיה הגדולה ביותר - זה שכנראה למעט האליטה שדאגה לעצמה להתחסן, רוב התושבים בקוריאה הצפונית לא קיבלו חיסונים", המשיך ד"ר לבקוביץ'. 

כשנשאל האם הוא  רואה אפשרות שהצפון קוריאנים ייעזרו במערב, בארה"ב או באירופה כדי להילחם במגפה הזאת, השיב: "או בקוריאה הדרומית. הוא (קים) יצטרך להציג את זה בצורה כזאת שהמשטר לא נכנע ללחצים או לא במצב משברי שהוא זקוק לסיוע מערבי, לכן הוא יעדיף את הדרך הסינית או באמצעים בלתי פורמליים. המשבר אכן יחריף, לא תהיה לו ברירה, אלא לבקש סיוע, כפי שהיה בשנות ה־90. הנקודה הכאובה זה שאם זה ייקח לו עוד כמה שבועות, כמות הנפטרים תהיה גבוהה מאוד וזה חבל מאוד. ההערכה של ארגוני המודיעין היא שההנהגה התחסנה כדי לדאוג לכך שהם לא ייפגעו מהמחלה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103