מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) אישר היום (שלישי) לתת מנת בוסטר שנייה של פייזר או מודרנה לאנשים בני 50 ומעלה, זאת לאחר שהתקבלו הנתונים מישראל. עד כה, מנת החיסון הרביעית ניתן רק לבני 12 ומעלה עם מערכת חיסונית חלשה, ובסוכנות הפדרלית ציינו כי קבוצה זו תוכל לקבל גם מנת חיסון חמישית. בהחלטת המינהל ציינו כי "האישור נועד להעלות את רמות ההגנה לאנשים בסיכון גבוה".

אישור המינהל האמריקאי מגיע לאחר שמדינות רבות, ובהן ישראל, החלו לחסן בחודשים האחרונים את אזרחיהן במנת הבוסטר השנייה. ברוב המדינות אושר כי מנת החיסון תינתן לבני 50 או 60 ומעלה, לצורך הגנה של קבוצות האוכלוסייה המבוגרות.

כמו כן, התבצע מחקר רחב של צוות חוקרים ממשרד הבריאות, מכון ויצמן, הטכניון, האוניברסיטה העברית ומכון גרטנר משיבא, אשר נערך לפני כחודשיים ובחן את יעילותה של המנה הרביעית. במחקר נמצא כי בקרב בני ה-60 ומעלה, המנה הרביעית העלתה את המוגנות כנגד הדבקה פי 2, לעומת מחוסני מנה שלישית ותיקים. בנוסף, המנה הרביעית מקנה מוגנות גבוהה פי שלוש ומעלה כנגד מחלה קשה, לעומת מחוסני מנה שלישית.

גם בכל הנוגע להפחתה בתמותה הצטיינה מנת החיסון הרביעית, כאשר קופת החולים כללית ערכה מחקר גדול ומקיף בעולם. במחקר נמצא כי ישנה הפחתה של 78% בסיכון לתמותה מהנגיף בקרב בני ה-60 ומעלה, בהשוואה למחוסנים שלוש פעמים.

על אף כל אלו, מול וריאנט האומיקרון כרגע מנת החיסון הרביעית אינה מסייעת בהגנה באחוזים גבוהים, כאשר בית החולים שיבא מצא במחקר כי יעילות החיסון נגד הווריאנט המדבק היא נמוכה.