הגל השישי בפתחבעקבות העלייה בתחלואה מקורונה ובמספר החולים הקשים, משרד הבריאות ממשיך לבחון כיצד להתמודד עם התפשטותו של תת-זן האומיקרון, וריאנט BA5. בעקבות כך, גורם בכיר במשרד הבריאות מסר היום (ראשון) כי ייתן שבשבוע הקרוב תקבל החלטה לחייב עטיית מסכות במקומות סגורים, כולל בתחבורה הציבורית.

בתוך כך, לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר ביום שישי האחרון את חיסוני הקורונה של חברת פייזר וחברת מודרנה לבני חצי שנה ומעלה, הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) ידון על כך לראשונה מחרתיים. במקביל, משרד הבריאות פרסם כי אובחנו בישראל ביממה האחרונה 4,931 איש לנגיף הקורונה, וכן ישנם 158 חולים במצב קשה, כאשר מתוכם 37 חולים מוגדרים מונשמים. מקדם ההדבקה עומד על 1.3 ואחוז הבדיקות החיוביות הינו 40.27%.

מתחם בדיקות קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מתחם בדיקות קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

מוקדם יותר, שוחח מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש עם גולן יוכפז וגיא פלג ב-103FMבדבריו טען פרופ' אש כי כבר אפשר להגיד כי מדובר בגל חדש של נגיף הקורונה והדגיש: "גם מחלימים מקורונה בעבר מוגנים פחות מפני הווריאנט החדש. אנו לא יודעים בכמה, אך אנו רואים מסביב שיש כאלה שחלו בקורונה ונדבקים שוב".

פרופ' אש גם התייחס לעטיית המסכות בחללים הסגורים ואמר: "מספיק אנשים יחזרו לעטות מסכה בחללים סגורים, הדבר לא יצטרך להשתנות מהמלצה לחובה: "העניין הוא שאם ייענו להמלצה זה מספיק טוב, ולא חייבים להגיע למישור של חובות. אנו רואים עלייה במספר החולים הקשים, עדיין לא בתמותה, בימים האחרונים העלייה משמעותית, המספרים עדיין רחוקים ממה שהיכולת שלנו במערכת הבריאות להכיל את הטיפול באוכלוסייה הזו.

פרופ' נחמן אש (צילום: צילום מסך משרד הבריאות,יוטיוב)
פרופ' נחמן אש (צילום: צילום מסך משרד הבריאות,יוטיוב)

"אנו צריכים לעקוב בימים הקרובים אם זה יכול להגיע למקומות שיסכנו אותנו, אם כן נצטרך לחשוב על דברים נוספים. אני מקווה מאוד שכמו בגל האומקירון, נוכל לעבור את זה בלי  מגבלות מיוחדות", סיכם.

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, התייחס גם הוא לעלייה בכמות הנדבקים וציין כי "הזן החדש BA5 אותר אצל קרוב ל-50% מהחולים כעת. הוא מייצר מחלה קלה יחסית בקרב הצעירים, אבל רואים עלייה באשפוז בבתי החולים. החשיבות היא לשמירה על אוכלוסיית בסיכון ואוכלוסייה של גיל 60 ומעלה. זון BA5 ילך ויתחזק ויהיה הזן המשמעותי. אם בדלתא החיסון עבד ב-90% ובאומיקרון 30% מהמחוסנים נדבקו, בזן החדש החיסון כבר פחות עוזר להדבקה אך כן מגן ממחלקה קשה".