גל שישי בפתח? מגמת העלייה בתחלואת הקורונה בישראל נמשכת, כאשר אתמול אובחנו 4,674 מקרים מאומתים. מקדם ההדבקה עלה ל-1.28. מספר החולים הפעילים עומד על 22,587, לצד ירידה במספר החולים הקשים שמספרם עומד על 88 איש. אחוז הבדיקות החיוביות עלה ל-22.29%.

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח וולפסון וחברת הצט"מ, שוחחה הבוקר (חמישי) עם ענת דוידוב וטל שלו ב-103FM על העלייה בתחלואת הקורונה שצוברת תאוצה בימים האחרונים, וסיפרה כי "יש יותר חולים ואנשי צוות מאומתים".

לדבריה, הפעם יותר קשה לדעת את מדדי התחלואה כי אין הניתור של הבדיקות הרבות, "המדד העיקרי כרגע הוא כמות החולים הקשים, שאכן רואים עלייה, אבל לא דרמטית. אלה אנשים בדרך כלל יותר מבוגרים עם הרבה מחלות רקע, חלקם מדוכאי חיסון. לצערי, יש עדיין נתח משמעותי של אנשים שלא התחסנו, שזה מאוד חבל".

על השאלה בדבר מחלה של אנשים שחלו כבר בנגיף, השיבה כי מדובר בדרך כלל במחלה קלה יותר. "אבל אנחנו צריכים לזכור שבקורונה, הווריאנטים כל הזמן משתנים ולפעמים גם התפיסות שלנו יכולות להשתנות גם לטוב, אבל גם לרע", הסבירה.

בהמשך, התייחסה לשאלה האם ההחלטה לוותר על ההגבלות התקבלה מהר מדי, וענתה כי "ברמה האישית, אני נוטה להסכים שעדיף לנקוט בזהירות ואני לא אהבתי את ההחלטה להיפרד לחלוטין מהמסכות. יש קשת של דעות, צריך לזכור שאנחנו נמצאים אבל במתח מתמיד. אפשר להמליץ כל מיני דברים, ההמלצות גם הופכות להיות חסרות ערך כשאין שום קשב להמלצות האלה כי הציבור החליט שזה כבר לא מעניין אותו".

"בשלב הזה, אין גם הצדקה לאכוף את הדברים מאוד באגרסיביות, כי בין כה וכה הציבור מדבר ברגליים או בידיים ומוריד את המסכות, אז גם זה לפעמים דוחף להחלטה כזו או אחרת. לטעמי האישי, היה נכון להשאיר את המסכות בחללים הסגורים", ציינה. 

לטענתה, עדיין מוקדם לדעת האם מדובר בהתחלה של גל שישי, "בסוף זה לא משנה איך נקרא לזה, זה יהיה בעל משמעות אם העלייה תהיה מאוד גדולה בכמות החולים ובעיקר בכמות המאושפזים".

"אני לא חושבת שכרגע צריכה להיות פאניקה, גם המספרים הם לא של פאניקה. אני חושבת שלפעמים קצת קשה לנבא בצורה מדויקת עד כמה העלייה כרגע תהיה משמעותית. אם אנחנו משווים את עצמנו לארצות אחרות ששם כבר החלה עלייה, אנחנו רואים שיש תמונות שונות במקומות שונים, כי זה לא רק הווריאנט, אלא גם מה הרקע של התחלואה וההתחסנות שיש באוכלוסייה בעבר", המשיכה.

בסיום דבריה, התייחסה לאפשרות של חיסון חמישי ואמרה: "אני חושבת שבנקודת זמן זו אין מקום לחיסון חמישי, אבל אני בהחלט חושבת שזה יעמוד על הפרק לקראת החורף. אני גם בעד שבסיכומו של דבר אנשים ימשיכו להתחסן, זאת האסטרטגיה הטובה ביותר למנוע נזק מקורונה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM