גל נוסף בפתח? פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, קיים היום (רביעי) תדרוך עיתונאים, ברקע העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה בימים האחרונים. בפתח דבריו הצהיר הפרויקטור כי אנו "רואים עלייה בתת הווריאנט של האומיקרון שמייצר תחלואה קשה יותר".

לדבריו, תת הווריאנט החדש נקרא B5 שמייצר תחלואה יותר קשה גם באוכלוסיות בסיכון. "מקדם ההדבקה, ה-R, לא יציב בתקופה האחרונה והוא מושפע מכמות האנשים שבאים להיבדק, אין חובה לעשות זאת היום ואנשים מגיעים באופן וולנטרי, תמהיל התוצאות מייצר מדד פחות רגיש בתקופה הזו".

עוד ציין כי מוקדם לדעת האם הנתונים האלו מסמנים את תחילתו של גל חדש, "אנחנו כבר לא בעידן של גלים אלא בעידן של תחלואה מתמשכת שיש בה עליות וירידות מידי פעם. הנגיף עדיין נמצא כאן ומתפשט בעולם, ואני ממליץ לציבור ובמיוחד לאוכלוסיה בסיכון לשמור על עצמה".

מחלקת הקורונה בבית החולים זיו (צילום: דוד כהן)
מחלקת הקורונה בבית החולים זיו (צילום: דוד כהן)

זרקא הדגיש כי משרד הבריאות ממליץ על בדיקה לכלל הציבור, "כל מי שמפתח סימפטום נשימתי עליו להידבק, ואם יוצא חיובי עליו לשהות בבידוד". וכן, המליץ לחוזרים מחו"ל לבצע בדיקת PCR ולא להסתפק בבדיקה ביתית, "הבדיקה הזו מאפשרת לנו לזהות האם חדר וריאנט חדש לישראל".

"המסר של לחיות לצד הקורונה זה לחזור לשגרה, יחד עם זאת, ומבלי שנשבש את שגרת חיינו, חשוב שנשמר ונשמור על אוכלוסיית הסיכון במיוחד עם העלייה בתחלואה בארץ ובעולם. אין בכך מסר לאוכלוסייה המבוגרת לא לצאת מהבית, ממש לא, כולנו נהנה מהקיץ הקרוב אבל נשמור בעזרת כלים של מסיכה, חיסון, בדיקה", הבהיר.

כשנשאל האם העלייה הנוכחית מפתיעה את משרד הבריאות, השיב: "היא נראית בעולם, הבולטת היא פורטוגל, אם כי אני מניח כי עוד מדינות באירופה יפרסמו נתונים על העלייה בתחלואה. בכל הזדמנות ציינו כי נגיף הקורונה עדיין נמצא כאן וממשיך לייצר תחלואה, אם כי בהיקפים יותר נמוכים בתקופה האחרונה. הנוכחות של הנגיף תזמן לנו תנודות בתחלואה, כרגע אנו לא יודעים אם מדובר בעלייה רגעית או עלייה משמעותית".

"למדנו שההדבקה בנגיפי הקורונה איננה מייצרת הגנה ארוכת טווח, וכרגע לפי נתונינו נדרשת מנת חיסון אחת למנוע מחלה קשה. עם הזמן יעילות החיסון יורדת, כך המלצנו לתת מנה רביעית לאנשים בסיכון בגל האומיקרון. אנחנו נמצאים חמישה חודשים אחרי מנה רביעית וגם אחרי שיא התחלואה באומיקרון, ומידת המוגנות שלנו כרגע נמצאת ברמה יותר נמוכה, אנחנו מוגנים מפני מחלה קשה אבל מפני הדבקה-יותר נמוכה", העריך.

אנשים עם מסכה - אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)
אנשים עם מסכה - אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)

במקביל לכך, בתום דיון ברקע העלייה בתחלואת הקורונה, החליט צוות המומחים לטיפול במגפות להמליץ על מספר הגבלות להתמודדות עם הנגיף. הצוות החליט להמליץ על שימוש במסכות במרחבים סגורים ובפרט בהתקהלויות.

כמו כן, בשלב זה, לא הומלץ על מתן מנה נוספת של החיסון (חמישי), אולם הוחלט להמשיך ולדון בנושא לאור התחלואה. רוב חברי הצט"מ המליצו, כי חיסון כנגד קורונה (שתי מנות + מנת דחף) יהיה חיסון מחויב לעובדי בריאות. המלצות הצט"מ יועלו בפני מנכ"ל משרד הבריאות להחלטתו.

מוקדם יותר, ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, קיימו היום התייעצות עם גורמי המקצוע נוכח העלייה בנתוני התחלואה. בדיון הוצגה תמונת המצב הנוכחית ונתוני התחלואה בימים האחרונים, המצביעים על מגמת עלייה עקבית, לצד צפי להמשך.

בשלב זה, הוחלט על תיגבור וחיזוק ההגנה על האוכלוסייה המבוגרת ומוסדות "מגן אבות". במסגרת זו, תחודד ההמלצה בקרב אוכלוסייה מבוגרת ואנשים בסיכון לעטיית מסכה במקומות סגורים, ותימשך חובת עטיית מסכות במוסדות רפואיים ובמוסדות "מגן אבות". כמו כן, יימשך המעקב והניטור באמצעות מערכות הביוב ותימשך פעילות מערך המודיעין ואיסוף הנתונים.