מתווה התו הירוק בקניונים שאמור היה לצאת לדרך היום (שישי) בוטל, זאת בניגוד לרצונו של ראש הממשלה נפתלי בנט, שניסה לקדם את העניין, אך נתקל בהתנגדות של מספר שרים, זאת לצד קושי לאכוף את התקנות בשטח.

במסגרת ההסכמות, בקניונים ובאזורי מסחר סגורים יוחל באופן מיידי תו סגול מהודק, על פי יחס תפוסה של 1:15, תתבצע אכיפה מוגברת בעניין עטיית מסכות, באמצעות הוספת נאמני קורונה ופקחים ושעות הפעילות בקניונים יוארכו לצורך ריווח הצפיפות במסחר.

עוד סוכם כי יוקמו עמדות התחסנות ב-50 מוקדים מרכזיים בקניונים (בהתאם ליכולות משרד הבריאות) ומתן הטבות מיוחדות למתחסנים בקניון, תוך יצירת אווירה מעודדת התחסנות. כמו כן, בהתאם לשיעורי התחלואה, תיבחן בימים הקרובים האפשרות להחיל תו ירוק על כל בית מסחר מעל 100 מ״ר. 

המתווה המקורי כלל הצגת תו ירוק בכניסה למקום, סריקה על ידי המאבטחים, ומתן "צמיד זכאות" יומי ללקוחות, שאותו יענדו במהלך השהות. שלשום הוחלט לוותר על חלוקת הצמידים בכניסה לקניון, ואתמול נאלץ בנט לוותר על החלת תו ירוק באופן גורף על כל הקניון, זאת לאחר שישיבה שכינס עם הגורמים הרלוונטיים פוזרה ללא הסכמות.

מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן, ציין אתמול בעניין כי לא ניתן יהיה ליישם את אכיפת התו הירוק בקניונים, מפני שבמרכזי הקניות הסגורים ישנם שירותים חיוניים שהציבור רשאי להיכנס אליהם גם אם הם לא מחוסנים, ולכן לא יהיה ניתן למנוע כניסה למקומות אלו. לטענתו, במקרים שהלקוחות נכנסים לקניונים, שוטרים לא יוכלו להתחקות אחר כל אחד מהם כדי לוודא שהם לא נכנסים לחנויות בגדים לצורך העניין.
גם במשרד הכלכלה התנגדו להחלת התו הירוק על הקניונים מחשש לפגיעה כלכלית קשה בעסקים הנמצאים במתחמי הקניות הסגורים. לכך הצטרף גם איום בעתירה לבג"ץ של בעלי רשתות הקניונים.

"אנחנו מתנגדים למתווה החדש. הוא אינו ישים ועיקר התועלת שלו תהיה פגיעה בעסקים ובמסעדות שבקניון", אמר אתמול תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד והזהיר: "המתווה צפוי לפגוע במסעדות בקניונים בירידה של כ־30% בהכנסות וזאת בזמן שתשלומי הארנונה, שכר הדירה ודמי הניהול נשארים כשהיו".

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: פול, אמיל סלמן)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: פול, אמיל סלמן)

לדבריו, לא ניתן לייצר מתווים לעידוד התחסנות על חשבון בעלי העסקים הקטנים. "זה פשוט לא ייאכף ואז, מלבד קנסות, התעמרות בלקוחות ופגיעה במסעדות ובעסקי הקניון, אין למתווה ערך אמיתי. הממשלה לא יכולה להגדיר שעסקים פתוחים ועם זאת להגביל אותם באופן שפוגע בהם פגיעה כלכלית לא מידתית, בלי לפצותם. המסעדות עדיין משתקמות ממשבר הקורונה ונדרשות לתו ירוק, כך שאין סיבה לעוד הגבלות עליהן".

מי שנכנס לתמונה בניסיון למצוא פתרון הוא סגן השר, אביר קרא, שאליו פנו בימים האחרונים בעלי עסקים רבים שהעסקים הנמצאים בקניונים.
בסופו של דבר הוחלט להחמיר את תקנות תו הסגול, שעל פיהן מתנהלים הקניונים בשנה האחרונה. בין השאר יצומצם מספר המבקרים בהתאם לשטח הקניון. לקוחות שירצו לאכול בקניון יחויבו להציג תו ירוק. בנוסף, מחוץ לקניונים יתבצעו בדיקות אנטיגן ויוקמו מתחמי חיסונים.