פרופ' יוסף קרקו, מנהל היחידה לפרמקולוגיה קלינית בבית החולים הדסה עין-כרם, העומד בראש המחקר של התרופה החדשה לקורונה 'מולנופיראוויר' של חברת אם.אס.די, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103FM. קרקו הסביר מהי התרופה החדשה והאם היא מסמלת סימנים של שינוי: "התרופה משקפת איזה שהוא שינוי שלנו בהתייחסות למחלה".

"עד היום התרכזנו בחולים הקשים, זה היה מאוד הגיוני משום שהם עמדו בפני מוות, אבל הגיע הזמן לעשות שינוי ולטפל בחולים הקלים והבינונים לפני שמצבם מחמיר, והתוצאות הראשוניות מעידות על כך שהדבר כנראה אפשרי", הוסיף.

כשנשאל מה המרחק של הפיתוח מבתי המרקחת, השיב כי "אני גרוע בניחושים, הניסוי הופסק כי היה כבר לא אתי לתת פלצבו כי היה הבדל מאוד גדול בשיעור ההחמרה בין אלו שקיבלו תרופה פעילה לפלצבו או תרופה לא פעילה לכן החומר הוגש ל-FDA כדי לבקש אישור במתן חירום".

"ה־FDA כנראה ייתן אישור כי כמעט אין תופעות לוואי, ומהרגע הזה זה אמור להיות מופץ ברחבי העולם. הממשל הפדרלי השקיע בה הרבה אני מניח שזה יגיע לישראל בתוך חודשיים", אמר.

לטענתו, הקורונה שיטתה בנו, "אני לא יודע אם היא נעלמת, אבל ברור שהחיסון הוא הדבר הכי חשוב אבל זה לא מספיק כי הוא לא מאה אחוז. צריך עוד כלים בתוך ארגז הכלים שלנו על מנת להתמודד, לאפשר לנו לעבור את המחלה ולא להחמיר וזו המטרה".

"הקורונה גרמה לתאוצה ענקית במחקר למחלות ויראליות, אם עד היום כשהיה בא חולה עם וירוס הוא היה מסתכל בשאת נפש ואומר עוד פעם? תן אקמול", הסביר.

בסיום דבריו אמר "מילת אזהרה לאור האופטימיות, התרופה יעילה אם נותנים אותה תוך חמישה ימים מאת התחלת הסימפטומים צריך להגיע מהר לחולה. היא ניתנה לאנשים עם גורמי סיכון לפתח מחלה קשה – מעל גיל 60, מחלות רקע, השמנה וכן הלאה. האם היא תינתן לכולם בצורה גורפת? לא בטוח, זה יתחיל בטיפול באותם אנשים עם גורמי סיכון".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm