האפדמיולוגית הבכירה פרופסור סיגל סדצקי, שהייתה בעבר ראש היחידה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחסה לנתון שהציג הבוקר (שני) פרופסור נחמן אש, לפיו לפחות 9,800 איש אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה - שיא מחודש ינואר. בריאיון לתוכניתם של ינון מגל ויריב אופנהיימר ברדיו 103FM, קבעה כי הנתון מוכיח "שההדבקה ממשיכה להתפשט בקצב גבוה ושאנחנו צריכים לחשוב מה אנחנו עושים".

פרופסור סדצקי הסבירה בהרחבה: "אנחנו לא מצליחים להשתלט על המגיפה, זה ברור. זה כמו השאלה אם אנחנו בגל רביעי או לא שדשנו בה זמן ארוך מדי. המספר לא מפתיע, הוא היה צפוי והוא מדאיג". עוד אמרה: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות במספרים כאלה". 



כשנשאלה מה על המדינה לעשות לנוכח המספרים הגבוהים, השיבה סדצקי כי יש להרחיב את המגבלות הקיימות: "אני חושבת שצריך להגביל התקהלויות, אני שומעת את הדיונים שמתרחשים וכולם אומרים את אותו הדבר". עוד אמרה כי אין כל ערך לשימוש בתו הירוק במציאות שבה נדבקים רבים הם מחוסנים: "לטעמי הוא קונספט נכון במספר נמוך של הדבקות וכשהחיסונים, הערך שלהם גבוה מאוד. כיום, הקונספט של התו הירוק שמערבב אנשים שאנחנו יודעים שהם מדביקים וגם נדבקים בעצמם הוא לא נכון. אנחנו צריכים לעשות הגבלת התקהלויות לכולם, גם לאנשים מחוסנים כיום במצב הנוכחי. במצב אחר נוכל לשקול את חזרתו של התו הירוק, לא כיום".

האפדמיולוגית הבכירה אמרה כי היא חוששת שהמתווה לפתיחת מערכת החינוך לא נכון אפידמיולוגית ולוגיסטית מבחינת כמות הבדיקות וביקרה את הממשלה עליו: "לא הייתי מסכימה למתווה תחילת שנת הלימודים כפי שאושר, בשום פנים ואופן לא. אני מתריעה מפני הנושא. והייתי הולכת על הגבלת התקהלויות. אני לא מאמינה שאפשר אפידמיולוגית ומעשית לשלוט על ההדבקה בעזרת בדיקות בלבד. אנחנו רואים בקייטנות מה קורה וגם במגזר החרדי". יחד עם זאת, אמרה כי היה נכון לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר וקבעה כי הפתרון הוא בצמצום הכיתות: "הדבר הנכון ביותר הוא לצמצם את כמות הילדים שכל ילד נפגש איתם". 

סדצקי אמרה כי כל עוד שהכיתות גדולות קיים סיכוי להדבקה המונית בתוך בתי הספר, זאת לצד הענקת פטור מבידוד לילדים שנמצאו בגופם נוגדנים: "אני חושבת שהנקודה בה שלילד יש סרולוגיה חיובית לשחרר אותו לחלוטין מבידוד זו אותה טעות של התו הירוק כי גם מחלימים עלולים להידבק שוב". בנוסף, אמרה כי יש להחזיר את התו הסגול: "הוא מאפשר לחנויות ולעסקים הקטנים להיות פתוחים, אבל שולט בכמות האנשים שנכנסים לאותו מקום, הוא שונה בהגבלת התקהלויות. אני רוצה להדגיש שברור שהאסטרטגיה הראשונה שלנו היא החיסונים".

כשנשאלה האם יש לחסן את כולם על מנת למגר את המגיפה, השיבה: "עדיין לא. נכון שהקצב בו הולכים עם ההתחסנות, ההורדה בעוד מספר ימים לגיל 30 בעיניי זה קצב נכון מאוד ומחשבה מושכלת. אנחנו יודעים שהחיסון השלישי מעלה את רמת הנוגדנים ואופטימיים שיעלה את החסינות ויוריד את מספר החולים והחולים הקשים, אבל אנחנו לא יודעים בכמה, וככל שמספר החולים גבוה יותר התוצרת של חולים קשים תהיה גבוהה יותר ואנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו".

פרופ' סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)
פרופ' סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)


עוד אמרה סדצקי כי לא כל מי שהיה חולה בעבר לא נדבק שוב, ותקפה את אלו שלא רוצים להתחסן עקב כך: "זה לא נכון שמי שהיה חולה כמעט ולא נדבק, יוצאות הנחיות ומתעדכנות כל הזמן. אותי יותר מדאיגים אנשים שמחליטים לעשות דין לעצמם ובודקים את כמות הנוגדנים ולפי זה מחליטים אם לקבל את החיסון השלישי או לא". סדצקי קבעה: "אני לא ממליצה על זה, אני ממליצה לקבל חיסונים על פי ההמלצות וחושבת שזה נכון".

סייעה בהכנת הידיעה: עופרי גליכמן, 103fm